Hjem Tester Test: Toyota Yaris Cross

Test: Toyota Yaris Cross

Yaris Cross er en av få små-SUVer som stiller med firehjulsdrift og økonomisk hybrid. Men det er noe helt annet som gjør den nye Toyota-modellen til en favoritt.

Tekst og foto: David K Andersen

Før jeg kommer til forklaringen på hvorfor den har en ekstra høy stjerne, og jeg tror ikke du gjetter det, må vi selvsagt snakke litt om hva det er vi har om hendende her.

Det meste av det, kan du for så vidt lese deg opp på i prøvekjøringen vi gjorde under presselanseringen i fjor høst, men la oss kort gå gjennom på nytt.

Først må vi se på segmentet og konkurrentene. Det gir ingen mening å dømme en bil uten det rammeverket.

Der faller Yaris Cross under det vi kaller BCUV. Altså småbil i crossover-format, som navnet Yaris Cross selvsagt sier alt om på egenhånd. Dette er i praksis de minste SUVene du finner på markedet, den har konkurrenter som Volkswagen T-Cross, Ford Puma, Opel Mokka, Peugeot 2008 og Renault Captur.

De fleste av dem går på bensin, men noen er elektriske. Sistnevnte, med Peugeot 2008 i spissen, er selvsagt mest populære i Norge for tiden. Noen er dessuten hybrider, som den ladbare Renaulten.

Snakker vi fullhybrid, altså ikke-ladbar hybrid, er Toyota alene, når de etter en lengre pause nå tar opp kampen i klassen.

Firehjulsdrift

Drivlinjen er den samme som i vanlige Yaris, du har en tresylindret 1,5-liters bensinmotor uten overlading, som jobber sammen med fjerde generasjons hybrid-system. Den stiller 116 hestekrefter til disposisjon.

Spesielt for klassen, er at den har firehjulsdrift. Men ikke på den vanlige måten, her finner du i stedet for mellomaksling og mekanisk overføring fra motoren foran, en egen elmotor på bakakslingen.

Systemet heter AWD-i på Toyotaspråk, og er kun ment for assistanse med tanke på fremkommelighet – ikke bedre kjøreegenskaper oppe i hastighet.

Når du setter i gang er alltid motoren bak med, men den trekker seg tilbake allerede etter du har passert 10 km/t – med mindre du har hjulspinn. I så tilfelle får du hjelp opp til 70 km/t. Etter det er det uansett slutt.

Du kan til en viss grad selv påvirke kraftfordelingen, ved å velge Trail eller Snow med en bryter. Om du finner det nyttig.

Selv om den slekter på en vanlig Yaris er den ganske mye større – vi snakker 24 cm i lengderetning. Dermed har du også mer plass, spesielt i bagasjerommet, det tar 400 liter i forhjulsdrevne versjoner, og 320 i denne firehjulstrekkeren.

Velger du firehjulsdrift, får du forresten et mer avansert bakhjulsoppheng på kjøpet.

Prisene starter på 337 800 kroner for Life utstyrsnivå, og strekker seg til testbilen som er en Executive bi-tone til 459 400 kroner. Du får den nå også i en litt dyrere utgave som heter Adventure og betinger noen tusenlapper til.

På utstyrs-siden er utvalget godt for segmentet, du har blant annet ordentlig head-up display, JBL lydanlegg, 360-graders kamera, elektrisk bakluke med sparkesensor, helt automatisk parkerings-assistanse, varme i ratt og frontrute, pluss en del mer.

Adaptiv fartsholder, aktiv styring, LED Matrix-lys og ellers komplett pakke med førerassistent-systemer, er standard.

SUV

Utseendet er mer SUV-aktig enn hos de fleste konkurrentene. Du ser liksom at det er en firehjulstrekker, om du skjønner hva jeg mener.

Det tenker jeg er like greit. Skal det først være en SUV, kan den jo like gjerne se ut som en. Dette er en liten tøffing.

Ulempen med akkurat det, i alle fall sett opp mot enkelte konkurrenter som også har tatt med litt flerbruksbil i crossover-miksen, er at plassforholdene ikke er best i klassen.

Det gjelder spesielt baksetet, som er betydelig trangere enn i biler som den nevnte 2008en, eller nylig faceliftede Citroën C3 Aircross.

Bagasjerommet står seg langt bedre i sammenhengen, selv om det mangler den geniale fleksibiliteten i sistnevnte franskmann. Men ok – noe må du tross alt betale, ved siden av penger, for den firehjulsdriften.

Funksjonelt

Dashbord, instrumenter og betjeningsorganer er ikke hypermoderne i stilen, men funksjonelle og komplette.

Instrumenteringen er en blanding av digital og analog, med enkel betjening via rattknapper. Tydelig og enkelt alt sammen, men ikke fancy.

Det er knapper og hjul spredt litt ut over som vanlig, igjen med enkel betjening som viktigste poeng. Toyotas sedvanlige panel nede til venstre for rattet, med knapper for enkelte funksjoner, er i utgangspunktet ikke godt plassert, men samtidig enklere enn å finne funksjonene på en skjerm, så vi takker jeg også til dem.

