32 år er gått siden BMW kom med populære 3-serie som stasjonsvogn, og sjette generasjon er fullstappet med teknologi og kjøreglede. For første gang kommer den også som plug-in hybrid.

– I 2019 kommer BMW-nyhetene som perler på en snor, vi er nå midt i en av våre største modelloffensiver noen sinne. I mars lanserte vi BMW 3-serie Sedan og i september får den selskap av helt nye BMW 3-serie Touring. sier kommunikasjondirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

At 3-serien som stasjonsvogn har vært populær som stasjonsvogn forteller tallene. 1,7 millioner stasjonsvogner har rullet ut fra 3-serie samlebåndet, og av de var 500 000 av forrige generasjon. Det meste taler for at nykomlingen fortsetter suksessen.

Her i Norge kan vi glede oss over en avgiftsgunstig plug-in hybrid som kommer neste år. 330e Touring får en elektrisk motor som er integrert i den 8 trinns automatiske girkassen. Sammen med en 4-sylindret bensinmotor blir bilens ytelser på 252 hk. En overboost funksjon gir ytterligere 40 hk, noe som gir gode fartsressurser. Sprinten fra 0 – 100 km/t skal gå unna på 6,1 sekunder.

Før vi får plug-in hybriden kan vi glede oss over diesel- og bensinversjoner med alt fra 190 – 374 hk. Disse får xDrive firehjulsdrift og Steptronic 8-trinns automatkasse som standard.

Billigste utgaven er en 320d xDrive Touring med startpris 515 300 kroner. Med 190 hk og 400 nm gir denne også gode akselerasjonstall. 0 – 100 km/t går unna på 7,4 sekunder og toppfarten er 225 km/t. For de som virkelig vil ha fartsressurser er det M340i som gjelder, og med 374 hk / 500 nm blir fartsressursene imponerende. Sprintenøvelsen til 100 km/t gjøres på 4,5 sekunder. I mellom disse to modellene er det også plass til en 330d og 330i.

Den nye Touring-modellen har blitt større, og lettere. Den er 76 mm lenger og måler nå 4709 mm. Bredden har økt med 16 mm, til 1827 mm og høyden med 8 mm, til 1470 mm. Akselavstanden er også utvidet med 41 mm, til 2851 mm samtidig som sporvidden er økt med 43 mm foran og 21 mm bak.

Økt utvendige mål gir økt innvendig plass. Bagasjevolumet er nå 500 liter med alle setene i bruk, men om du legger ned baksetene, har du 1510 liter til disposisjon for bagasje. Bagasjeluken er elektrisk, og to-deling av åpningen er også på plass på den nye modellen.

Ny modell betyr også forbedret teknikk. Det heldigitale instrumentpanelet «Live Cockpit Professional» og det nye infotainmentsystemet har fått helt nye funksjoner, som for eksempel «Drive Recorder». Systemet bruker bilens kameraer og tar opp forskjellige situasjoner rundt bilen. Videoklippene kan startes når som helst fra bilens infotainmentsystem og varer i 40 sekunder. Om det skulle skje et uhell, lagres de foregående 20 sekundene og de neste 20 sekundene automatisk i en videofil i bilen.

Automatisk rygging er også en ny funksjon i bilen. De siste 50 meterne du kjører lagres, og om du ønsker kan bilen rygge automatisk de samme 50 meterne tilbake.

For de som ønsker godt lys, tilbyr BMW Laserlys på den nye Touring-modellen. Da kan man se hele 530 meter frammover med fjernlysene på.

Lansering av 3-serie Touring skjer i juni.