BMW M440i xDrive Gran Coupé er mye dyrere enn sin elektriske bror i4 M50. Er magisk rekkesekser verdt påslaget?

Tekst og foto: David K Andersen

Denne artikkelen kommer til å handle en del om M440i xDrive Gran Coupé sett opp mot i4 M50 (les mer her). Det er umulig å ikke trekke paralleller når du går rett fra elbilen til denne – som jeg gjorde her. Sammenligningen er i høyeste grad aktuell og spennende.

Karosseriet er det samme, så selv om elbilen er tyngre, og det er forskjell på vektfordeling, sporvidde og gulv både i kupé og bagasjerom, er bilene nært beslektet. Ikke minst når det kommer til kjøreglede, hvor begge, i kraft av å være «M light»-biler, har nettopp det i fokus.

Vil du lese bare om BMW M440i, kan du gjøre det i denne testen av Coupé-versjonen. Samme motor sitter også i BMW M340i xDrive Touring som du kan lese om her.

Større andregenerasjon

Før jeg begynner å fortelle hvordan M440en oppleves å kjøre, må vi snakke om hva som er nytt.

For selv om mest fokus er på i4 nå, er jo også 4-serien Gran Coupé helt ny. Dette er første gang jeg kjører den.

I forrige generasjon, lansert i 2013, skilte BMW 4-serien ut fra 3-serien – for å understreke at det er coupéer vi snakker om, ikke sedaner eller stasjonsvogner.

På den tiden var også firedørsbiler med coupé-form, en ganske ny greie. Du fikk altså, og får fortsatt i dag, en 4-serie i todørs-utgave, i cabriolet, og som her med fire dører.

Forskjellen mot søsknene er ikke veldig stor, men litt er det. Eksempelvis har denne noe lenger akselavstand, og detaljer som rammeløse dører. Men det er i hovedsak karosseriet som har annerledes design.

4-serien Gran Coupé vokser mye fra forrige generasjon til denne. Hele 14,3 cm lengre, er den. I tillegg har bilen blitt bredere, inkludert større sporvidde. Men også litt høyere.

Det aller meste av teknologi deles med den etter hvert velkjente og inneværende G20-generasjonen av 3-serien, lansert i 2019. Gran Coupé-utgaven har internkode G26.

Her har du base i et stivt karosseri, avansert hjuloppheng og selvfølgelig nær 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel. Bilen leveres med tre ulike demper-løsninger: Standard, sport og adaptive, som på testbilen. Den har også elektronisk kontrollert M-Sport bakdiff med sperre, og sportsautomat.

Mens to-dørs 4-serie leveres med 9 ulike drivlinjer (6 bensin og 3 diesel) i Norge, kommer foreløpig Gran Coupé med 2. 420d xDrive, og denne M440i xDrive. Begge med mildt 48V hybridsystem som kan gi 11 hestekrefters boost ved igangsetting eller kjappe og kraftige pådrag.

Spesielt for alle bilene i 4-serien, er at de kommer med den store, dype grillen. I 3-serien er det bare M3 som har den. Og spesielt for 4-serie Gran Coupé, er de helt integrerte dørhåndtakene, som ikke stikker utenfor karosseriet.

Motor

Som du kanskje fikk med i testen av i4 M50, er det en svært imponerende elbil. Den er raskere til 100 km/t enn denne 440en, og naturligvis mye billigere å kjøpe – takket være statens avgiftsregime.

Kjøreopplevelsen byr imidlertid på store forskjeller mellom de to.

I elbilen leveres alle kreftene med én gang, mens i M440i, skal både gir velges og optimalt turtall nås, før alle er tilgjengelige samtidig. At de leveres lynraskt til turboladet bensinmotor å være, spiller ikke så stor rolle i sammenhengen, elbilen er overlegen her.

Om det gjør den kulere å kjøre, er en annen sak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For det første er den ikke i nærheten av å matche lyden fra 440ens kunstverk av en bensinmotor. Sangen fra rekkesekseren sprøyter ren nytelse direkte inn i ryggmargen, og den smoothe vibrasjonen den avgir, støtter opp godfølelsen.

Den andre tingen er den utrolige forskjellen kreftene leveres på. For selv om i4 er raskere, i alle fall i lavere hastigheter, og du har mer tilgjengelig tidligere, betyr ikke det nødvendigvis at bilen er morsommere å akselerere med. I alle fall ikke i lengden.

Det er også, for oss som har bensinbil og girkasse prentet langt inn i margen, enklere å hente ut riktig mengde krefter til enhver tid i 440. Den økende gassresponsen og behovet for å bruke riktig gir, gir større spillerom når bilen tas til grensene.

Og det er selvfølgelig alltid en nytelse å høre at gir etter gir, effektivt legges inn samtidig som akselerasjonen stadig blir mer imponerende jo fortere det går.

Egentlig er det ikke så rart at denne motoren nesten føles magisk. B58, som 3-literen heter, er med unntak av de rene M-motorene, kanskje den beste BMW-sekseren noen gang. Og BMW-seksere, er elsket av alle. Fra naboen til de største bilentusiastene. Gjennom tiår etter tiår.

Det skal litt til for en elmotor å slå den slags. Uansett for hvor rask den måtte gjøre bilen.

Det er mer

Både M440i og i4 M50 ble kun kjørt på glatt underlag. Der kommer forskjellene mellom dem, rent dynamisk, ekstra tydelig frem.

