Hjem Nyheter Elektrisk Jeep Avenger 4×4

Elektrisk Jeep Avenger 4×4

Jeep hadde offisiell premiere for elbilen Avenger under Parisutstillingen, og viste i tillegg en konsept-versjon med firehjulsdrift.

Av David K Andersen

Jeep, nå en del av Stellantis, har tidligere vist bilder av sin første elbil – den lille SUVen Avenger.

Under pressedagen på Paris-utstillingen var det for første gang mulig å kikke nærmere på den ferdige bilen, samtidig som Jeep slapp informasjon om ytelser, størrelse og den slags.

Avenger er imidlertid forhjulsdreven – i alle fall foreløpig. Jeep-sjef Christian Meunier trakk nemlig teppet av en firehjulsdreven konseptversjon mandag ettermiddag.

 

Firehjulsdreven konseptbil

Avenger 4×4 Concept er bredere og høyere enn den forhjulsdrevne varianten. Den hadde også Jeep-typiske tauekroker i begge endrer, og større, røffere hjul.

Takket være god bakkeklaring skal allerede den forhjulsdrevne varianten være best i klassen (blant elbiler) offroad, den har SelecTerrain og Hill Descent Control. Men det blir selvsagt noe helt annet med den firehjulsdrevne konseptbilen.

Blant annet skal angrepsvinkelen foran være 21 grader, mens det er snakk om hele 34 bak.

Etter hva vi erfarer, vil konseptbilen komme i produksjon.

Liten tøffing

Men først ut er selvsagt den forhjulsdrevne Avengeren, den er ventet til Norge på senvinteren med prislapp fra 350 000 kroner.

Bilen er utvilsomt tøffere enn det meste annet elektrisk i denne prisklassen og størrelsen, du lurer aldri på hva slags merke Avenger kommer fra.

Den firkantede formen gjør ikke bare bilen kul å se på, den kommer plassforholdene på innsiden til gode.

Til tross for svært beskjeden lengde på 4,08 meter, tilbys bagasjerom på 380 liter. Det er svært bra i dette segmentet.

Baksetet burde holde fint for kortere turer for voksne, og er enkelt å komme seg inn i. Igjen: Formene og høyden (den har 20 cm bakkeklaring), hjelper til.

Skal få deg til å smile

Å sette seg inn foran, er typisk Jeep på den måten at den er tydelig og forholdsvis grov og enkel i formen – utsiden matches på en måte.

Samtidig blandes moderne følelse inn – mye takket være komplette digitale informasjonsflater, du har skjerm både foran deg og i midten.

Å legge fra seg småting er enkelt gjennom hele kabinen, Avenger har blant annet et stort rom i den lett forhøyde midtkonsollen. Dekket til av et morsomt trekk du kan brette av i seksjoner som vippes på hverandre.

Setene er ikke store, og sammen med et tøft lite ratt og begrenset bredde, føles den oversiktlig, snerten og enkelt å håndtere (uten å ha kjørt den foreløpig). Samtidig som sittekomforten virker god, og justeringsmulighetene for ratt og sete sørger for fin kjørestilling.

Christian Meunier sier at Avenger skal være noe mer enn en vanlig bil, den skal føles unik, være morsom, og få deg til å smile. Første prøvetitt, og prøvesitt, lover godt sånn sett.

Mer enn 400 km

Hva det tekniske gjelder, finner du batteri på 54 kWt i gulvet. Det skal gi rekkevidde på over 400 km WLTP ved blandet kjøring – betydelig mer enn dagens Stellantis-biler med 50 kWt batteri. Avenger nyter nok godt av sine begrensede yttermål og ventede lave vekt.

Elmotoren som driver forhjulene leverer 156 hestekrefter og 260 Nm. Hvor rask den blir som følge av det gjenstår å se, men når omtrent like lange Opel Corsa-e klarer sprinten til 100 km/t på 8,1 sekunder med 136 hester, burde vi være nede på 7-tallet.

Vi kunne selvsagt ønsket oss firehjulsdrift som standard, det er tross alt en Jeep. Samtidig er dette en liten SUV, og der er det uvanlig å få med trekk på bakhjulene.

Det har selvsagt sammenheng med økonomi, som er viktig i dette segmentet. Som for så vidt bekreftes via antydningen fra PR- og informasjonssjef for Jeep i Norge hos Bertel O. Steen, Stein Pettersen, om prisnivå rundt 400 000 kroner for fullutstyrt utgave ved ankomst om noen måneder.