Honda er tilbake med en ny generasjon av det som sannsynligvis er den smarteste crossoveren på markedet. Nå har også HR-V blitt hybrid.

Tekst og foto: David K Andersen

Selv om vi merker litt mindre til denne bilklassen i Norge for tiden, siden vi mest tenker elbil, er den fortsatt som et vepsebol. Nesten 4,4 millioner små og kompakte SUVer/crossovere ble solgt i Europa i fjor (til sammenligning gikk det 716 000 mellomstore SUVer ala BMW X3 og Volkswagen ID.4).

Det betyr bare én ting: Når markedet er stort, blir konkurransen tøff. Utvalget av ulike modeller er betydelig.

Så hvordan skille seg ut blant storselgende konkurrenter som Toyota C-HR, Volkswagen T-Roc og Nissan Qashqai?

Hondas svar, introdusert med forrige generasjon HR-V, er enkelt: Lag en mer praktisk og smart bil enn de andre. Og det fortsetter Honda klokelig med på denne helt nye versjonen.

Baksete og fleksibilitet i egen klasse

Prinsippet bak det hele er enkelt, og nesten merkelig at Honda forblir alene om. Bensintanken flyttes fra sin vante posisjon under baksetet, og plasseres i stedet under forsetene.

Når du bruker baksetet, er det riktignok ingen forskjell, men trenger du å få med ting som ikke nødvendigvis får plass med mindre det gjøres noe med setene, vinner du lekende lett med HR-V.

Løsningen gjør at seteputen tar plass der bensintanken var, når du feller hele eller deler av det 60/40-splittede baksetet. Det skjer ikke bare enkelt, men ganske stilig også: Samtidig som du med et håndgrep vipper bakseteryggen ned, senker seteputen seg automatisk på plass under.

Resultatet er et stort og firkantet lasterom, med lavt og lett tilgjengelig gulv som er helt flatt.

Minst like tilfredsstillende er den andre måten å utnytte Hondas «Magic Seats» på. Seteputen kan nemlig vippes opp, og enkelt låses i posisjon ved å brette bøylen det til vanlig hviler på på, ned. Vipps kan alt fra høye potteplanter til store malerier fraktes i stående posisjon (se bildeserien).

Ingen kan matche en sånn fleksibilitet for interiøret.

Bagasjevolumet i normaltilstand, er langt fra like vinnende mot konkurrentene. 320 liter er mindre enn hos flere, uten at vi helt forstår hvordan det skjer – det oppleves stort i praksis.

Uansett: Lett tilgjengelig er det, både hva lastehøyde, åpningsstørrelse og elektrisk bakluke angår, og du har et smart rom under gulvet bakerst.

Baksetet på sin side, setter imidlertid konkurrentene i skyggen. Her er plassen oppsiktsvekkende god – fire voksne kan utmerket godt reise på langtur – uten at det å bli plassert i baksetet er noe minus.

Sikten ut er dessuten glimrende, milevis bedre enn hos erkerivalen Toyota C-HR, og du har smarte løsninger som skikkelige koppholdere i dørene.

Rettet feilene fra forrige

To ting registreres raskt når jeg tar plass bak rattet for første gang.

Den litt merkelige sittestillingen fra utgående generasjon HR-V, og de platte setene, er skiftet ut med bedre kjørestilling og forseter.

Du sitter fortsatt forholdsvis høyt selv med setet i laveste posisjon, men det føles ikke lenger som å sitte på og ikke i bilen. De fine sikten ut, beholdes. 50 mil bak rattet en av dagene, levnet lite å klage på både underveis og i etterkant.

Den andre tydelige forbedringen, er hvordan interiøret oppleves. Farger, design og materialvalg tar nå HR-V, i alle fall i denne toppversjonen som heter Advanced Style, et solid hakk opp. Den kan fint gå en kamp mot de beste i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekstra plusspoeng deles videre ut fordi Honda forblir typisk Honda, på mange små detaljer. Legg eksempelvis merke til de kule hjulene du kan vri på for å kontrollere luftdysene, eller det stilige panelet for klima-anlegget med vrihjul som gir premium-følelse.

Jeg digger også det nærmest latterlig tydelige speedometeret. Det minner meg om storheter som første generasjon NSX. Utseendet er så stramt, at en tysker må få helt dilla.

Det speedometeret er forresten et bra symbol på brukervennligheten generelt. Alt sitter der du venter, og gjør det du ber om – alltid kvikt og presist i både funksjon og handling.

Den 9 tommer store infotainment-skjermen er ikke noe unntak. Tydelige, fargekodede ikoner for de ulike appene gjør det enkelt å finne frem, og du har snarveier nederst.

Eget volumhjul og både hjem- og tilbakeknapp, teller også på pluss-siden. Ratt-knappene fortjener dessuten å nevnes. De stiller med tilfredsstillende klikk hver gang de benyttes, og det lille hjule på venstre side som du blar med, føles som om det er håndbygget med pinsett i laboratorium.

Jeg liker denne typen detaljer, spesielt siden knapt andre enn Honda, Lexus og Mazda koster på seg å holde på med sånt lenger. Strengt tatt er det ikke nødvendig, men i realiteten føler du deg litt mindre på økonomi-klasse, på grunn av det.

