Det franske premium-merket DS har oppdatert sin mellomstore SUV. Som før heter den 7, men har nå fått mer effekt og lengre elektrisk rekkevidde.

Av David K Andersen

DS 7 har vært på markedet siden 2017, og er en SUV i typisk norsk familiebil-størrelse. Etter å ha blitt introdusert med fossile drivlinjer, kom den for et par år siden som ladbar hybrid.

Når bilen faceliftes, er det kun ladbart alternativ som er aktuelt for Norge – men i forbedret utgave med mer effekt og større batteri. Den har nå fått tilnavnet 360, og heter dermed DS 7 E-Tense 4×4 360.

Basen for drivlinjen er en turbo bensinmotor med 200 hestekrefter, og så har du elmotor på 110 hester foran og 112 bak. Det gir systemeffekt på 360 hestekrefter og sørger for akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 5,6 sekunder.

Batteripakken vokser samtidig litt, til 14,2 kWt, som betyr at rekkevidden øker til 65 km ved blandet kjøring.

For å håndtere de nye kreftene har DS 7 fått større bremser, bredere sporvidde og 21-tommers felger. Den er dessuten senket 15 mm.

DS sier det er fokus på både komfort og sport, med betydelig mer av sistnevnte sammenlignet med tidligere. Som før er det mulig å få den med Active Scan Suspension, hvor et kamera leser av ujevnheter i veien og demperne justerer seg kontinuerlig deretter.

Fronten er ny i forbindelse med oppdateringen, og er enkel å gjenkjenne på LED-stripene ytterst på hver side. Hovedlysene byr imidlertid på større nyheter.

DS sier bilen er utstyrt med Pixel LED Vision 3.0. Det er en ny matrix-variant med tre moduler som gir 380 meter langt lys – i 65 meters bredde. I tillegg til to side- og hovedlys, er det en ytterkant (PIXEL) modul, med tre enheter med 84 LED som styres av rattutslaget. Sammen med nattkamera, burde dette være en optimal doning i vintermørket.

Infotainmentsystemet er også nytt, og har IRIS operativsystem. Med det kan du i større grad konfigurere 12-tommers-skjermen etter eget ønske. Systemet er widget-basert og du har mulighet til å programmere egne snarveier.

Som alltid hos DS er det fokus på interiør, materialvalg og byggekvalitet. Høyeste utstyrsnivå heter Opera, og leveres med Nappa-skinn i to farger. Videre har du de typiske perlesømmene mange steder, og rattet er trukket i garvet skinn.

Vil du har sportsligere følelse inne i bilen, kan du velge Performance Line med sort skinn og sort Alcantara. Da får du også detaljer i rødt og gull, for å understreke fokuset på ytelser.

-DS fortsetter å tilby luksus og kjøreglede til de som vil ha noe ekstra, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for DS hos Bertel O. Steen.

Nye DS 7 er ventet til Norge mot slutten av 2022.

Galleri:

 

Forrige artikkelTest: Toyota Yaris Cross
Neste artikkelTest: Mercedes C 300 e T