Kia har lenge vært gode på ladbare hybrider, men satser videre mot 2020 med én oppdatert og to helt nye plug-in hybrider.

Det Sør-Koreanske merket kan ikke bare vise til to elbiler i programmet, de har også gjort det bra med de ladbare hybrid-utgavene av Optima og Niro.

Sistnevnte får en oppdatering for 2020, som blant annet inkluderer Kias nye infotainmentsystem med 10,25-tommers skjerm. Med det, komme også bilen seg på nett. Via appen UVO-connect, kan du ikke bare følge batteritilstand og lading fra mobilen, men også planlegge turer, starte forvarming og mye mer.

8,9 kWt batteri er ikke all verden nå for tiden, Mercedes kommer eksempelvis straks med 15,6 i A-klasse, men Niro er en effektiv miljøbil. Dermed klarer den 49 km på strøm målt etter WLTP-metoden, som er rimelig realistisk.

Niro:

Mer spennende, eller i alle fall aktuelt for familier, er at Ceed kommer i ladbar utgave som stasjonsvogn. Noe av fossilversjonens enorme bagasjerom på 625 liter forsvinner, denne får 437. I praksis er nok imidlertid ikke forskjellen så stor, siden mesteparten av tapt volum er under bagasjeromsgulvet.

Fleksibiliteten beholdes, med baksete som kan deles og felles 40:20:40. Med alle tre plasser lagt ned, får du inn 1 506 liter. Tilhengerfeste kommer den også med.

Drivlinjen er den samme som i ladbare Niro, altså er det snakk om en 1,6-liters bensinmotor uten overlading, som sammen med elektrisk motor gir systemeffekt på 141 hestekrefter.

Batteriet er også de samme, men denne er ikke typegodkjent foreløpig, så endelig rekkevidde er ikke kjent. Kia regner imidlertid med det er snakk om 48-50 km målt etter WLTP.

En av fordelene med alle disse hybridene, er at de ikke kommer med trinnløs automat, men mer direkte dobbeltclutch girkasse.

Også her er det snakk om nytt infotainmentsystem med samme bredskjerm som Niro, og UVO-Connect. I tillegg kommer den med den nye heldigitale instrumenteringen Supervision med høyoppløselig skjerm på 12,3 tommer.

Siste nyhet ut i denne omgang, er XCeed med samme drivlinje som ladbare Ceed stasjonsvogn. Den nye crossoveren kan du lese mer om i denne linken. 

I tillegg skal vi prøvekjøre den her på Bil og Motorbloggen for første gang denne uken, så følg med om noen dager.

Du vil forresten kunne skille disse to ladbare Ceed-utgavene fra sine fossile slektninger ved tydelig annerledes grill, som er lukket for bedre aerodynamikk. Alufelgene på 16 tommer får dessuten egen design, og Ceed stasjonsvogn får fangerne fra GT-Line.

Oppgraderte Niro ankommer forhandlerne i Norge i disse dager, mens de to Ceed-hybridene lander i februar.

Ceed stasjonsvogn og XCeed: