Andre del i Audis konseptbil-triologi er klar. Dette er Grandsphere, som antagelig forteller en del om hvordan neste A8 kommer til å se ut.

Av David K Andersen

Dette er altså bil nummer to, den første var Skysphere som du kan lese om her. Med Grandsphere flytter vi oss fra Gran Turismo og sport, og over til luksus i toppklassen.

Audi sier bilen kan sammenlignes med førsteklasse på flyet, bare at dette er helt privat og du kan reise akkurat hvor du vil.

Bilen skal være den av de tre konseptbilene som er nærmet produksjonsklar form, og vil da sannsynligvis være neste generasjon A8. Den skal vises i 2024, så det er litt frem i tid.

Den kanskje viktigste egenskapen med Grandsphere er at den er selvkjørende på nivå 4. Det betyr at pedaler, ratt og instrumentering kan fjernes, slik at du kan nyte turen som om du skulle befunnet deg i en luksus-lounge.

Luftig og åpen følelse er prioritert i kupéen, hvor bakdørene åpnes i fremkant. Alle passasjerene har egne display-flater, og bilen tilpasser seg automatisk passasjerens preferanser for sittestilling, stemningsbelysning og mer, så snart hver enkelt setter seg inn.

Displayene, som ikke nødvendigvis er egne flater men heller projekteringer, skal spille mer på lag med mobilen din enn hva vi er vant til, for eksempel vil du kunne fortsette å lese artikkelen du leste på mobilen der du slapp.

Etter å ha prioritert luksus og komfort for baksetepassasjerne i denne biltypen gjennom mange år, sier Audi at turen nå også har kommet til de som sitter foran. Siden ratt, pedaler og andre elementer som er nødvendig for kjøring kan forsvinne, åpnes muligheten til å gi samme komfort også til dem. For eksempel kan setene tiltes 60 grader bakover.

Det individuelle er dessuten prioritert, ikke bare via egne klimasoner og duft-soner. Hver enkelt passasjer skal kunne høre på musikk uten å forstyrre de andre.

Grandsphere er 5,35 meter lang og har akselavstand på 3,2 meter. Den er med andre ord større enn en lang A8, men Audi sier det likevel er mer av en firedørs GT enn en sedan – legg blant annet merke til det veldig lange panseret – ganske utypisk for en elbil.

Bilen sitter ikke uventet på PPE-plattformen, som lanseres neste år i blant annet Porsche Macan og Audi Q6 e-tron. Her er det snakk om batteri på 120 kWt med ladeeffekt på 270 kW.

Motoreffekten (samlet foran og bak) er 721 hestekrefter, og dreiemomentet 960 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t skal gå på rett over 4 sekunder, mens rekkevidde er på over 750 km.

Grandsphere har adaptive dempere og luftfjæring. Den skal være kapabel til å både trekke hvert enkelt hjul opp, og skyve det ned, uavhengig av hverandre. Basert på data fra navigasjonen og kamerasystemene, bil bilen fortløpende tilpasse seg veien på millisekunder og dermed gi suverene kjøreegenskaper og komfort. Informasjon om kurveradius og helling på veibanen, er eksempler på hva som tas med i beregningen.

Hva design gjelder, synes jeg Grandsphere følger opp Skysphere på glimrende måte. Dette er noe av det friskeste og mest fremtidsrettede vi har sett fra ellers konservative Audi siden de ville aluminiums-konseptene tilbake på 90-tallet. Blir neste A8 sånn, avviker Audi fra sin tradisjonelle stil betydelig, og kanskje er det akkurat det som er riktig vei inn i fremtiden.