Av Vegar Bjørge

Volkswagen I.D. kommer til å bli en hel familie av elektrifiserte biler som skal dekke mobilitetsbehovet for det moderne mennesket. Derfor blir disse bilene også selvkjørende og de kommer til å kommunisere med omverdenen på et sett som ikke før har vært mulig.

I.D. BUZZ er en naturlig del av en slik modellserie, og er en nytolking av den klassiske folkevognbussen. Med den helt nye fleksible plattformen MEB, tatt fram til den nye eldrevne modellserien, kan kompakte og store biler bygges over samme lest. Akselavstanden på konseptbussen er hele 330 cm, mens utvendige mål er 494,2 cm x 197,6 cm x 196,3 cm (lengde x bredde x høyde).

En firkanta kloss kan også være stilig. Designet hos I.D. BUZZ er moderne og klassisk på samme gang, med linjer av LED-striper. Lyktene er en del av karosseriet samtidig som den store Volkswagen logoen blir lyst opp med dioder. Stilig og det gir uante muligheter. Forstyrrende elementer er luket bort og det som synes, ligger for det meste gjemt. Gule og hvite flater blir brutt opp av LED-dioder i striper og buer.

Innvendig er det plass til inntil 8 personer, som alle har sin egen individuelle stol. Føreren kan selv bestemme om han vil la bilen kjøre, eller om det er han som styrer. Ved å trykke på midten av rattet, forsvinner dette inn mot dashbordet og bilen tar over kommandoen.

Cockpiten er ikke lenger hva den var, og hos I.D. BUZZ er nøkkelinformasjonen å finne i AR Head-up displayet man finner foran føreren. Denne er selvfølgelig 3D i virtuell format mot veien. I midten finner man et flyttbart lesebrett, som har det meste av funksjoner man trenger for å få det komfortabelt i bilen. Det vil si at herfra styrer man klima, musikk, navigasjon, stemningslys med mer.

Rattet er heller ikke hva man er vant med. Brytere, knapper og hendler er byttet ut med et multifunksjonalt, trykkfølsomt ratt hvor man finner det som har med selve kjøringen å gjøre. Gass og brems er fortsatt plassert på gulvet i mer kjedelig positur.

Batteripakken er plassert under gulvet for best mulig vektfordeling. Det gir også et lavt tyngdepunkt og man skal ikke se bort i fra at fremtidens bil også blir førerens bil også når den kjører selv. Med 600 km rekkevidde etter NEDC-metoden, kan man ta lange dagspass før man lader i en superlader på inntil 150 kw. Da tar det 30 minutter og lade 80 % av batteriet. Batteripakken yter 374 hk og den driver på alle fire hjulene. Takket være et godt grep skal den gjøre sprinten til 100 på 5 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 160 km/t.

Den nye folkevognbussen skal komme en gang etter 2020, for først ut i modellserien blir Volkswagen I.D. Dette er en bil i Golf-størrelse som også kommer som selvkjørende i 2025. Volkswagen regner med å selge 1 million elbiler årlig fra 2025, og flere I.D.-modeller blir med på å dra lasset. Likevel er det ikke utenkelig at I.D. BUZZ blir en av de viktigste for konsernet fremover. Volkswagens styreformann, Dr. Herbert Diess påpeker at dette skal være biler som de aller fleste skal ha råd til.