Elbilens 2,2 tonn, gjør at du må være forsiktig inn i svingene. Men den imponerer samtidig med å fordele kreftene på en sånn måte, via firehjulsdriftsystemet, at om du kommer fort fort, kan du faktisk gi på. Således presses baken ut, og nesa inn i svingen.

Skrur du av antispinn og antisladd, lar den seg også leke med, du kan styre bilen med gasspedalen sidelengs. Kraftfordelingen og balansen gjør den svært villig til drifting.

Men selv om i4 er minst like interessert i logring med baken som M440, er den ikke morsommere å kjøre.

Bensinbilens lavere vekt, forskjellige vektfordeling og mekaniske drivverk, gjør at den kan kontrolleres på grensen, på en helt annen måte. Svinger kan angripes med full aggresjon, ikke lett forsiktighet. Og har du den i manuell, er den mye enklere å håndtere, og mer givende, når den presses.

Litt av det har sikkert med at jeg er mest vant til måten M440i opptrer på, men den føles merkbart mer fokusert, og som en hardcore sportslig bil, enn i4.

Så får vi se hvordan forskjellen er på tørt sommerføre, når den tid kommer.

Ikke bedre på komfort

På langturen, og til daglig-bruk, tar i4en innpå igjen. Den er rett og slett mer komfortabel.

Ikke bare har i4 luftfjæring bak, den er naturlig nok satt opp med helt egne fjærer og dempere, og også andre justeringer i chassiset tilpasset vekt, vektfordeling og BMWs egne ønsker for hvordan bilen skal oppleves.

Sistnevnte er helt tydelig et større fokus mot komfort enn det er på M440i Gran Coupé.

Mens testbilen ikke trives spesielt godt på veldig humpete vei, hvor ujevnhetene forplanter seg mer enn ønskelig i karosseriet, fyker i4 frem over samme strekning uten å bry seg. Det virker ikke som om elbilen har stort imot en dårlig vei, den takler utfordringene uten å gjøre noe ut av det.

Denne fine flyten kompletteres av svært lavt støynivå. Blant annet oppleves hjulhusene som bedre isolert på i4.

Ikke noe av dette betyr at BMW M440i ikke er komfortabel nok. Hele poenget med testbilen, og hovedgrunnen til at jeg er veldig glad i alt som starter med M og ender på 40, er måten de fyller gapet mellom en vanlig versjon som 330e, og en fullblods M-modell på: Ekstremt rå på motor og kjøreegenskaper, men ikke så voldsomt at den blir slitsomt i hverdagen.

Det er bare det at i4 er hakket mer komfortabel.

Resten

Den nye Gran Coupéen er ellers en praktisk og brukervennlig bil. Spesielt til nettopp coupé å være.

Du må klare deg med den «gamle» infotainmentskjermen, og den føles ganske liten og puslete sammenlignet med den store buede i i4, ved direkte sammenligning. Men funksjonaliteten er det ingen feil på.

Snarere tvert imot, og det gjelder også styringen av klimaanlegget, som på testbilen skjer på eget panel med knapper og display, fremfor som en del av skjermen over. Du kan lage klimakontroll via infotainmentskjerm så bra du bare vil, og det har BMW gjort på både i4 og iX, men det er fortsatt enklere og bedre å ha det som her. Jeg er ikke klar for endring av standpunkt der, riktig enda.

Ellers er jo interiøret i 4-serien akkurat så stramt, presist og fylt av påkostede materialer du venter av en moderne BMW. Ikke noe er overlatt til tilfeldighetene, uansett hvor lenge du leter etter avvik.

Baksetet er dessuten bra med tanke på formene og bilens størrelse. Uten at det betyr at vi snakker om en perfekt doning for fem personer, eller fire lange – ofte og over lange strekninger.

Bagasjerommet på 470 liter er dessuten mer praktisk enn hva du finner på en 3-serie sedan. Det er enkelt å laste via den store bakluken. Og stort nok for fire personer med oppakning.

Tilhengervekten er også god. 1 800 kg, betyr 200 mer enn for i4. Og selvfølgelig ingen bekymringer for redusert rekkevidde med noe hektet på kroken.

Konklusjon

Etter å ha testet M340i og M440i tidligere, kommer det ingen overraskelser her. Gran Coupé-versjonen mikser sportslighet, dynamikk og kjøreglede med praktiske egenskaper, komfort og hverdags-brukervennlighet akkurat like perfekt som søskenmodellene. Om den er verdt påslaget over mer komfortable, men fortsatt ekstremt kjøreglade i4, kan bare måles i hvor glad du er i å kjøre bil. For er motor og kjøreegenskaper viktigst, har bensinbilen fortsatt overtaket.

Galleri:

Data:

BMW M440i xDrive Gran Coupé
Pris fra 644 000 (420d xDrive Gran Coupé)
Pris testbil 1 098 208 (med utstyr)
Drivlinje 8A 4WD
Motortype R6 bensin turbo
Motorvolum ccm 2 998
HK o/min 374 5 500 – 6 500
Nm o/min 500 1 900 – 5 000
Sek. 0-100 km/t 4,7
Topphastighet km/t 250
Forbruk blandet l/mil 0,80 – 0,85
Utslipp CO2 g/km 181 – 194
Egenvekt kg 1 825
Tilhengervekt kg 1 800
Bagasjerom liter 470 – 1 290
Lengde mm 4 783
Bredde mm 1 852
Høyde mm 1 442
Akselavstand mm 2 856
Forrige artikkelCitroën oppdaterer C5 Aircross
Neste artikkelToyota GR GT3 Concept: Kan bli neste sportsbil ut