Hold deg fast: I tillegg til flere nye elbiler i nær fremtid, kommer BMW allerede i år med intet mindre enn seks nye eller oppdaterte ladbare hybrider. Premiere på bilutstillingen i Genéve.

BMW var tidlig ute med ladbare hybrider, og med tilhørende reduksjon i engangsavgift og dermed gunstige priser, har det så langt vært full suksess i Norge. Hele 11 000 plug-in hybrider ruller på norske veier allerede, og i fjor var hver tredje registrerte BMW en slik.

Når bredden i utvalget nå øker med nye modeller, og eksisterende oppdateres, er det ikke uten grunn at BMW Group Norge har tro på fremtiden: -De nye modellene kommer med lengre elektrisk rekkevidde og stadig mer raffinerte egenskaper, og vil treffe svært godt i det norske markedet, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.

Her er nyhetene, sortert på serie

225xe Active Tourer

Den kompakte flerbruksbilen kom både som ladbar og med firehjulsdrift i 2016. Med over 5 600 eksemplarer levert, har den så langt vært en stor suksess.

Nå øker batteripakken fra 7,7 til 9,7 kWt, som betyr 25% økning i rekkevidden. BMW har ikke oppgitt tall for WLTP enda, men i henhold til NEDC 2.0 (som alle rekkeviddetall i denne artikkelen er oppgitt etter), er den på 47 km.

Det vil åpnes for bestillinger i løpet av våren, i forkant av lansering i Norge i sommer.

330e

Helt nye 3-serie lanseres i Norge nå om dagen. Allerede utgående modell kom som plug-in – nå kommer den med siste generasjon eDrive-teknologi og elektrisk rekkevidde på opp til 60 km. Det er opp 30% mot tidligere.

Batteriet på 12 kWt bidrar ikke bare til elektrisk kjøring, men også fartsressurser besørget av systemeffekt på 252 hestekrefter pluss boost-funksjon som gir hele 292. Dermed skal nye 330e klare sprinten til 100 km/t på under 6 sekunder.

Ifølge britiske Auto Express, kommer nye 3-serie senere også som ladbar i Touring-utgave. Foreløpig er det imidlertid sedanen som gjelder, den har redusert bagasjerom fra 480 til 375 liter på grunn av batteriet.

Uten at noe er bekreftet offisielt, har vi for øvrig grunn til å tro at 330e kommer med en eller annen løsning for tilhengerfeste om ønskelig.

I Norge har BMW åpnet for bestilling av «First Edition» til gunstig pris. Leveransene starter til sommeren.

530e og 530e xDrive

530e kom like etter introduksjonen av nye 5-serie, den har vært på markedet siden 2017. Også her øker nå batterikapasiteten – fra 9,2 til 12 kWt. Det gir elektrisk rekkevidde på 64 km.

Minst like store nyheter er det at den kommer med firehjulsdrift. Da synker rekkevidden til 57 km, men det burde ikke gjøre bilen mindre interessant for Norge.

Som med de to over, er det lansering til sommeren. Forhandlerne åpner for bestilling i løpet av våren.

745Le xDrive

7-serie som ladbar hybrid har hengt med litt, vi testet den i 2017. Da het den 740 og hadde firesylindret motor.

Med faceliften, som du enkelt kjenner igjen via de enorme nyrene i fronten, heter den 745. Med det følger overgang til rekkesekser – en 3-liter på 286 hestekrefter. Sammen med 113-hesters elmotor, blir det systemeffekt på 394 hester og 600 Nm.

0-100 km/t går som før på 5,3 sekunder, men med 100 Nm og 68 hester mer enn før, i kombinasjon med BMW-sekserens legendariske kultur, kan du nok vente vesentlig forandring i kjørefølelsen.

Også her er det snakk om batteri på 12 kWt – en økning på 30 prosent. Den kan kjøre på bare strøm opp til 140 km/t, går 58 km på strøm i 745e-utgave, og 54 i Le xDrive.

745e starter på 1 027 500 kroner, mens 745Le xDrive betinger 1 141 200. De første norske kundene får bilene sine i vår.

BMW X3 30e xDrive

For første gang kommer X3, en typisk norsk SUV-favoritt som konkurrerer med Mercedes GLC og Volvo XC60, som ladbar hybrid. Navnet avslører at det skjer med firehjulsdrift. Ankomst Norge er estimert til slutten av året, og BMW sier flere detaljer snart kommer.

Foreløpig vet vi den får systemeffekt på 252 hestekrefter pluss 41 hesters boost. De tallene minner mye om nye 330e, det naturlig å anta at drivlinjen er tilnærmet lik. 0-100 km/t skal gå på 6,5 sekunder, og rekkevidden på strøm er 50 km.

Bagasjerommet på 450 liter taper 100 mot en vanlig X3.

X5 45e xDrive

Som med 7-serien, får også nye X5 tilskudd av to sylindre når den ladbare utgaven lanseres etter sommeren. Norske BMW-forhandlere har allerede begynt å ta opp bestillinger.

Motormessig betyr 45e det samme her som på 7ern: 286 hesters bensinmotor pluss 112 elektriske. Tilsammen 394 hestekrefter og 600 Nm. Batteriet er imidlertid betydelig større på X5; 18,4 kWt gir opp til 80 km rekkevidde.

Fartsressursene er det lite å klage på, den godt voksne SUVen skal klare 0-100 på 5,6 sekunder. Den topper dessuten 235 km/t – eventuelt 140 på ren elektrisk drift.

Firehjulsdriftsystemet er mekanisk, sånn at elmotoren virker inn på begge akslinger. xDrives egenskaper beholdes dermed til fulle enten du kjører på strøm eller bensin.

Luftfjæring og adaptive dempere blir standard, og du vil kunne kjøpe den med tilhengerfeste.

Lanseringsmodellen det nå er mulig å bestille er svært godt utstyrt, vi tipper det kan være smart å komme seg på listen så snart som mulig om du vil ha en X5 45e – prisen kan fort øke med endringer i avgiftene fra neste år igjen.

Elbiler i vente

I tillegg til disse ladbare hybridene, kommer helektrisk X3 i 2020. iX3 blir først ut med femtegenerasjons batteriteknologi fra BMW, den skal ha over 400 km (WLTP) rekkevidde og kunne ta lading på 150 kW.

Året etter ankommer i4, som blir særdeles spennende. Firedørs-coupéen vil få over 600 km rekkevidde og skal klare 0-100 km/t på bare 4 sekunder. Vi gleder oss til å se BMW legge hele det sportslige elementet merkets suksess er tuftet på, til i en ren elbil.

I 2021 skal iNext lanseres. Denne SUVen får også 600 km rekkevidde og skal kunne lade på minst 150 kW. Den skal i tillegg kunne tilby autonom kjøring på nivå 3 på motorveier.