Nye Opel Corsa er rett rundt hjørnet, og alt forandres med unntak av merket i grillen.

Forandringene er store, både utvendig, innvendig og teknisk. David har allerede kjørt prototypen av nye Corsa, og du bør ta deg tid til å lese hans oppsummering av prøvekjøringen.

Det er den elektriske versjonen av Corsa som er mest interessant her i Norge. Rekkevidden skal være 330 km etter den strenge WLTP-standarden. Motoren yter 136 hk / 260 nm og batterikapasiteten er 50 kWt. Batteriet kan lades opp til 80% kapasitet i løpet av 30 minutter. Corsa-e har alle lademuligheter, både vanlig kontakt, wallbox eller hurtigladere, og batteriet har 8 års garanti.

Kjøremodusene er tre i slag, Normal, Eco og Sport, der den siste gir dynamiske kjøreopplevelser mens Eco gir lengst rekkevidde. I Sport-modus når du 100 km/t fra stillestående på 8,1 sek. De første 50 gjøres unna på 2,8 sekunder.

Som David kan melde om fra prøvekjøringen, blir nye Corsa lavere enn utgående modell. Dette gjør at den ser mer dynamisk ut, og skal være morsommere å kjøre. Plassen innvendig er svært god til å være en kompakt småbil.

Selv om Opel Corsa deler plattform med flere modeller hos PSA, kan det virke som Corsa får sin egen identitet både i form og kjøreopplevelse. Dette er viktig, men vi skal selvfølgelig komme mer inn på dette når vi får gjort tester her hjemme i Norge. Uansett er CMP-plattformen fleksibel og gir mange muligheter hva gjelder motorisering og modellalternativer.

Plattformen er godt tilpasset moderne førerassistenter og Opel Corsa kommer med avanserte løsninger. Radarbasert cruisecontroll, sensorbasert filassistent og parkeringsassistent er noe av det Corsa leveres med, og som første modell i småbilsegmentet er LED-Matrix lys tilgjengelig.

Nye Opel Corsa får premiere i høst.