Infotainmentskjermen på midten måler 8 tommer og burde være velkjent om du har kjørt en ny Toyota i det siste. Igjen er det ikke noe fancy og hypermoderne, i alle fall ikke utseendemessig. Men du har Apple Carplay og Android Auto, og den er lett å navigere i – delvis via hurtigknapper ved siden av.

Komfortabel

Men la oss heller snakke om tingene som gjør Yaris Cross til en favoritt. Og dette er litt rart, for det er på en måte helt motsatte ting, sammenlignet med hva som typisk ble sett på som Toyota-fordeler for ikke veldig mange år siden.

For det første, sitter du meget godt både hva komfort og kjørestilling gjelder.

Setene er kanskje ikke så lange i puten, men byr på glimrende ryggstød og høy komfort også på langtur. De ser til og med tøffe ut.

Vil du sitte litt lavt, sånn som meg, selv om det er en SUV, går det fint, og rattet har tilstrekkelig teleskopjustering til at det ikke blir for langt unna.

Materialene som er benyttet i overflater og paneler ellers, rundt deg som fører, er dessuten blant de bedre i klassen, så det er svært lett å trives godt bak rattet her.

God å kjøre

Den andre tingen som virkelig drar opp, og etter min mening preger hele bilen i meget positiv retning, er kort og godt at den er kjempegod å kjøre.

Toyota finsliper stadig sin allerede gode TNGA-arkitektur, og i denne GA-B-versjonen av plattformen, sitter kjørefølelsen som et skudd.

Styringen er fint vektet og presis, den skaper trygghet og følelse på hvor du har bilen, sammen med en sportslig touch.

Chassiset ellers, mikser skarpe kjøreegenskaper og dynamikk, perfekt med fjæringskomfort, igjen sett i lys av segmentet bilen er i.

Ved siden av å kjøre bilen en uke her i Norge, var Yaris Cross blant finalistene i Autobest-kåringen «Årets Bilkjøp i Europa» i fjor høst. Det betyr at jeg har hatt sjansen til å teste den ekstra grundig, med alt fra banekjøring på maks i runde etter runde, til «elgtest» på ulike grunnlag, fremkommelighet på glatt føre, støy på ulike asfalt-typer og masse annet.

Fellesnevneren, er at Yaris Cross ikke bare klarer alle oppgavene utmerket, men også er ganske morsom å kjøre – hovedsakelig fordi bilen gir deg tydelig følelse av hva som foregår, og hva den holder på med.

Så kan du tenke at det kanskje ikke er så relevant for daglig, kjøring, men det er helt feil. For når en bil ikke bare har gode kjøreegenskaper, men også informerer deg om hvordan ståa er med veigrep og så videre, og i tillegg utfører det du ber den om via rattet, så gir det deg selvtillit og kontroll over bil og føre.

Og hva betyr det? Nettopp: Tryggere, mer komfortabel og ikke minst avslappet kjøring. Spesielt på vinterføre.

Så får det være at bilen er temmelig treg, med sine 11,8 sekunder fra 0-100. Det holder, men heller ikke mer, spesielt ikke sett opp mot hva vi begynner å bli vant til av akselerasjon fra biler flest i dag.

Den eneste komfort-missen kommer også i den sammenhengen: Motoren bråker nokså mye når den stresses.

Mye tas imidlertid inn på drivstofføkonomien, som er like vellykket her som i andre Toyota-modeller med fjerde-generasjons fullhybrid-system.

Oppgitt WLTP-forbruk fra fabrikk er på snaue 0,5 liter per mil (avhenger av utstyrsnivå), men den er enkel å holde helt nede på 0,4 liter per mil. Og prøver du, kommer du lavere enn det også. Det er først når du blåser en lang mars i hele forbruket og bare tråkker på, at du ender opp på det fabrikken selv oppgir – nemlig omtrent en halvliter per mil.

Konklusjon

Som allerede antydet, er Yaris Cross, i likhet med flere av sine moderne søsken fra Toyota, egentlig ganske motsatt av hva vi fikk fra dette merket for bare få år siden. Bilen er ikke spesielt billig, godt over 400 000 kroner i denne klassen er mye, men på den annen side, er den usedvanlig god å sitte i og kjøre med. Og er det ikke akkurat det du skal bruke bilen til da?

Galleri:

Data:

Toyota Yaris Cross 4WD Executive Bi-tone
Pris fra 337 800
Pris testbil 459 400
Drivlinje Fullhybrid, el 4WD
Motortype R3 bensin + 2 x el
Motorvolum ccm 1 490
HK systemeffekt 116
HK bensin/el/el bak 92/80/5
Nm bensin/el/el bak 120/141/51
Sek. 0-100 km/t 11,8
Topphastighet km/t 170
Forbruk blandet l/mil 0,47
Utslipp CO2 g/km 107
Egenvekt kg 1 260
Tilhengervekt kg 750
Bagasjerom liter 397
Lengde mm 4 180
Bredde mm 1 765
Høyde mm 1 595
Akselavstand mm 2 560