At ID.3 har tatt over som Volkswagens elbil i Golf-klassen, er ingen grunn til å glemme Golf. Den lever i beste velgående både i ladbart format, og som her i fossil-utgave med stor turbomotor og firehjulsdrift.

Tekst og foto: David K Andersen

2-liters TSI bensinmotor med turbo og 190 hestekrefter, DSG automatgir og 4Motion firehjulsdrift. Det er ikke lenge siden den kombinasjonen montert i en Golf, var rene drømmebilen.

Nå for tiden føles det imidlertid som om hele Golf er litt glemt – satt i skyggen av elbiler av alle slag.

Faktum er imidlertid at bestselgeren i Norge gjennom mange år, lever i beste velgående. Akkurat som før finnes det en lang rekke ulike utgaver og drivlinjer å velge mellom. I alle fall andre steder enn i Norge.

Men selv om Volkswagen-importøren har valgt å droppe stasjonsvogn-utgave, diesel og enormt utvalg av utstyrsnivåer, tas fortsatt et bredt utvalg inn til Norge.

Du får bensinbiler med 1-liter på 110 hestekrefter, 1,5-liter med 150 og denne 2-literen med 190, som også kommer med firehjulsdrift.

Og du har to ladbare hybrider å velge mellom: eHybrid og GTE. Ikke minst kan du kjøpe både GTI og R. Alle kommer med DSG dobbeltclutch automatgir som standard.

Og mye mer enn en elektrifisert bil i samme segment, koster faktisk ikke Golf. Ikke en gang med så kraftig drivlinje som testbilen.

Riktignok med noe begrenset utstyr, men du har strengt tatt det viktigste. Varme i seter og ratt, digitale flater med alt du trenger av telefon-integrasjon, elektrisk justerbart førersete, nøkkelløs tilgang og start, 3-soners klima, adaptiv fartsholder og mer.

Det den mangler, er utstyr som 10- i stedet for 8-tommers skjerm, Harman/Kardon lydanlegg, skinnseter med ventilasjon, head-up, LED Matrix og en del annet. Men det sier kanskje like mye om hvor mye det er mulig å få i en Golf i dag.

Typisk Golf, men detaljer fra ID.3

Å sette seg inn bak rattet i denne åttende generasjonen Golf, gir omtrent samme følelse som før. Interiøret er åpent og oversiktlig, og domineres av store sports-seter med gode justeringsmuligheter og høy kvalitetsfølelse. Samtidig gir Innovision Cockpit, som er instrumenterings-skjermen rett foran deg, og Discover Media-skjermen på 8 tommer i midten – vinklet mot føreren – et moderne inntrykk.

Flere elementer bærer preg av samme stil og skole som ID.3, enten det er identisk panel for utvendig lys, eller stilen på deler av interiøret.

HER LESER DU TEST AV VOLKSWAGEN ID.3!

På kvalitetsfølelse, følger imidlertid ikke Golf linjen som startet med crossoverne og fortsatte med ID.3, hvor det benyttes mer hardplast enn vi er vant til i dashbord og paneler. I Golf er det som før påkostede, myke overflater de fleste steder. Byggekvaliteten er dessuten av typen som gir deg følelsen av at dette kommer til å vare evig.

Du sitter svært behagelig i disse setene. De kan ikke justeres så langt ned som i enkelte konkurrenter, men langt nok. Oversikten ut er nærmest oppsiktsvekkende god for en moderne personbil, jeg er usikker på om jeg trenger en høyere SUV for bedre oversikt når det er som dette.

Og der andre kanskje bommer litt på detaljer som avstand fra pedalboks til ratt og dashbord, er alt helt riktig her. Hvilepunkter for armene i forhold til avstand til rattet og sånne ting, er spot on.

Jeg synes også at den digitale biten leverer godt. Riktignok er systemet tidvis for tregt til å komme i gang etter start, sånn at du for eksempel ikke får opp ryggekameraet før du er ferdig med å rygge ut av parkeringsluken.

Bortsett fra det, briljerer Volkswagen med et infotainmentsystem som er enkelt å bruke, har smarte menyer, og fine detaljer som egen tilbake-knapp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I rattet er «gammeldagse» knapper beholdt fremfor ID-seriens glatte overflater, som gjør styring av fartsholder, justering av volum eller oppsett av Innovision-skjermen rett foran deg, bedre.

Ekstra pluss for måten du enkelt velger hva du vil se i høyre tredjedel av skjermen, midten, og venstre side av den. Svært fleksibelt, og kjapt å endre.

Mindre bra, er at volum og temperatur-justering gjøres i «rennen» du sveiper fingeren i eller trykker på, under midt-skjermen. Knapper og hjul er og blir bedre, og dessuten er den ikke belyst når det er mørkt. Men litt kult er det, den skal ha det.

Slår ikke elbil på plass

Golf er blant de mer praktiske kompakt-klasse-bilene, med fin bakseteplass og bagasjerom på segment-snitt med 381 liters volum.

Den hamler imidlertid ikke opp med ID.3 når det kommer til bakseteplass – der er elbilen suveren i forhold. Så skal det sies at selve sittekomforten for to personer, er minst like god i Golf – takket være lavere gulv.