Et lydanlegg Honda kaller Premium, men som mangler logoen til en eller annen annerkjent hifi-produsent, består av 6 høyttalere og en sub. Det spiller musikk utmerket, med både bedre lydkvalitet og trøkk enn hva enkelte presterer – med en sånn hifi-produsent-logo på høytallerdekslene.

Effektiv

e:HEV betyr fullhybrid på Honda-språk, og fullhybrid, betyr hybrid som ikke er ladbar.

Drivlinjen i HR-V er i slekt med den du finner i småbilen Jazz (les test her), det er en 1,5-liters bensinmotor som går på den effektive Atkinson-syklusen i bunnen. I tillegg får du hjelp av elektriske krefter. Effekten er økt fra Jazzens 109 hestekrefter til 131 her, og Honda sier det blant annet er gjort forbedringer på driv-enhetens størrelse og elektroniske kontroll.

I realiteten oppleves dette temmelig nøyaktig akkurat som å kjøre enn fullhybrid Toyota. Responsen når du trykker på gasspedalen er umiddelbar, som eksempelvis gjør det elbil-aktig enkelt å stikke av med en ledig luke i rundkjøringen.

Og som hos sin japanske rival, drar også her motorturtallet i vei når du presser gasspedalen mot gulvet. Den er ikke super-raffinert i gangen, så det bråker litt, men støyen er der ikke så ofte.

Dessuten har Honda lagt inn noen falske trinn i den trinnløse automaten som gjør at det er en viss sammenheng med hva du hører og hvordan akselerasjonen oppleves. Den står ikke konstant på høy turtall når du tråkker på.

HR-V er ikke superkvikk med 10,7 sekunder til 100 km/t, men rask nok for en forbikjøring om det skulle være nødvendig.

Selv om Hondas løsning på det mekaniske i praksis ligner Toyotas system, er det imidlertid helt annerledes rent teknisk.

Bilen skifter på egenhånd mellom tre ulike modus, etter kjøreforholdene. Den går enten bare på strøm, på både strøm og bensin, eller bare på bensin. Sistnevnte skjer i et bestemt hastighetsområde hvor du gjerne befinner deg på landeveien. Her låses motoren mot hjulene så du har direkte drift.

Dermed er det ikke så ofte du hører rusingen. Mye av tiden går bilen bare på strøm, og mye av tiden kjører du i jevn hastighet med direkte drift.

Ved siden av å være lettkjørt og komfortabelt, er dette effektivt. På bykjøring foregikk mye på strøm, som gjorde at forbruket havnet helt nede på 0,34 liter per mil. På landeveien gikk det litt opp, men var fortsatt under halvliteren.

Friskere kjøring, småkjøring med flere kaldstarter, eller motorvei med høyere hastighet, tok snittet opp mot 0,55 liter per mil. Det er bra for en ikke ladbar bil med så gode plassforhold.

Kjøreegenskaper som du venter

Begrensede kunster å vise til hva akselerasjon gjelder, trenger ikke å sette en demper på hastigheten gjennom svingene. HR-V er presis og forutsigbar, den gjør det du ber om uten å protestere.

Styringen har fin vekting og er direkte, samtidig som den leverer god retningsstabilitet. HR-V fremstår ikke spesielt sportslig i kjøreegenskapene, men er samtidig svært kapabel – humper i svingene eller glatt føre, setter den ikke ut av spill. Vil du tråkke på litt langs svingete veier, er antagelig nettopp det, den beste siden.

Fjæringskomforten er mye av det samme: Bilen er ikke spesielt myk sånn at du svever frem med fransk-lignende komfort, men det kapable chassiset tar like fullt opp ujevnhetene uten at de blir plagsomme for de reisende.

Konklusjon

Den nye innpakningen gjør HR-V stiligere og mer voksen i fremtoningen, både på utsiden og innvendig. Og hybriden sørger sammen med stabile kjøreegenskaper for en lettkjørt og komfortabel opplevelse bak rattet. Lavt forbruk takker vi heller ikke nei til. Tilhengervekt og firehjulsdrift derimot, savnes. Men det er og blir det super-fleksible interiøret og glimrende baksetet som er HR-Vs store fordel – og grunn nummer 1 til at du burde kikke på nettopp denne bilen i dette segmentet.

Galleri:

Data:

Honda HR-V e:HEV Advanced Style
Pris fra 386 900 (Elegance)
Pris testbil 438 900
Drivlinje Trinnløs FWD
Motortype R4 bensin + el
Motorvolum ccm 1498
HK 131
Nm 253
Sek. 0-100 km/t 10,7
Topphastighet km/t 170
Forbruk blandet l/mil 0,54
Utslipp CO2 g/km 122
Egenvekt kg 1 380
Tilhengervekt kg
Bagasjerom liter 320 – 1 290
Lengde mm 4 340
Bredde mm 1 790
Høyde mm 1 582
Akselavstand mm 2 610
Forrige artikkelToyota GR Corolla
Neste artikkelTest: Cupra Born