Hjem Nyheter DS 3 faceliftes, får større batteri

DS 3 faceliftes, får større batteri

Den lille elektriske luksusbilen DS 3 mister Crossback i navnet, men får oppdatert design, større motor og lengre rekkevidde.

Av David K Andersen

Franske DS har flere nyheter i år, det er ansiktsløftning for SUVen DS 7, forbedret rekkevidde for Audi A3-konkurrenten DS 4 og mer effekt i storbilen DS 9.

Mest interessant for Norge, er imidlertid oppdateringen av DS 3, som nå ikke lenger heter Crossback, men bare E-Tense. Den kikket jeg nærmere på under premieren på bilutstillingen i Paris denne uken.

Luksusbiler med design som står ut i dette segmentet vokser ikke på trær. Når DS 3 forbedres på flere områder, burde den appellere enda sterkere til deg som vil ha litt mer, og samtidig skille deg ut i mengden – uten at det koster veldig mye.

Større batteri, mer effekt

Som på flere andre elektriske modeller fra Stellantis-merkene, vokser batteriet til 54 kWt. Eller 51 netto, om du vil. Dermed øker rekkevidden til 402 km WLTP på blandet kjøring, som begynner å bli riktig så bra for en elbil på denne størrelsen.

Hurtiglading kan skje med effekt opp til 100 kW, det tar ca 30 minutter å lade fra 0-80 prosent SOC.

Også motoreffekten øker – fra 136 til 156 hestekrefter. Dreiemomentet fra før på 260 Nm beholdes, mens akselerasjonen fra 0-100 km/t synker med 0.1 sekund til 9 blank.

Som seg hør og bør ved en facelift, følger mer enn bare endringer på drivinjen med på lasset.

Skarpere design

Fronten er delvis rededesignet, du legger antagelig lettest merke til det ved å kikke på kjørelysene. De tidligere buede LED-lysene er nå erstattet med enheter som har skarpere vinkel og står i stil til oppdateringene vi også ser på DS 7.

Når vi er inne på lys, leveres nye DS 3 om ønskelig med LED Matrix, som er en utmerket nyhet for mørke, norske veier.

Legg forresten også merke til hvordan nedre del av fronten har fått ny utforming. Nå flyter grillen over i luftinntakene under, mer i ett enn før – det blir nesten litt som på Lexus.

Baken er også endret, der står nå DS Automobiles skrevet inn med bokstaver på listen mellom lysene.

Ønsker du å individualisere mer, kan du velge Performance Line. Da blir blanke detaljer utvendig sorte og enkelte detaljer mørkere. Innvendig kommer andre grånyanser og egne kontrastsømmer.

Ved siden av å skjerpe utseendet, skal design-endringene også ha optimalisert aerodynamikken slik at rekkevidden kan maksimeres.

Flere valgmuligheter

På innsiden beholdes den karakteristiske stilen og høyverdige materialvalgene, men en ny 10,3-tommers skjerm har funnet veien inn i dashbordet.

DS IRIS System er også på plass, som betyr at du i stor grad kan skreddersy alle informasjonsflater etter egen smak – altså både midtskjermen, instrument-displayet og head-up.

Infotainmentskjermen er delt opp i 12 sektorer, og alle funksjoner styres via widgets.

Oppdaterte DS 3 E-Tense er ventet til Norge i februar, prisene ble sluppet i dag. Bastille er innstegsversjonen med pris fra 339 900 kroner.

Performance Line, som antagelig er et godt valg for mange, betinger 359 900, eller du kan velge Rivoli med mindre sportslig preg til samme pris. På toppen finner du Opera-utgaven til 399 900 kroner.

Galleri: