BMW 1-serie er populær med 1,3 millioner eksemplarer produsert siden 2004. Nå er tredje generasjon her, og med den går BMW fra bak til forhjulsdrift.

Det er en helt ny arkitektur som ligger til grunn, og overgang til forhjulsdrift har ikke BMW tatt lett på. Derfor har det tatt 5 år med testing og utvikling for å komme fram til et tilfredsstillende resultat.

Så bra skal den være, at BMW lover ny standard for kjøredynamikk i klassen. Det høres kanskje rart ut, men ikke egentlig. Selv om vi er vant til at BMW har bakhjulsdrift, er det også slik at kompakte biler ofte kan være minst like morsomme å kjøre med trekk foran. Dessuten har tross alt BMW gjennom en årrekke laget noen av de kuleste småbilene på markedet med forhjulsdrift allerede – nemlig Mini.

Når det er sagt, er naturligvis firehjulsdrift fortsatt tilgjengelig, enten man ønsker det for fremkommelighet eller annen dynamikk i kjøreopplevelsen.

STORT GALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

Omleggingen til drift foran fører selvfølgelig også til betydelig bedre plassutnyttelse. Det skjer samtidig som bilen blir 5 mm kortere totalt, og akselavstanden reduseres med 20. Bredden og høyden øker imidlertid – med henholdsvis 34 og 13 mm.

I baksetet er det 33 mm bedre plass til benene, men også albue- og hoderom økes. I tillegg loves bedre plass for de foran. Bagasjerommet på sin side, øker med 20 liter, slik at det ender på 380, som er på snitt for bilstørrelsen.

Om eksteriørdesignen får du bedømme selv, men selv om vi bare har sett den på bilder foreløpig, synes vi den tydelig bærer preg av skiftet fra bak til forhjulsdrift. De nedre linjene i bilsiden øker mer enn før, slik at det tidligere uttrykket, hvor du på en måte forsto at bilen hadde bakhjulsdrift, er borte.

På innsiden finner vi den nye generasjonen BMW-løsninger, de samme som i nye 3-serie. Den digitale instrumenteringen Live Cockpit Professional er på plass, det samme den nye styringen ved girvelgeren i midtkonsollen, og designskolen med nye former og blant annet klima-anlegg mellom luftdysene. Det hele ser selvfølgelig meget bra ut, og er med stor sannsynlighet like fint i bruk her som i 3-serie.

LES TEST AV NYE BMW 3-SERIE HER!

Fra starten kommer 1-serie med motoralternativene under, det dreier seg om to bensinmotorer og tre dieseler. Firehjulsdrift er tilgjengelig på to modeller, og automatgir er mulig på modellene som ikke har det som standard.

Legg for øvrig merke til M135 med 306 hestekrefter. Selv om BMW ikke sier noe spesifikt om den modellen foreløpig, er det altså her snakk om en tverrstilt firer med turbo – ikke sekser.

Lanseringen vil skje i september, og i løpet av sommeren åpnes det for bestillinger. Da vil nok også prisene være klare.

Det sies ikke noe om elektrifiserte versjoner foreløpig, men regn med at de står for tur.

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t: Toppfart:
118i- 6-trinns manuell- 7-trinns Steptronic 140 hk 220 Nm 8,5 sek8,5 sek 213 km/t213 Km/t
M135 xDrive- 8-trinns Steptronic Sport 306 hk 450 Nm 4,8 sek 250 km/t
116d- 6-trinns manuell- 7-trinns Steptronic 116 hk 270 Nm 10,3 sek10,1 sek 200 km/t200 km/t
118d- 6-trinns manuell- 8-trinns Steptronic 150 hk 350 Nm 8,5 sek8,4 sek 218 km/t216 km/t
120d xDrive- 8-trinns Steptronic 190 hk 400 Nm 7,0 sek 230 km/t