Hjem Nyheter 7 nye elbiler fra Ford på 2 år

7 nye elbiler fra Ford på 2 år

I 2035 skal Ford kun selge elbiler i Europa, og starter med én gang: 7 nye elbiler skal være klare innen utgangen av 2024.

Av David K Andersen

Strategien ble fremlagt i dag, som en del av den overordnede Ford+-planen tidligere annonsert, hvor Ford deles i to avdelinger: Ford Model e for elbiler, og Ford Blue Division, som tar seg av de ikoniske modellene med fossilt under panseret.

Når slutten av 2024 innfinner seg, vil Ford ha 9 elbiler i salg. Det inkluderer dagens Mustang Mach-e, og E-Transit som er rett rundt hjørnet. Som altså betyr at inkludert i tallet, er også varebiler.

På den siden, kommer blant annet elektrisk utgave av Transit Custom neste år, mens Trasit Courier blir elbil i 2024. Begge skal også leveres som personbilregistrerte flerbruksbiler. De utgjør altså fire av av de syv.

Over på crossovere, kommer det to biler på Volkswagens MEB-plattform. Dette dreier seg om en samarbeidsavtale med Volkswagen Group, hvor Ford leverer basen for neste Amarok og etter hva vi forstår Transporter.

Det spekuleres foreløpig i om disse crossoverne skal sitte over eller under dagens Mach-E, men når Ford sier det er snakk om 5-seters mellomstore biler, hvorav den som kommer i 2024 er mer sportslig, er det ikke vanskelig å trekke paralleller mor VW ID.4 og ID.5.

Bilene skal for ordens skyld bygges av Ford selv, på det nye «Cologne Electrification Centre» i Tyskland. Fords Europa-sjef Stuart Rowley, sier bilene i høyeste grad kommer til å se ut og kjøre som Forder.

De to modellene får selskap av en helelektrisk utgave av Puma. Den skal bygges ved fabrikken i Craiova i Romania, og vi gleder oss til å se hvordan den velkjørende lille crossoveren som nå er Fords mest solgte bil i Europa, blir som elbil.

LES TEST AV RÅSKINNET FORD PUMA ST HER!

Allerede i 2026 skal Ford selge over 600 000 elbiler i året her i Europa, og la også frem planer det nå jobbes med om et joint venture-selskap i Tyrkia. Det skal bli en av de største batterifabrikkene i Europa og produsere for flere merker.