Egentlig høres det ut som den perfekte familiebilen når Mercedes etterhvert lanserer GLB som 7-seter. Den kompakte, men likevel forholdsvis store SUVen, gir muligheter for skogsutflukter for hele familien pluss noen flere.

Mercedes GLB er en fullgod offroader, i hvert fall om man ser til utseendet. Den har litt G-klasse over seg, og skliplater foran og bak samt store hjul under utbygde skjermer, gjør at man får assosiasjoner mot terrengkjøring. Når Mercedes i tillegg forteller at bilen har spesielle offroad-lys som viser skjulte objekter i nærområde rundt bilen når man kjører sakte, beviser at denne kan mer enn å kosekjøre på asfalten.

463,4 cm lang er GLB, og i bredden går målbåndet til 183,4 cm. Det vil si at GLB ikke er veldig liten, men at Mercedes klarer å få tre seterader inn i bilen, er smått utrolig. Dermed kan du ta med 6 personer, i tillegg til deg selv, på soppjakt i urskogen til høsten, foruttatt at de bakerste to er 168 cm eller lavere. Med andre ord er plassen bak tilpasset barn.

Mercedes skryter av klasseledende plass innvendig, og hodehøyden foran er 103,5 cm, noe som visstnok skal være ganske så bra. Beinplassen er også imponerende med 96,7 cm i baksetet på 5-seteren. I denne utgaven har man 560 liter bagasjerom som øker til 1755 liter når man feller ned de bakerste setene. Tallene for 7-seteren er mindre, men likevel vil vi tro du får med deg ganske mye da du bruker denne som 5-seter. Så må du ta noen valg innimellom. Skal barna få være med eller ferieoppakkingen? For noen er dette et enkelt spørsmål.

GLB blir 8. kompaktmodellen hos Mercedes, og sammen med 3 A-Klasse varianter, B-Klasse, 2 CLA varianter og GLA, begynner det å bli en komplett bukett kompaktbiler. At denne klassen er viktig, vitner 609 000 solgte enheter av kompakte Mercedeser i 2019 om.

-Modellporteføljen utvides stadig og med den kompakte off-roaderen GLB er segmentet komplett. Jeg tør påstå at denne bilen er som skapt for aktive familier, med sine 7-seter og praktiske utforming, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen.

På tredje seterad er sikkerheten godt prioritert, slik det er overalt i nye GLB. Nakkestøttene er justerbare, setebelter med strammefunksjon, airbag på siderutene og Isofix-tilkobling så man kan ha 4 barnestoler på en trygg måte i bilen. I tillegg er det koppholdere og to oppbevaringsrom med usb-inngang for de helt bakerst.

Interiøret er godt kjent fra resten av den nye kompaktfamilen med blant annet widescreen-cockpit og MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nytt i GLB er de karakteristiske gripehåndtakene i dørpanelet som gir hint om bruksområde og tar igjen det robuste ytre.

4Matic firehjulsdriftsystem er tilgjengelig for GLB, og med nye kjøremoduser har du muligheter til å tilpasse bilen for tøffe forhold. Fordelingen på akslingene går fra 50:50 (offroad) via 80:20 (komfort) til 70:30 (sport), og som regel er det framakslingen som får mest kraft. Multibeam LED-lykter gjør terrengkjøring enda lettere ved at du ved offroad kan ha på alt av lys (også svinglysene) samtidig.

Sikkerhetssystemene i GLB er ellers like avanserte som i luksuslimousinen S-Klasse, og ny datakraft og sensorer gjør at sensorer nå «ser» opp til 500 meter framfor bilen. Semiautonom kjøring er ikke noe problem, uansett om du kjører i kø eller på motorveien.

GLB er klar mot slutten av året.

Tekniske data

GLB 200 GLB 250 4MATIC GLB 200 d GLB 200 d 4MATIC GLB 220 d 4MATIC
Girkasse 7G-DCT (automat) 8G-DCT (automat) 8G-DCT (automat) 8G-DCT (automat) 8G-DCT (automat)
Volum (cc) 1332 1991 1951 1951 1951
Ytelse (kW/hk) 120/163 165/224 110/150 110/150 140/190
ved rpm. 5500 5800 3400 – 4440 3400 – 4440 3800
Dreiemoment (Nm) 250 350 320 320 400
ved rpm. 1620 – 4000 1800 – 4000 1400 – 2600 1400 – 2600 1600 – 2400
Blandet forbruk (l/mil) 0,6-0,62 0,72-0,74 0,49-0,50 0,52-0,55 0,52-0,55
Blandet utslipp CO2 (g/km) 137-142 165-169 129-133 136-144 138-146
Akselerasjon 0-100 km/t (s) 9,1 6,9 9,0 9,3 7,6
Toppfart (km/t) 207 236 204 201 217