Ceed blir høyere og får nytt kombi-karosseri med coupé-linjer. Resultatet, er kanskje den beste Ceed-utgaven så langt.
Tekst og foto: David K Andersen
Kias alternativ i den europeiske kompaktklassen hvor konkurrentene har navn som Golf, Astra, Corolla og Focus, kom i helt ny utgave i fjor.
Kjennetegnet av god plass, mye utstyr, gjennomtenkt brukeropplevelse, godt drivlinjeutvalg og ikke minst skarpe kjøreegenskaper, er nye Ceed en av de beste bilene i klassen.
Så har vi også fått stasjonsvognutgave med hele 625-liters bagasjerom, og stilig Proceed Shooting Brake med større motor og sportsligere snitt.
Denne fjerde karosserivarianten av Ceed, heller mot SUV, og har fått en X først i navnet – en reminder om at dette er en crossover.
Som vi skrev om da vi kjørte nye Skoda Kamiq for et par uker siden, en bil som minner mye om denne i type, snakker vi her om en litt ny variant av crossover.
For XCeed har jo eget karosseri, så den er mer av en separat modell enn eksempelvis Ford Focus Active. Bare fordørene er de samme. Samtidig beholdes det aller meste av det vi kjenner fra den vanlige modellen under skallet og i interiøret, så den er jo mer lik kompaktbilen Ceed enn eksempelvis VW T-Roc er lik Golf eller C-HR er lik Corolla.
Du kjenner ikke XCeed bare igjen på den høyere bakkeklaringen og de sorte skjermbredderne og skjørtene, den har også større krom-lister øverst og nederst i grillen, helt egne frontlykter, langt og høyt panser, nye felger, baklykter og flere andre designdetaljer.
Alt dette i tillegg til den svakt sluttende taklinjen som gir det coupé-aktige utseendet, og som definitivt plasserer XCeed sammen med Proceed som de to designvinnerne i Ceed-rangen. Dette er en skikkelig stilig bil, synes vi.
Via lenger overheng foran og bak, øker totallengden mot en vanlig Ceed med hele 8,5 cm. Den er også 4,8 cm høyere, og 2,6 bredere. Bakkeklaringen på 18,4 cm er blant de aller beste, sett mot sammenlignbare biler som VW T-Roc med 16,1.
På innvendig plass, fortsetter Kia i samme stil som med de andre Ceed-utgavene. Det betyr at du har med plass til både hode og ben her enn i eksempelvis Toyota C-HR. Fire voksne på tur går fint, og sittekomforten er god.
Bagasjerommet er med sine 426 liter nesten like stort som i Nissan Qashqai, og større enn i en vanlig kombi-Ceed (395). Bakseteryggen kan for øvrig deles med 40:20:40-splitt, og bagasjeluken åpnes elektrisk.
På teknologisiden, benytter Kia sjansen til å debutere nytt infotainmentsystem og digital instrumentering i XCeed. Dette kommer også i de vanlige variantene senere.
Samme 10,25-tommers skjerm som i nye e-Soul, betyr ikke bare større og mer widescreen-stil enn før, men også langt bedre oppløsning både i skjerme og ryggekameraet. Samt bedre brukergrensesnitt.
Med dette systemet kommer også Ceed seg på nett (UVO Connect), som både betyr live trafikkoppdatering, værmeldinger, parkeringsplass-guide og drivstoffpriser, og at du får en ny app til telefonen.
Med den kan du gjøre ting som å sjekke turstatistikk med forbruk og slike ting, finne bilen om du har glemt hvor du parkerte, sende adresser til navigasjonen, og etterhvert styre låsing via telefonen.
Den digitale instrumenteringen Kia kaller Supervision, er en høyoppløst skjerm på 12,3 tommer. Utformingen minner om de gamle analoge klokkene, og du mangler noe funksjonalitet sammenlignet med lignende systemer fra konkurrenter. Blant annet kan du foreløpig ikke se kartet fra navien her.
Den gir imidlertid et moderne inntrykk, og er lett å lese av. I biler med kjøreprogram-velger, endres dessuten utseendet noe med sport-modus, og det er veldig enkelt å bla i menyer og få opp informasjon fra kjørecomputer og slike ting.
Med unntak av at XCeed ikke kommer med firehjulsdrift, har du her alle tingene du setter pris på med litt mer høyreiste biler. Det er enklere å gå ut og inn av den, selv om den fortsatt heller mer mot personbil enn SUV, og du sitter høyere og har bedre oversikt i trafikken.
I tillegg byr den jo faktisk på mer plass enn vanlige Ceed, og er mye stiligere og mer distinkt å se på etter vår mening. Du har forresten også større mulighet til å sette personlig preg på XCeed – både med egne spreke farger utvendig, og med koordinering av dem i interiøret – for eksempel med testbilens Quantum Yellow, som går igjen rundt luftdyser, i sømmene i dørsidene og andre steder.
Best med XCeed, er imidlertid endringene som er gjort i chassiset. Den beholder vanlige Ceeds stive karosseri som gir mulighet for presis optimalisering av demper og fjæroppsett, men innstillingene her, er annerledes.
