Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Toyota Corolla Cross

Prøvekjøring: Toyota Corolla Cross

Selv om den ikke har ladeplugg, er det ikke sikkert du bør stoppe å lese her. Vi har kjørt Toyota Corolla Cross.

Tekst og foto: David K Andersen

Muligens er du lei av å høre meg snakke om størrelse og segmenter for crossovere og SUVer, men gi meg et par avsnitt. Å forstå hva dette er, og hvem den kan være for, er på en måte poenget med hele bilen.

For Toyota har nok av hybrid-SUVer i prislisten allerede, så hva i all verden gjør denne – når den ikke erstatter en eksisterende modell?

Fyller et hull mellom lillebroren C-HR og storebror RAV4, er det korte svaret. Det lange er imidlertid mer interessant.

Akkurat stor nok

For RAV4 er riktignok en bortimot optimal familiebil med glimrende baksete og bagasjerom. Men avgiftskrana skrus til på alle former for hybrider, i tillegg til at produksjonskostnadene øker, så selv i ladbar utgave begynner den å bli så kostbar.

Så da kan man velge en C-HR i stedet? Vel, er ikke den akkurat for liten for en familie på fire egentlig?

Det er her Corolla Cross entrer scenen. Med prislapp på rundt 450 000 kroner i firehjulsdrevet utgave (den eneste som kommer til Norge), er den betydelig rimeligere enn RAV4.

Og så er den ikke akkurat for liten, men akkurat stor nok – for en familie på fire.

Direkte sløsende med plassforholdene er det riktignok ikke, men to voksne sitter finfint i baksetet. Og bagasjerommet tar 436 liter. Som ikke heller det er sløsende, men som takket være firkantet SUV-form på bilen, sannsynligvis holder.

14 cm kortere enn RAV4, går Corolla Cross rett i strupen på europeiske storselgere som Nissan Qashqai og Peugeot 3008. Sånn sett er det nesten rart at Toyota ikke har kommet med en direkte rival til dem – og en rekke andre – før nå.

Ny generasjon hybrid

Nyhetene står ikke i kø under skallet på Corolla Cross, men den byr på én stor, og flere mindre.

Den store er at dette er første Toyota ut med femte generasjons fullhybridsystem. Vi husker at den fjerde nærmest var en revolusjon, som fikk ned forbruket betydelig, samtidig som kreftene økte tilsvarende.

Det skal nok litt til om forbruket senkes like mye denne gangen, jeg kommer tilbake til det når vi tester bilen i Norge senere.

Men du har mer krefter, denne 2-liters-baserte drivlinjen yter nå hele 197 hestekrefter i systemeffekt. Dermed fikser Corolla Cross 0-100 på bare 7,5 sekunder. Det er ikke langt unna verken elbiler eller ladbare hybrider.

Batteriet er 14 prosent lettere, men har samme økning i kapasitet. Styringsenheter, kontroll på det hele og effektivitet, skal være forbedret for alle deler av drivlinjen.

Firehjulsdriften på sin side, heter AWD-i. Dette er en videreutvikling av systemet som debuterte på Prius med firehjulsdrift, hvor elmotoren på bakhjulene mest var der for å sikre fremkommelighet i lave hastigheter.

Her har imidlertid motoreffekten økt betydelig, du har 41 hester og 84 Nm bak. Det gjør at firehjulsdriften ikke bare fungerer i lave hastigheter når du manøvrerer eller vil opp en bratt bakke, men også er med i høyere hastigheter – hvor den gir bedre kjørestabilitet på glatt underlag. Også her skal vi finne ut mer – til vinteren hjemme i Norge.

Digitalt og sikkert

Blant de mindre, men antagelig også velkomne nyhetene, er heldigital instrumentering – også dette første gang i en Toyota (bZ4X unntatt). Den måler 12,3 tommer og har fire ulike visnings-stiler. I tillegg til at du kan variere innholdet i skjermbildet.

Også skjermen i midten er ny, den måler 10,5 tommer og har bedre oppløsning enn før. Siden Corolla Cross hele tiden er på nett, kan du både starte kjøling eller oppvarming av bilen, inkludert aktivering av ratt- og setevarme, via appen. I tillegg til masse annet – du har selvsagt Apple Carplay og automatiske oppdateringer over nett.

På sikkerhetssiden er førerassistentsystemene oppgradert med bedre kamera og radar, som gjør at trafikanter og hindringer leses bedre rundt hele bilen – og nærmere – sånn at den oppfatter farer som kommer raskt mot deg fra siden, for eksempel.

Via aktiv styre-assistanse, i tillegg til autobrems, antisladd og alt det vanlige, skal det være enda enklere å unngå kollisjon enn før. Spesielt i byområder med mange farer på alle kanter.

Skulle du være glemsk, vil den minne deg på at barna fortsatt sitter i baksetet (om du glemmer dem, altså), og den varsler for trafikk bakfra om du forsøker å åpne dørene langs veien når noen kommer.

Utseendet minner så sterkt om storebror RAV4, at det tar av brodden, rent nyhetsmessig. Den firkantede formen er ganske SUV-aktig, og om den ikke virker spesielt spennende (siden dagens RAV4 har vært med oss en stund nå), står den i alle fall i tydelig kontrast til C-HR.

Kanskje også det er en grunn for denne bilens eksistens – noen vil antagelig like dette bedre enn C-HRens romskip-aktige utseende.

