Verdens største, råeste og mest legendariske billøp står for døren. For første gang på 30 år, har vi med Dennis Olsen en norsk deltaker på startstreken, Bil og Motorbloggen vil også være til stede

Av David K Andersen

Dennis Olsen

Kåret til verdens største idrettsarrangement, foran OL, Fotball-VM og Super Bowl, av National Geographic. 24-timersløpet på LeMans, kjørt hvert år siden 1923, er en enorm begivenhet.

Og for første gang siden Harald Huysman kjørte sitt siste av tre løp i 1991, er det altså en nordmann på startstreken. Det gjør årets LeMans til årets motorsportbegivenhet sett med norske øyne.

Dennis Olsen har imponert stort i hele karrieren, spesielt etter at han ble tatt inn som fører i de tyske Carrera Cupen i 2016. Nå har endelig tiden kommet for LeMans, Olsen er fører på en av fire fabrikksbiler fra Porsche i GTE Pro-klassen. Han deler bil nummer 94 med Mathieu Jaminet og Sven Müller.

Her slåss det for øvrig mot Corvette, Ferrari 488 GTE, Ford GT, BMW M8 GTE og Aston Martin, så selv om Porsche stiller med fire 911 RSR, er ikke bare kampen innad, men også mot flere andre merker.

Toyota 

I prototype-klassene er selvfølgelig ikke spenningen like stor etter at Nissan, Audi og til slutt også Porsche trakk seg ut, men Toyota stiller til start med TS050 Hybrid.

I utgangspunktet en grei oppgave, men å få alle bilene i mål, samtidig som de stadig raskere privat-teamene i LMP1 holdes på avstand, skaper en viss spenning.

Vi snakket med Toyota Gazoo Racings Alastair Moffitt for ikke så lenge siden, som avslører at spenningen i teamet er like stor nå som tidligere.

Man kan jo tenke seg hvordan det ville være å ikke vinne løpet totalt, nå som det ikke finnes fabrikk-konkurrenter. Det er nok ikke en opsjon. Toyota har derfor utviklet med tanke på holdbarhet i forkant av årets WEC-sesong.

-Vil du garantere å gjøre LeMans vanskelig for deg selv, er problemer med driftssikkerhet en sikker vinner, sier Paffett. -Ingeniørene våre vil veldig gjerne gjøre ytterligere endringer for at bilen skal bli enda raskere, for sånn er race-ingeniører. Du kan spørre dem hvorfor, og de vil svare fordi vi kan. Men for Gazoo Racing, er maksimal driftssikkerhet viktigere en ett tiendels sekund her og der, sånn situasjonen er nå.

Viasat og Bil og Motorbloggen

Hvordan det hele går, anbefaler vi at du følger med på hos Viasat, som har solid satsing i sine kanaler på TV og nett, blant annet med velkjente kommentatorer som Atle Gulbrandsen og Stein Pettersen i studio. I tillegg deltar Simen Næss Hagen fra Parcferme i sendingene. Også Eurosport sender.

Men vi skal selvfølgelig også delta. Jeg var sist på LeMans i 2015, og gleder meg til å ta turen igjen. Selv om det er best å følge Viasats sendinger for selve løpet, anbefaler jeg at du finner Bil og Motorbloggen på Instagram og følger med på storyen vår der.

Vi skal nemlig ikke bare rapportere om stemningen og alt det kule som skjer på og rundt banen (det er mye!), men også gjøre noe helt spesielt lørdag morgen – noe virkelig utenom det vanlige!

HER KAN DU DU LESE MER OM TOYOTAS MOTORSPORTHISTORIE, I TO DELER: DEL 1 OG DEL 2