Opp og ned, og soleklare elektriske vinnere, er ikke overraskende fasiten når registreringsstatistikken for nye biler lukkes for 2020.

Av David K Andersen

Det er OFV, Opplysningsrådet for veitrafikken, som holder styr på nyregistrerte biler i Norge, og nå når desember er klar, er også resultatene for fjoråret satt.

Etter betydelig nedgang som følge av pandemien i andre kvartal, tok salget seg utrolig opp mot slutten året, og endte under 1 000 biler lavere enn 2019, med 141 412 biler.

Selv om Volkswagen nok hadde et håp om å sette ID.3 på førsteplass i år, har vi en god stund forstått att Audi e-tron kom til å bli den mest registrerte nye bilen i 2020. Med 9227, var den helt suveren.

LES TEST AV AUDI E-TRON HER!

For ID.3 glapp dessuten andreplassen på målstreken, etter et innspurt av dimensjoner fra Tesla. Dermed endte Model 3 på sølvplass med 7770 biler, mens ID3 fikk tredje med 7754.

Påfølgende plasser tilhørte Nissan Leaf, VW Golf, Hyundai Kona, Toyota RAV4, MG ZS, Mercedes EQC og på tiendeplass Mitsubishi Outlander.

Polestar 2 på 12. er imponerende, og det er jammen meg BMW i3s 13. plass også. Eneste rene fossilbil på lista er Skoda Octavia på 19. plass, men nå blir jo den også ladbar.

Toyota har imidlertid gjort det svært bra, både med nye ladbare RAV4, men minst like imponerende er det hvordan de klarer å selge så mange ikke-ladbare hybrider. Etter Volkswagen, som ble største merke (19 273), er Toyota på andreplass med 12 882 biler.

På merke-listen følger så Audi, BMW, Volvo, Tesla, Mercedes, Hyundai, Skoda og Nissan på topp 10.

Elbiler utgjorde 54,3 prosent av totalmarkedet, mens ladbare hybrider sto for 20,4 prosent.

Det norske markedet står for øvrig i ekstremt sterk kontrast til det Europeiske, som både kommer til å se på et betydelig fall mot 2019, og ikke minst har helt andre biler på bestselger-listene. Her ser Renault Clio ut til å kunne slå VW Golf for en gangs skyld, mens Polo ligger an til tredjeplass.

Du kan se mer statistikk, og lese mer om den hos OFV.