Også på innsiden får du RAV4-følelse. Stilen er prikk lik, litt røffe, solide og tydelige overflater, detaljer og linjer. Litt sånn offroad-SUV-aktig også her. Men Corolla Cross er merkbart smalere innvendig.

Dette kjennes langt fra like moderne som mye annet der ute. Men de to nye skjermene, som virker upåklagelig så vidt jeg oppfatter under denne første prøvekjøringen, moderniserer tilstrekkelig inntil videre.

Interiørets store styrke, og dette gjelder egentlig hele bilen, er imidlertid at den føles befriende ujålete. Alt er bare helt helt rett frem, enkelt og greit.

Justere på temperaturen? Vri på hjulet under skjermen. Skru på rattvarmen? Trykk på den store knappen i midtkonsollen. Lade telefonen? Slipp den ned på den opplyste ladeplaten. Skru på blinklyset, pusserne eller andre ting man gjør med hendlene bak rattet på en bil? Funksjonene er akkurat som du venter på de store, solide og tydelig merkede spakene.

Når setene er komfortable og justeringsmulighetene gode, blir det å sette seg inn i denne bilen faktisk overraskende avslappende sammenlignet med nesten alle andre nye bilmodeller. Ingen essensielle funksjoner krever fikling med skjermen i midten, og alt annet enn selve skjermen, styres av tradisjonelle knapper og hjul, ikke berøringsfølsomme overflater eller annet fiksfakseri.

Komfort i fokus

Toyota har vært nødt til å kutte litt her og der for å klare å selge en bil i dette segmentet til denne prisen. Den er pluss/minus sekssifret beløp rimeligere enn konkurrentene.

Du merker det litt på interiøret, som eksempelvis har hardplast på toppen av dashbordet, og du merker det litt på støyisolasjonen. Motoren brummer mer enn i en RAV4 når den går, og det suser litt fra fartsvinden på motorveien.

Men det er ikke nok til å ødelegge komforten i Corolla Cross. Faktisk langt derifra. Her blir det servert hva jeg er temmelig sikker på er det mest komfortable chassiset på denne siden av Citroën C5 Aircross.

Alt av ujevnheter, dårlig vei, humper og annet du måtte kaste etter Toyotaen, spises opp, og sikrer utmerket flyt uansett underlag. Her står Corolla Crossen i kraftig kontrast til ladbare og elektriske crossovere som er mye tyngre, og derfor sliter med å kombinere fjæringskomfort med kjøreegenskaper.

Særlig sportslig er for øvrig ikke denne bilen, en C-HR er nok merkbart mer interessert i å leke med deg langs en svingete vei. Men den sitter på GA-C-versjonen av TNGA-plattformen, som betyr kompetent chassis også i kurvene når det går unna.

Styringen er ikke den kvikkeste, men kaster du bilen inn i svingene, henger den fint på.

Og så skal det nevnes at den nye hybrid-konstruksjonen sørger for solid trykk i ryggen når du legger pedalen i gulvet. Forbikjøringer er null problem, med 197 hester på snaue 1500 kg bil, skvetter du raskt forbi annen trafikk om du vil.

Responsen fra drivlinjen er dessuten nesten elbil-aktig. Du slipper å vente på en girkasse som må hente frem og sette på plass drev, om du brått trykker hardt på gassen. Det gjør Corolla Cross lettkjørt og kvikk i byen, eller når du raskt bestemmer deg for å gasse på.

Motorstøyen er imidlertid som før – den holder seg på jevnt turtall og er tydelig merkbar når du akselerer raskt. Riktignok på lavere turtall enn før, men på akkurat denne modellen med noe mindre støyisolering, blir ikke forskjellen så stor.

Jeg var nok litt skeptisk til denne bilen i forkant. Ikke noe spesielt nytt hva design gjelder. Ikke ladbar. Veldig rett frem, og null «fancy smanchy».

Corolla Cross ender imidlertid opp med å overraske litt. Nettopp mangelen på bling og kule eller spennende detaljer, taler faktisk for den. Bilen er bare rett frem, enkel og grei. Som sagt: Befriende enkel og grei, sammenlignet med det meste annet i dag.

At den er ekstremt komfortabel samtidig, snur enkelt totalen over på plussiden – dette er et utmerket alternativ for deg som av en eller annen grunn ikke er klar for elbil, eller har kjøremønster og bruk som ikke passer ren strømdrift.

Med svært attraktiv pris, riktignok i fare for å øke med 20 000 eller så fra januar av om regjeringen får det som de vil (men den vil jo fortsatt være billig), kan det faktisk hende at Toyota enda en gang er klare for hybrid-suksess i Norge.

Toyota Corolla Cross lanseres i Norge i desember og er klar for levering i starten av 2023.

Galleri:

Data:

Toyota Corolla Cross AWD-i
Pris fra 443 500
Pris testbil 468 200
Drivlinje Trinnløs automat, 4WD
Motortype R4 NA bensin fullhybrid
Motorvolum ccm 1 987
HK systemeffekt 197
HK bensinmotor 152
HK elmotor foran 113
HK elmotor bak 41
Nm system Ikke oppgitt
Sek. 0-100 km/t 7,6
Topphastighet km/t 180
Forbruk blandet l/mil 0,53
Utslipp CO2 g/km 121
Egenvekt kg 1 425
Tilhengervekt kg 750
Bagasjerom liter 436 – 1 359
Lengde mm 4 460
Bredde mm 1 825
Høyde mm 1 620
Akselavstand mm 2 640