Biltypen passer Norge perfekt, og nå blir en av pionerene blant de firehjulsdrevne stasjonsvognene med ekstra bakkeklaring helt ny. Nye Audi A6 Allroad stiller blant annet med mer avanserte program for offroadkjøring.

Her på Bil og Motorbloggen elsker vi disse bilene, og mener de er helt perfekte for norske forhold. Konseptet, som startet med Subaru Outback, Volvo Cross Country og Audi Allroad på 90-tallet, går ut på å heve en eksisterende firehjulsdreven stasjonsvognmodell noe, og markere det ved røffere styling.

Ved siden av å gi bedre fremkommelighet, gir den lengre fjæringsveien også bedre komfort. Det hele skjer samtidig som stasjonsvognens fordeler hva gjelder plass og kjøreegenskaper beholdes.

Enten det er Audis egen A4 Allroad (les test her), eller for eksempel Mercedes E-klasse All-Terrain (les test her), er vi derfor veldig glade i disse bilene.

Når Audi nå fornyer sin A6 Allroad, er den selvfølgelig basert på nesten nye A6 og A7 (les test her). Det er imidlertid flere nyheter å finne, spesielt hva gjelder egenskapene utenfor veien.

Luftfjæringen er spesielt tilpasset offroadkjøring. Under normale forhold beholdes gjerne kjøreprogramvelgeren i Auto-modus og bilen tilpasser seg etter forholdene, eller man velger Comfort. Her vil Allroad beholde samme bakkeklaring som en vanlig A6 Avant, 139 mm.

For dårlige veier som likevel forseres i godt tempo, kan Allroad-modus brukes i under 80 km/t. Da heves bilen 30 mm slik at faren for å slå oppunder reduseres. Senkes hastigheten ytterligere til under 35 km/t, vil bilen i det moduset heves enda 15 mm.

Tilsammen får du dermed 4,5 cm ekstra bakkeklaring når det er nødvendig.

I den andre enden, senkes bilen 15 mm i hastigheter over 120 km/t. Det gir bedre stabilitet og lavere luftmotstand.

For ren offroadkjøring, er bakkenedstgnings-assistent tilgjengelig. Nye Allroad får dessuten en såkalt «Tilt angle assist», hvor du både kan følge med på hellingsvinkel på MMI-skjermen, og få assistanse dersom det skulle bli kritisk.

Under panseret er A6 Allroad utstyrt med 3-liters V6 TDI-motorer. De får 231/500, 286/620 eller 349/700 hestekrefter/Newtonmeter. Den kraftigste klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

Et mildt hybridsystem med 48 volts-anlegg og beltedrevet generator, lagrer strøm for kjøre- og driftsfunksjoner i et batteri på 10 Ah. Ved siden av generell reduksjon i forbruk, får bilen også coasting-funksjonen vi har sett på enkelte andre store Audi-modeller, hvor motoren slås av når du ruller. Enten i nedoverbakke eller ved reduksjon ned til lavere hastighet.

De praktiske egenskapene er såklart like godt ivaretatt her som i en vanlig A6 Avant, du har bagasjerom på 565 liter, og kan trekke tilhenger på 2 500 kg. Med det nye to-skjerm-systemet for infotainment, klimaanlegg og andre funksjoner, samt det siste hva gjelder aktive sikkerhets- og førerassistentsystemer, blir dette ikke overraskende et særdeles kompetent alternativ for den som ønsker familiebil av beste klasse.

Når nye A6 Allroad Quattro lanseres i Norge til høsten, feirer modellen samtidig 20-års jubileum. I den forbindelse kommer også en «20 years allroad»-edition med unike fargekombinasjoner ut- og innvendig, egne felger, sorte sportsseter med skinn/alcantara-mix, diverse egne lister og litt til.