Du får heller ikke den uvanlig luftige følelsen foran, som sammen med større/flere oppbevaringsrom gjør at elbilen både er mer praktisk, og kjennes et solid hakk mer moderne.

På bagasje, er det imidlertid rimelig jevnt. Og så har ikke bare testbilen firehjulsdrift, den kan trekke tilhenger på hele 1 700 kg!

Lav vekt = lykke

Selv med firehjulsdrift, automatgir og ganske stor bensinmotor, veier denne Golfen inn på bare 1 439 kg. Det er veldig mye mindre enn elbiler på samme størrelse, og nøkkelen til avsnittene med ren skryt som nå følger.

For bilprodusentene må snakke så mye de vil om lavere tyngdepunkt og bedre vektfordeling i elbilene sine. Men det veier på ingen måte opp bensinbilens lavere vekt.

I fossil Golf, er det ikke nødvendig å kompensere for høy vekt med alle slags hjelpemidler. Bare det alene, gir renere, mindre forkludret kjørefølelse.

Legg til glimrende kjøreegenskaper fra chassiset hvor du blant annet finner multilink uavhengig hjuloppheng bak, svært rask styring, kraftig bensinmotor og firehjulsdrift, og du har en kjøremaskin av de sjeldne.

Golfen styrer inn i svingene så kjapt og presist at du føler det nesten er som en GTI, og så kan du gå på gassen og mate på med trøkk ut av dem, lenge før de elektroniske systemene tillater det samme i en elbil.

Det hele skjer uten at det går ut over komforten. Igjen på grunn av vekten – her er det ikke nødvendig med tykke stabstag og stive fjærer for å ha kontroll på karosseriet – ergo får du både sportslighet og fjæringskomfort i samme pakke. Fraværet av adaptive dempere, er av samme grunn ikke noe savn.

Ikke så tørst, ikke så dyr

Med 190 hester i en sånn pakke, fikses 0-100 km/t på 6,7 sekunder, så dette er virkelig en «R-light». Det er krefter å ta av uansett hvor du befinner seg i turtallsregisteret, og så får du enda litt til om du lar den trekke ut på girene.

Med automatkassen i manuelt modus, hentes maksimal kjøreglede ut av drivlinjen.

Lar du automaten gire selv, fungerer også det fint, både i normal og sport. Men, og dette antar jeg er for å få ned utslipp, bilen er alltid i et høyt gir, så den må gire ned når du gir på – uansett hastighet. Akkurat det, tar litt lenger tid enn ønskelig, og gjør at en eldre Golf med DSG, fra før de siste grammene utslipp ble superviktig – oppleves som enda mer tilfredsstillende å kjøre med tanke på giringer.

Motoren er for øvrig snill med drivstoffet, 0,55 liter pr mil holder fint på landeveiskjøring. Det er meget bra for en ren fossilbil med firehjulsdrift og slike fartsressurser. På blandet kjøring ønsket Golfen 0,64 liter per mil. Det er lavere enn det Volkswagen selv oppgir.

En Golf med 110-hester bensinmotor og automatgir starter på drøye 350 000 kroner, og koster dermed omtrent det samme som ID.3 – imidlertid noe tynnere utstyrt.

Vil du ha testbilens kraftige motor, starter prisen på 444 700 kroner. Sammenlignet med en eHybrid-utgave, er det bare 20 000 kroner mer, og det veier jo for så vidt firehjulsdriften opp for.

Du bør imidlertid gjøre som Volkswagen har gjort med denne testbilen: Holde deg i skinnet når utstyr skal velges. Hvis ikke, blir prisen i høyeste laget.

Konklusjon

Golf har aldri vært bedre enn den er nå i denne åttende generasjonen, og kanskje sier det nok. Dette konseptet er utviklet og finslipt over tiår etter tiår, og det merker du. Med denne drivlinjen er den dessuten en forbløffende allrounder. Når Volkswagen klarer å holde prisen noenlunde under kontroll, blir pakken til tross for nærmest uovervinnelig elektrisk konkurranse, særdeles tiltalende for deg som liker å kjøre bil.

MER GOLF? HER KAN DU LESE TEST AV GTE!

Galleri:

Data:

Volkswagen Golf Style 190hk TSI DSG 4Motion
Pris fra 352 800 (1,0 Life)
Pris testbil 485 100 (med utstyr)
Drivlinje 7A 4WD
Motortype R6 bensin turbo
Motorvolum ccm 1 984
HK o/min 190 5 000
Nm o/min 320 1 500
Sek. 0-100 km/t 6,7
Topphastighet km/t 234
Forbruk blandet l/mil 0,69
Utslipp CO2 g/km 157
Egenvekt kg 1 439
Tilhengervekt kg 1 700
Bagasjerom liter 381 – 1 237
Lengde mm 4 284
Bredde mm 1 789
Høyde mm 1 491
Akselavstand mm 2 619
Forrige artikkel7 nye elbiler fra Ford på 2 år
Neste artikkelMercedes viser interiøret i EQS SUV