BMWs første elbil hvor merkets tradisjonelle verdier står i høysetet, er klar for produksjonsstart – og bestilling.

Av David K Andersen

BMW har på en måte snirklet seg sakte men sikkert inn mot dette: Du har velkjente i3 – en strengt tatt nokså radikal doning, optimalisert for å være elbil. Så er det nye iX3, som gir deg en omtrent helt vanlig X3 – bare at den er elektrisk. I tillegg er det nye iX, som er en flaggskip-modell på strøm i SUV-format.

Men for den som virkelig liker BMW, på den måten at selve kjøringen er det aller viktigste, slik det har vært hos merket i generasjoner, er det selvfølgelig nye i4 som gjelder. Litt større enn en 3-serie, er det jo dette som er erketypisk BMW: Lav og sportslig.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi vet vi gleder mange når vi i dag åpner for bestilling av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

To- eller firehjulsdrift, sportslig eller sportsligere

i4, som er en praktisk gran coupé med nesten stasjonsvogn-stort bagasjerom på 470 liter, lanseres i to ulike versjoner.

i4 eDrive40 og i4 M50. Begge har batterikapasitet på 83,9 kWt brutto og 80,7 netto, og kan hurtiglades med effekt opp til 200 kW.

Bakhjulsdrevne eDrive40 har lengst rekkevidde med 590 km, den yter 340 hestekrefter 430 Nm, og klarer 0-100 på 5,7 sekunder. Prisene starter på 489 900, og den den leveres med utstyrsnivåene Charged, Fully Charged og Supercharged, der sistnevnte koster 649 900 kroner.

Er de sportslige ambisjonene større, og du trenger firehjulsdrift, er det M50 som gjelder. Den byr på hele 544 hestekrefter og 795 Nm. Dermed går 0-100 på bare 3,9 sekunder og den topper 225 km/t mot 40ens 190. Rekkevidden reduseres til 510 km, mens prisene strekker seg fra 539 900 til 659 900.

BMW Group Norge tror M50 i Fully Charged-nivå til 599 900 kommer til å bli bestselger blant de nye i4-variantene. Det er åpnet for bestilling av bilen hos norske forhandlere – produksjonen starter etter ferien og de første bilene kommer til Norge i november.

BMW i4, som uansett variant kan trekke 1 600 kg tilhenger og ta 75 kg taklast, skal være optimalisert for kjøreglede. Den har blant annet luftfjæring på bakakslingen som standard, og et nytt dempersystem som skal bidra til å redusere karosseribevegelser.

Som vi har sett begynnelsen av fra andre produsenter nylig, går også BMW for kurvede skjerm-løsninger i dashbordet, i4 har en 12,3-tommer for instrumentering, som løper over i en 14,9-tommer for infotainment.

Det velkjente iDrive-hjulet er takknemlig nok beholdt, men informasjon og betjening spisses og gjøres enklere via filtrering på førerorientert og brukervennlig vis.

Bilen er selvfølgelig på nett, og er også klargjort for 5G. Det gjør potensielle OTA-oppdateringer av bilen enda raskere, BMW sier de bare vil ta rundt 20 minutter.

Sammenlignet med konseptbilen vi så nærmere på i München i fjor sommer, er produksjonsutgaven nokså tro på design både utvendig og på innsiden – i alle fall så lenge du tar vekk gull-temaet på konseptet.

Ser du på interiørbildene over, ender man opp med noe som like gjerne kunne vært neste generasjon 3-serie – den har tydelige likhetstrekk med dagens design-skole og flere av betjenings-elementene er ganske like. Samtidig er skjermene større og linjene noe mer dristige, pluss at den typiske innrammingen av førerdisplayet er borte. Antagelig et smart trekk, og det de fleste ønsker.

På utsiden er på mange måter i4 en ny generasjon fire-dørs coupé, hvor det føles litt som om gamle 3-serie GT og 4-serie Gran Coupé krysess. Jeg synes spesielt proporsjonene er svært vellykkede her, det blir spennende å se nærmere på bilen i virkeligheten.