Citroëns kompakte SUV, C5 Aircross, har kommet omtrent midt i livet, og oppgraderes for de kommende årene. Her er bilder og detaljer.

Av David K Andersen

C5 Aircross føles fortsatt ganske ny, men det er nok delvis fordi den allerede har fått en oppgradering som rettet oppmerksomhet mot den: Etter å ha blitt lansert i 2019, kom den som ladbar hybrid for et drøyt år siden.

Uansett: Nå er det klart for facelift, og det går i front og interiør.

Citroën bruker vinklene i logoen stadig mer i designspråk og detaljer, det utnyttes på denne nye fronten. LED-signaturen i lyktene er slank og tydelig, og du får merkede linjer tvers over grillen.

Bak beholdes størrelsen på lyktene, men LED-designen inne i dem er ny.

Oppgraderte løsninger innvendig

Mange vil antagelig se på den nye infotainmentskjermen som interiørets viktigste nyhet. Her er det også forbedringspotensiale for nå utgående versjon, vi regner med den nye 10-tommers berøringsskjermen både har bedre oppløsning og er kjappere og enklere å bruke.

Du får også digital instrumentering, her med skjerm på 12,3 tommer. Denne har en rekke muligheter for oppsett og utseende, sånn at du finner en løsning du selv liker.

Ved siden av skjermene, er midtkonsollen ny, her har girvelgeren vi gjennom flere år har blitt kjent med i ulike modeller, blitt skiftet ut med en nedfelt vippebryter.

Samme panel huser valg av kjøreprogram og Grip Control, som hjelper deg med fremkommeligheten.

Også setene er oppgradert. C5 Aircross var en av de første modellene som kom med Citroëns «Advanced Comfort»-system, hvor alt fra små detaljer til større løsninger optimaliseres for å hente ut så høy som mulig totalkomfort.

Siden den gang har utviklingen gått videre, så nå får C5 Aircross nye seter med ytterligere forbedret stopping i de ulike lagene med forskjellig fasthet som utgjør setebunnen og ryggstødet. Stoppingen er tykkere og skal være optimalisert for lange turer.

Fordelene beholdes

Citroën understreker at detaljene som allerede fra før skiller bilen mot de fleste konkurrentene, beholdes videre fremover.

Du har blant annet Progressive Hydraulic Cushions, eller hydrualiske endestoppere, i demperne. Det gjør at de kan være myke i arbeidsområdet, uten at du får harde slag når de topper eller bunner.

C5 Aircross er videre utstyrt med et skyvbart baksete, som gjør at bagasjevolumet kan varieres fra 400 til 600 liter. Det er uvanlig på en ladbar hybrid.

Appropos det, leveres C5 Aircross som ladbar hybrid med rekkevidde på opp til 55 km. Bilen har forhjulsdrift, 225 hestekrefter og 320 Nm i dreiemoment.

Ny C5 Aircross kommer til Norge i sommer, og får også etter hvert selskap av store C5 X, som er en miks av SUV og stasjonsvogn.

Galleri:

Forrige artikkelNye Mercedes C-klasse nærmer seg komplett
Neste artikkelTest: BMW M440i xDrive Gran Coupé