Ford oppdaterer Fiesta med nytt utseende og mer moderne utstyr. Også ST-modellen fornyes.

Av David K Andersen

Det virker ikke som det var lenge siden Fiestaen kom i helt ny utgave, men det skjedde faktisk tilbake i 2017. Som betyr at det er tid for den sedvanlige midtlivsoppdateringen.

Ford sier de ved moderniseringen av utseendet har vektlagt å gjøre det enklere å se forskjell på de ulike variantene, som inkluderer Titanium, ST-Line, Active. De kan i tillegg utstyres med Vignale-pakke, som gir mer utstyr.

På listen over nyheter, finner LED Matrix automatisk lys veien også til Fiesta. Teknologien inkluderer såkalt «glare free»-funksjon, hvor systemet ikke bare tar hensyn til andre trafikanter, men også eksempelvis blank asfalt når det regner (begrenser gjenskinn fra lysene). Nyttig og bra utstyr for Norge.

Instrumenteringen oppdateres dessuten med 12,3-tommers TFT-skjerm. Den endrer utseende i takt med valgt kjøreprogram, og viser selvfølgelig nyvinningene i det aktive sikkerhetssystemet.

Blant dem er «feil vei»-varsling, hvor navien sammen med kameraet som leser skiltene, skal være i stand til å forstå om du forsøker å kjøre mot retningen i enveiskjørte gater – og selvfølgelig varsle om det.

På design er det enkelt å se oppdateringen på den helt nye fronten, som inkluderer en langt mer prominent grill enn tidligere. Lyktene er dessuten smalere. ST-versjonen får ytterligere detaljer i fronten for å skille den ut og gjøre den fetere.

7 nye design på alufelgene og 3 nye ekstriørfarger blir tilgjengelig.

Under panseret er det meste uendret og tilsvarer hva vi finner i Puma, du kan velge på 3-sylindrede bensinmotorer med mildt hybrid-system. De kommer med 125 eller 155 hestekrefter, og i tillegg til å drifte en rekke vitale funksjoner, gir også hybridsystemet en liten boost på dreiemoment.

Bilen leveres om ønskelig med 7-trinns Powershift, som er dobbeltclutch automatgir.

Fiesta ST får samme kule grønnfarge som Puma ST (les test her) kan leveres med på programmet (Mean Green). Under panseret har den samme 1,5-liters tresylindrede turbomotor med 200 hestekrefter, men med faceliften økes dreiemomentet fra 290 til 320 Nm. Bilen klarer 0-100 km/t på 6,5 sekunder.

ST-versjonen får også eget Track-mode i tillegg til Normal og Sport. Det erstatter de andre modellenes Eco-mode. Kjøreprogrammet slår av antisladdsystemet helt, samtidig som antispinn-systemet løsnes litt.

Oppdaterte Fiesta ankommer neste år.