Mercedes-Maybach sikter mot å bli første superluksus-merke med elektrisk SUV på markedet. Samtidig hinter denne konseptbilen til hva som venter når Mercedes snart lanserer stor elektrisk SUV.

Av David K Andersen

Etter et ikke helt vellykket forsøk med Maybach som eget merke på 2000-tallet, gjenoppsto merket for noen år siden i ny form. Nå som Mercedes-Maybach, og denne gangen mer som Mercedes-AMG, bare luksus i stedet for sport.

Forskjellen fra før er altså at det ikke er helt egne modeller, men heller kraftig omarbeidede topputgaver av vanlige Mercedes-modeller med tonnevis av ekstra luksus, annen styling og diverse bling, eksklusivt for Maybach.

På bilutstillingen i München vises nå det neste skrittet, som er en elektrisk Mercedes-Maybach-SUV. Den heter i likhet med toppmodellen fra Mercedes, EQS. Men her er det altså snakk om en mer høyreist skapning, og mest sannsynlig er dette også karosseriet Mercedes skal lansere som storebroren til EQC.

Som med andre EQ-modeller kan vi notere en «tett» front, hvor lav luftmotstand er sentralt. Naturligvis i tillegg til massiv tilstedeværelse og store mengder krom. LED-lysene viser individuelle diamantblokker innrammet med en maske av Maybach-emblemer. De klassiske Maybach-bokstavene i grillen, den oppreiste Mercedes-stjernen og den langsgående listen i midten av panseret skal være en hyllest til merke-arven.

Dørene er automatiske, foran åpner de seg automatisk når du nærmer deg bilen, mens føreren kan åpne bakdørene via MBUX-systemet, hvor bilen kontrolleres.

Baksetet skal oppleves som en førsteklasses suite, med store individuelle seter og high-end underholdningssystem. Av morsomme detaljer, kan nevnes vaseinnsats som lar deg utruste baksetet med blomster.

Konseptet for farger og materialer har blitt inspirert av moteverdenen, med spesielt godt håndverk, materialer av høy kvalitet og ekstraordinære, eksklusive detaljer. Du ser jo av interiørbildene hvor landet ligger.

MBUX Hyperscreen fra vanlige EQS er også på plass her, men har egen Maybach-spesifikk stil. Vi snakker tre buede skjermer som flyter sammen til ett og dekker hele flaten fra venstre til høyre side. OLED-skjermen for passasjeren skal gi underholdning på langturen, og et kamera følger med på øynene til føreren for å passe på at ikke oppmerksomheten trekkes mot filmer eller annet som vises på passasjersiden.

Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.

Mercedes sier rekkevidden som EQS-SUVene kommer til å ligge på rundt 600 km. Bilene settes i produksjon i 2022.