#NEXTGen-eventet denne uken, viste hvordan nær og fjern fremtid ser ut for BMW. Vision M Next forespeiler M-biler i elektrifisert form, og kan bli den første superbilen siden M1 fra 1978.

Av David K Andersen

Vi har tidligere snakket om BMWs fremtidsplaner blant annet i denne artikkelen om den nye generasjonen ladbare hybrider som er umiddelbart rundt hjørnet, og her om de tre nye elbilene på gang.

Målet har en stund vært at merket i 2025 skal ha 25 ladbare modeller i salg. Nå økes takten, sånn at milepelen forventes nådd allerede i 2023. Styreformann i BMW AG Harald Krüger, kunne dessuten fortelle at salget av ladbare biler vil dobles fra 2019 til 2021.

I tillegg viste BMW sine siste produksjonsklare modeller under Nextgen-arrangementet, det er snakk om helt nye 1-serie, 3-serie Touring, 8-serie Gran Coupé, M8 Coupé og Cabriolet og oppdaterte X1.

Superbil

Vision M Next skal vises for publikum i mer ferdig utgave under bilutstillingen i Frankfurt i september, men allerede under dette eventet, kan vi basert på utseende og teknisk info fastslå at bilen, om den kommer i produksjon, vil bli BMWs første superbil siden M1.

Riktignok var de tilbake med midtmotor, i elektrifisert form, med i8 (les test her), men den har ikke prestasjoner i superbilklassen.

Det har derimot Vision M Next. For mens iNEXT-konseptet viste selvkjørende teknologi og andre løsninger som gjør hverdagen i fremtiden enklere og mer komfortabel, viser M Next hvordan teknologi også skal kunne gjøre kjøring på egenhånd mer spennende og involverende.

Bilen har en elmotor for forhjulene og en bak, pluss en to-liters firer med turbo (BMW vil etterhvert kutte treeren fra blant annet i8). Det gir systemeffekt på 600 hestekrefter. Fartsressursene blir deretter, M Next klarer 0-100 km/t på 3 sekunder og topper 300 km/t.

Mulighetene til å påvirke kjøreopplevelsen er stor, blant annet kan forhjulsdriften helt kobles vekk. Og siden det er snakk om en ladbar hybrid, kan den kjøres minst 10 mil på bare strøm.

BMW selv sier inspirasjonen til utseendet både kommer fra Turbo – en konseptbil med vingedører fra 1971, og i8. Selv synes vi bilen først og fremst fremstår som et nytt midtmotorkonsept, men definitivt med visst historisk sus over proporsjoner og detaljer.

På innsiden forespeiles en et nytt konsept for førerorientert miljø, med ratt som til utseende kan minne om det fra top-fuel dragstere. Du har fingeravtrykksleser for start, buet digitalt instrumentpanel og head-up display med utvidet virkelighet (augmented reality).

Elbil fra M tidligst i 2025

Britiske Autocar, kunne for øvrig i forbindelse med Nextgen-eventet rapportere om at det ikke er aktuelt med noen ren elbil fra M-avdelingen før tidligst 2025.

Utviklingssjef Klaus Fröhlich: -M er ikke, og kan aldri bli, biler som bare handler om akselerasjon. Du må kunne ha det moro i svingene, og det gjør vekt til et avgjørende spørsmål.

Mens plug-in hybriden M Next veier drøye 1 600 kg, sier Fröhlich en tilsvarende elbil ville havnet på minst 2,1 tonn. -Det er ikke akseptabelt for en M-bil, sier han og fortsetter med å presisere at M-biler ikke handler om teknologi, men om ytelser.

Som en liten, men ekstremt interessant avsluttende kommentar, sier han at faststoff-batterier (med antatt evne til å lagre dobbelt mye mye energi som dagens batterier), ikke vil kunne komme i produksjon før i 30-årene.

VI HAR KJØRT DET SISTE FRA M: LES VEI- OG BANETEST AV NYE X3 OG X4 M HER!

Galleri: