Sedan-utgaven med fossil motorisering åpnet det nye C-klasse-showet. Nå er utgavene du vil ha, også klare. Her er priser og info om stasjonsvogn, All-Terrain og ikke minst de ladbare.

Av David K Andersen

Som vanlig skal Mercedes C-klasse-programmet bli svært bredt. Først kommer sedan med bensinmotor, og så ruller det på med andre utgaver.

Etter hvert skal det hele krones av AMG, men i denne omgang er det versjonene du faktisk kommer til å kjøpe, som er klare.

Stasjonsvogn

Først dreier det seg om stasjonsvognen. Den har vokst litt sammenlignet med forrige generasjon, og har blant annet 2,5 cm lengre akselavstand.

Bagasjerommet øker også, den tar nå 490 liter med bensin- eller dieselmotor, mens batteriet stikker av med litt i den ladbare – der har du 360 liter. Det er imidlertid betydelig opp fra forrige generasjon, som hadde 315.

Samtidig må C-klasse stasjonsvogn i ladbar versjon se seg slått av BMW 330e Touring som tar 410. Hva det har å si i praksis, må vi imidlertid vente med å se til vi har bilen på test. Flatt gulv i bagasjerommet er i alle fall på plass, og som du kan lese om lenger ned, har C-klassen solid overtak på et veldig viktig punkt.

Uansett: Stasjonsvogna kommer som C 200 og C 300 med bensinmotorer på henholdsvis 204 og 258 hestekrefter, og som C 220d med 200 hester. Alle tre har 4Matic firehjulsdrift som standard.

C 200 er rimeligst med startpris på 688 000, mens dieselen bare koster en tusenlapp mer. C 300 betinger fra 734 000 kroner.

Mest for pengene, burde imidlertid plug-in-versjonen tilby, den får du fra 640 000 kroner. Med systemeffekt på 313 hestekrefter, klarer den 0-100 km/t på samme tid som C 300 4Matic: 6,2 sekunder.

All-Terrain

Neste ut er All-Terrain, som er en høyere, mer offroad-aktig utgave. Det er første gang C-klasse kommer med denne behandlingen, og den går naturligvis rett i strupen på Audi A4 Allroad og Volvo V60 Cross Country.

Bakkeklaringen er økt med 40 millimeter, du har større hjul enn på en vanlig stasjonsvogn, og egne kjøremodi. Offroad-modus er ment for enkelt terreng, mens Offroad+ med DSR (nedstigningskontroll), egner seg når det blir ordentlig tøffe forhold.

Du styrer det hele fra den S-klasse-inspirerte skjermen, endring av kjøremodus i Dynamic Select, påvirker blant annet motor, girkasse, styring, antsladd/antispinn og firehjulsdriftsystemet.

I Offroad får du dessuten egen visning på den digitale skjermen foran deg, hvor du for eksempel kan se styrevinkel og stigningsgrad. Digital Light kan også kjøpes til, og på All-Terrain har lyssystemet eget offroadprogram med ekstra bred belysning.

Digital Light er for øvrig et svært avansert matrix-system som ikke bare lyser kraftig og blokker ut andre trafikanter, men også kan brukes til å projisere føringslinjer foran deg under vanskelige forhold, hvor det kan være fint å ha noe å sikte etter. For eksempel hjelper lysene til om det er veiarbeid med smale innsnevringer.

All-Terrain kommer ikke som ladbar hybrid, men har selvfølgelig mildt hybrid-system slik som nesten alle bensin- og dieselbiler i dag kommer med. Mercedes er imidlertid en av få om å tilby 15 kW elektrisk boost-effekt for akselerasjon. Det er bra fra et 48V-system.

Du kan velge C 200 4Matic All-Terrain med 204 bensinhester, eller C 220d 4Matic All-Terrain med diesel og 200. Bensinutgaven er 0,3 sekunder kjappere til 100 km/t med sine 7,5 sekunder, og prisene er nokså like: C 200 starter på 694 000 kroner, mens C 220d betinger fra 701 000.

Ladbar hybrid

Til slutt, og kanskje viktigst, er de ladbare hybridene også klare med priser.

Du kan velge mellom sedan eller stasjonsvogn, begge har samme drivlinje. I bunnen finner du en 2-liters turboladet bensinmotor med 204 hester, og så kommer elmotoren på 129 i tillegg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed blir systemeffekten, som nevnt over, på 313 hester, og ikke minst får du hele 550 Nm å rutte med. Sedanen fikser 0-100 km/t 0,1 sekund raskere enn stasjonsvognen, altså 6,1 mot 6,2.

Neppe merkbart, men prisen derimot, er det større forskjell på. Sedanen starter på 615 000 kroner, som er 25 000 lavere enn for stasjonsvognen.

Det aller beste, er imidlertid utvilsomt batterikapasiteten på disse hybridene. Den er på 25,4 kWt, og det er helt suverent i dette segmentet. Her snakker vi mye over det dobbelte av hva erkerivalen BMW 330e byr på.

Så har du også utrolig bra rekkevidde. Avhengig av versjon, kan du kjøre opp til 111 km på en lading. Om ønskelig kan disse ladbare versjonene også hurtiglade med effekt på inn til 55 kw.

Firehjulsdrift får du ikke i denne omgang på hybrid, men det må vi leve med når det skiltes med slik elektrisk rekkevidde.

Alle modellene omtalt, er nå klare for bestilling.

Galleri:

Forrige artikkelTest: Citroën C3 Aircross facelift
Neste artikkelCitroën oppdaterer C5 Aircross