Lenger fjæringsvei, mindre stive fjærer, og dempere med hydrualiske ende-sperrer og dermed mindre motstand i arbeidsområdet, betyr at komforten blir bedre. Det er et ganske viktig poeng, for en av få svake sider ved Ceed, er at den må ofre litt fjæringskomfort for de skarpe kjøreegenskapene.
XCeed er med det noe mindre underholdende å kjøre på svingene veier, den krenger litt mer i svingene og føles ikke særlig gokart-aktig. Du får imidlertid merkbart bedre komfort, med bedre evne til spesielt å svelge unna store ujevnheter i veien.
Det blir altså litt som hos en Audi Allroad eller Mercedes All-Terrain, ved at kjøreopplevelsen blir aningen mindre skarp, men komforten ganske mye bedre. Som vi jo vet passer svært godt for norske veier og forhold.
XCeed er imidlertid fortsatt bestemt dempet og presis i oppførselen, bare i noe mindre grad her. Citroën C5, for øvrig ikke sammenlignbar, har samme demperteknologi, men er mye mykere i totalopplevelsen.
På motorsiden testet vi denne gangen 1,4 turbo bensin med 140 hestekrefter og 1,6 diesel med 136. I tillegg til dem, kommer også 1-liters bensinen til Norge.
Den store bensinmotoren blir antagelig mest populær, og passer fint i denne bilstørrelsen. Den utmerker seg med svært bredt arbeidsregister, som betyr at du alltid har krefter tilgjengelig. Det går kanskje litt på bekostningen av karakteren, som er antydningsvis anonym, men det er ok her – dette er ikke noen sportsbil. Støy og vibrasjoner er svært godt dempet, så komfortmessig er motoren definitivt en vinner.
Dieselen er mye sterkere med sine 320 Nm, og passer kanskje enda bedre til XCeeds karaktér. Selv om dette ikke er en ordentlig SUV, er det tross alt litt røffere i kantene, og lever glimrende med de ekstra kreftene en moderne dieselmotor som dette leverer.
Dessuten er den bedre matchet mot dobbeltclutch-automaten enn bensinmotoren, så selv om den vibrerer og bråker noe mer, særlig på tomgang og i lav hastighet, er det et lett offer. Selv, hadde jeg valgt denne bilen med diesel.
Prisene i Norge er foreløpig ikke klare, men vi regner med påslaget mot vanlig Ceed blir til å leve med. La oss anta en 1-liter manuell 120-hesters bensin og Classic utstyrsnivå starter rundt 300 000 kroner, mens en 140-hesters bensin eller 136-hesters diesel med automat og alt utstyr havner rundt 400 000 kroner eller litt mer.
Som vanlig nå for tiden, betyr ikke det rene kupp-tilstander fra Kia, men mer at du får en bedre utstyrt og spekket bil enn konkurrentene til litt lavere pris.
I tillegg til nyhetene på infotainment og instrumentering som vi har snakket om lenger opp, får du selvfølgelig all den «vanlige Kia-luksusen» som ventilasjon i skinnsetene, JBL stereo, skinntrekk med sømmer i interiøret, ladeplate og mye mer.
De aktive sikkerhetssystemene med køkjøringsassistent og automatisk styring, tilsvarende selvkjøring på nivå 2, følger også med. Det eneste som mangler er head-up display.
Når vi liker både utseende, ekstra plass, ny informasjonsteknologi og ikke minst den høyere fjæringskomforten, samt fordelen økt bakkeklaring gir, blir XCeed ganske lett en favoritt i Ceed-programmet. Foreløpig bare slått av Proceed med 200-hesteren – for de av oss som er ekstra glade i å kjøre bil.
Så er det sikkert verdt å vente på den ladbare varianten for mange, men det kan være greit huske at den ikke nødvendigvis blir veldig mye billigere enn versjonene vi har testet, og at den uten overlading mister noe personlighet og kraft i drivlinjen sammenlignet med de to største fossil-utgavene.
Bilder eksteriør fra Kia:
Bilder interiør fra Kia:
Data:
Kia XCeed | 1.0 T-GDI | 1.4 T-GDI | 1.6 CRDI |
Pris | |||
Motortype | R3 turbo bensin | R4 turbo bensin | R4 turbo diesel |
Motorvolum ccm | 998 | 1 353 | 1 598 |
HK o/min | 120 6 000 | 140 6 000 | 136 4 000 |
Nm o/min | 172/1 500 – 4 000 | 242/1 500 – 3 200 | 320/2 000 – 2 250 |
Girkasse | 6M | 7A | 7A |
Sek. 0-100 km/t | 11,3 | 9,5 | 10,1 |
Topphastighet km/t | 186 | 200 | 198 |
Forbruk blandet l/mil | 0,54 – 0,57 | 0,57 – 0,59 | 0,44 – 0,46 |
Utslipp CO2 g/km | 124 – 130 | 130 – 135 | 117 – 122 |
Egenvekt kg | 1 257 | 1 300 | 1 342 |
Tilhengervekt kg | 1 200 | 1 410 | 1 410 |
Bagasjerom liter | 427 – 1 378 | 427 – 1 378 | 427 – 1 378 |
Lengde mm | 4 395 | 4 395 | 4 395 |
Bredde mm | 1 826 | 1 826 | 1 826 |
Høyde mm | 1 483 | 1 483 | 1 483 |
Akselavstand mm | 2 650 | 2 650 | 2 650 |