Hjem Nyheter Toyota GR Corolla

Toyota GR Corolla

Toyota følger opp forventningene om GR-utgave av Corolla. Dessverre er ikke den firehjulsdrevne 300-hesteren på vei hit.

Av David K Andersen

Gjennom flere år, har vi blitt lovet stadig nye entusiastbiler fra Toyota. Og for hver gang har de fulgt opp. Vi har GT86 som nå kommer i ny GR86-utgave, GR Supra og GR Yaris – nederst i artikkelen finner du link til tester av dem. De har levert langt over forventning alle sammen.

Nye GR Corolla er det ikke så enkelt med. Vi har ventet på at den skulle komme, og nå er den klar. Problemet er bare at den ikke skal selges i Europa.

Årsaken er selvsagt EUs stadig strengere utslippskrav. Med råtassene nevnt over allerede i modellutvalget, antar jeg enda en entusiastbil, drar opp utslipps-snittet til et nivå som gjør at EU-grensene nærmer seg for fort.

Før vi går nærmere inn på nye GR Corolla – den er tross alt verdt en kikk selv om den ikke skal hit – er det interessant å merke seg en ting som kan gi bensinhoder i Norge og Europa håp.

Da jeg deltok på verdenspremieren av elbilen BZ4X like før jul, hadde nemlig Toyota en overraskelse i baklommen.

Midt under pressekonferansen ble en GR Yaris kjørt inn på scenen for egen maskin. Tilsynelatende samme bil som modellen vi allerede kjenner, med stor motor, firehjulsdrift og manuelt gir.

GR Yaris H2 har forbrenningsmotor som går på hydrogen

Men med hydrogen på tanken, fremfor bensin. Vi er altså ikke på brenselcelle-bil ala Mirai som vi testet forrige uke, men på forbrenningsmotor som går på hydrogen.

For hverdagsbiler er det garantert ikke løsningen for fremtiden, men for entusiastbiler og bilsport, er det ekstremt spennende. Hvis det er mulig. Og det er det altså.

La oss håpe at Toyota fortsetter å utvikle dette – da kan vi kanskje få tilbake biler som GR Corolla.

Mekanisk rally-monster

Den fremstår nemlig som en kanskje enda mer fristende bil for bensinhoder enn Yarisen.

Karosseriet er ikke helt eget på GR Corolla, som det er på lillebroren, men er like fullt endret på flere punkter. Først og fremst er det stivet av betydelig.

Dessuten er bilen lett, allerede standardversjonen veier under 1500 kg, og så kan du i tillegg specce karbontak og andre vekt-besparende løsninger.

Motoren er også her en tresylindret 1,6-liters bensinturbo, men nå er effekten helt oppe på 304 hestekrefter. Akselerasjonstall er ikke oppgitt foreløpig, men her snakker vi nok under 5 sekunder til 100 km/t.

Vi har med andre ord en Golf R-rival her, men som med Yaris, drar Toyota det enda mer mot hardcore-entusiasten. GR Corolla har selvsagt manuell girkasse, og GR-FOUR-firehjulsdriften kan leveres med to Torsen-differ.

Utseendet er rått som bare det, du har bredere sporvidde enn på en vanlig Corolla, store luftinntak foran, mye sort kontrastfarge på detaljer, og ikke minst tre eksos-utslipp bak. Vi snakker for ordens skyld «form følger funksjon»: Trippel-eksosen hjelper den ekstremt hardt trimmede treeren å puste riktig.

Sa da får vi bare nyte bildene og drømme litt om hvordan dette hadde vært, og så finnes det heldigvis andre alternativer å velge på – les mer om dem her:

Galleri Toyota GR Corolla: