Hjem Nyheter Renault 4 gjenoppstår

Renault 4 gjenoppstår

Elektrifiseringen gjør det enklere å gjenskape klassiske modeller – 4Ever Trophy viser hovedtrekkene når Renault er klare med en ny «firer» i 2025.

Av David K Andersen

Var rett og slett Renault 4 verdens første crossover? Noen mener det, den kombinerte i alle fall kombi-karosseri, bakkeklaring og MPV-trekk lenge før andre. Nærmere bestemt i 1961.

Derfor er det ikke så rart at det nettopp som crossover den også gjenoppstår etter at produksjonen av originale som ble laget i mer enn 8 millioner eksemplarer, ble lagt ned i 1992.

Konseptbilen som ble vis på Parisutstillingen nylig, har ekstra bakkeklaring, samt større hjul og mer offroad-styling enn hva produksjonsbilen får.

Faktisk så den ganske voldsom ut i virkeligheten – en skikkelig tøffing, og betydelig mektigere enn det kule lille femmeren, som ankommer i 2024, og sto parkert like ved.

Men produksjonsbilen blir ikke kjempestor, bare litt over 4,1 meter. Vi snakker altså B-segmentet for crossovere, og en bil som kanskje kan sammenlignes med Opel Mokka.

Renault sier de øvre delene av karosseriet er kort tid unna godkjenning for produksjonsmodellen, så regn med å kjenne igjen ganske mye i den.

At det er nettopp en Renault 4 i ny utgave dette er snakk, er tydelig, om enn ikke i samme grad som hos Renault 5 – broren som dekker det vanlige B-segmentet for lavere biler.

Du ser det i grillen og på den litt firkantede men samtidig avrundede karosseriformen. Men kanskje først og fremst på sidevinduene bakerst, og detaljer som baklyktene. I den grad du aner hvordan originalen så ut – det begynner jo å bli en veldig gammel bil.

Interiøret vet vi ikke noe om foreløpig, det er heller ikke vist noen bilder av konseptbilens indre. Renault sier imidlertid at den forhjulsdrevne bilen med base i CMF-BEV-plattformen vil by på svært gode plassforhold.

Batteriet blir sannsynligvis på 42 kWt, og motoren får 136 hestekrefter – med 0-100-tall på rundt 9 sekunder.

Sammen med den kommende femmeren, blir de to små el-Renaultene tydelige alternativer til fossil- og hybridbilene Clio og Captur. De plasserer seg for ordens skyld under nye Renault Megane Electric (les prøvekjøring av den her).