Hjem Nyheter Nyheter: Kia Stinger

Nyheter: Kia Stinger

Av David K Andersen

En bakhjulsdreven Kia med 365 hestekrefter åpner North American International Auto Show. Møt Stinger – den er på veien i løpet av året.


De har nok gledet seg til å vise denne på Kia – et nedtellingsur til i natt har nemlig med jevne mellomrom droppet ned i mail-boksen vår de siste ukene.

Og vet du hva? Jeg synes de har grunn til å glede seg over Stinger. Det gjør nemlig vi også.

Dette er første pressedag på den store bilutstillingen i Detroit, og Kia var først ut med å dra teppet av sin sportslige nyhet – det skjedde i natt norsk tid.

Linjene fører tankene til Optima, og det er jo egentlig en bra ting. Bilen du kunne lese test av her på Bil og Motorbloggen i går, ser virkelig bra ut. Stinger minner også litt om Alfa Giulietta synes jeg -kanskje ikke akkurat i linjene, men i måten den fremstår på – med «gå-fort-styling» og det hele.

Nå er ikke Stinger en Optima – her er det bare familielikhet. Utgangspunktet for denne bilen er GT Concept som noen kanskje husker fra 2011. Stinger har hele 10 cm lenger akselavstand enn Optima, men er samtidig bittelitt kortere.

Utseendet er det altså ingenting å si på, men kanskje enda mer spennende er hva som skjuler seg under skallet. I 2014 knabbet nemlig Kia chassis-guru og sjefsingeniør på BMW M, Albert Biermann. Under hans ledelse, er Stinger utviklet blant annet på Nürburgring… Dette lover godt må vi si!

Girkassen er den samme som i storbilen Kia K900 – vi snakker 8-trinns automat. Drift skjer enten via bakhjulene eller på alle fire. Sistnevnte versjon får kraftfordeling mellom sidene via bremsebasert forskyvning, og en limitid slip diff.

Under panseret blir det to motorer og velge i. En toliters turbofirer på 255 hestekrefter eller en 3,3-liters turbomatet V6 på 365. Begge er fortsatt under utvikling, men Kia jobber mot at toppversjonen skal nå 100 km/t på 5,1 sekunder og toppe 269 km/t.

Kia sier bilen skal være på plass i slutten av 2017, men ikke noe om hvorvidt den kommer til Norge eller ikke. Å selge veldig mange slike biler her til lands er antakelig ikke så lett, men det er et men. La meg spekulere litt: Kia sier de holder på med å utvikle de to motorene nå. Om vi glemmer den største, men konsentrerer oss om 2-literen, er det jo faktisk slik at dersom dette er en helt ny motor, og den i tillegg er koblet til en effektiv 8-trinns automat, kan det bety at utslippet ikke er helt håpløst. Med effektavgiften borte, er det faktisk et håp om at denne versjonen ikke blir helt drept av norske avgifter. La oss håpe den kommer hit – det ville om ikke annet gjort temmelig mye for Kias varemerke om det gikk noen av denne råtassen også på norske veier!