Hjem Nyheter Autobest-finalistene

Autobest-finalistene

Seks kandidater har nådd finalen i Autobest «Årets bilkjøp» – det blir en kamp i kompaktklassen, med en outsider. Vi har testet.

Av David K Andersen/Foto: Autobest

Med fokus på hva folk flest har mulighet til å kjøpe, må startprisen før nasjonale skatter og avgifter være under 20 000 Euro. Og så må selvfølgelig bilen være ny i løpet av det siste året.

Fra Norge er det vi som sitter i juryen, og nylig deltok vi i en siste felles test av finalistene utenfor Milano i Italia. Over to dager ble det gjennomført omfattende gjennomgang både på vei og bane.

Deretter fordeles poeng og nå er vinneren straks klar. I mellomtiden tar vi en oppsummering av finalistenes styrker og svakheter.

Kandidatene kommer i alfabetisk rekkefølge under.

Citroën Berlingo, Opel Combo og Peugeot Rifter

Japp, her snakker vi nyttekjøretøy i personbilutgave. Eller gjør vi det? Selv mener PSA bilene er mer personbil enn noe annet. For første gang, har de nemlig først utviklet personbilutgavene, og så har de gjort forvandlingen til varebil senere.

Dermed skal de to biltypene kunne dra best mulig nytte av hverandre. Personbilene, som vi kjører her, får varebilens romslighet og lasteegenskaper, mens varebilene oppnår utstyr, komfort og sikkerhet som en personbil.

I teorien. Ikke helt i praksis kanskje, men når det er sagt, er det ingen tvil om at denne trioen setter en ny standard for biltypen. Det ser du bare ved å åpne døra, der du blant annet finner god design og full infotainment, som i en hvilken som helst ny personbil. Også sikkerhetssystemene er på plass, blant annet med adaptiv cruisekontroll.

De praktiske egenskapene er utrolige, du får 7 seter i både lange og korte utgaver, bagasjerommet er gigantisk og kreativiteten når det kommer til smarte oppbevaringsløsninger og fleksibilitet vil ingen ende ta. Blant detaljer som det, kan nevnes eget rom for jakker og annet yttertøy, montert i taket i bagasjerommet. Genialt.

På testbanen imponerer bilene med trygg og sikker oppførsel, selv når de presses til grensen i høyhastighets svingkombinasjoner. Men kule å kjøre er de ikke. Ikke fra et sportslig ståsted i hvertfall. Komforten er grei, om enn ikke helt på nivå med, si, kompaktklassen. Vi savner også litt av den superlettkjørte følelsen vi husker fra første generasjon Berlingo Multispace.

Galleri:

HER KAN DU LESE MER OM OPEL COMBO

Citroën C4 Cactus

Den konkurrerer i Golf-klassen, mot biler som Ford Focus, Toyota Corolla og Kia Ceed, omtalt under. Men den er så totalt annerledes i absolutt alt, at det nesten er vanskelig å se klassetilhørigheten.

Cactus er kort og godt herlig annerledes. Dette er bilen for deg som både ønsker å skille deg ut utad, og deg som ønsker en annerledes kjøreopplevelse. Ja, og for deg som vil ha en rimelig bil, for det er den.

Citroën dropper vanlige C4, og erstatter den med denne. For at det skulle kunne skje, har den fått en omfattende oppgradering, og fremstår nå som mer voksen og utviklet enn første utgave fra 2014.

De mye omtalte nye støtdemperne med hydraulisk demping i hver ende, gjør det mulig å ha uvanlig mykt oppsett av fjærer og demping i det normale arbeidsområdet. Dermed byr Cactus på uovertruffen komfort på alle underlag. Her flyter du frem på bemerkelsesverdig vis.

Og siden bilen bare veier drøye 1,1 tonn, går den som et skudd om du velger 1,2-liters bensinturbo.

I svingene er den ikke i nærheten av de andre i kompaktklassen, men who cares når du kan kjøre flyvende teppe i stedet.

Plassforholdene er dessuten imponerende med tanke på at den er rundt 20 cm kortere enn eksempelvis Ford Focus.

Galleri:

LES MER OM C4 CACTUS HER

Dacia Duster

Bilen som får deg til å lure på hvorfor alt egentlig trenger å være så innmari fancy og jålete.

Med glimrende grunnegenskaper som bra chassis, både for kjørbarhet og komfort, og seriøst firehjulsdriftsystem, slår den ut konkurrenter med mer dilldall men mindre substans Allerede i første omgang. Skal du først ha en SUV, er det jo kjekt at den både har firehjuldrift og faktisk tåler å brukes røft.

Plassfoholdene er nok ikke fullt så gode som utseendet antyder, kort og godt fordi dette er en mindre bil enn du tror. Samtidig byr den på nok plass i baksete og bagasjerom til at små familier klarer seg fint med Duster som bil nummer 1.

Når prisen, ferdig lastet med alt du får, er 300 000 kroner, kan du altså her kjøre splitter ny bil med alt hva det innebærer av sikkerhetsnivå og kostnadskontroll, til prisen av en flere år gammel brukt-SUV.

Dacia hadde ikke mulighet til å stille med testbil til denne finalist-testen.

LES MER OM DACIA DUSTER HER

Ford Focus

Kjøremesteren returnerer i kjent stil, bedre enn noen gang. Ford har tryllet med styring, dempere, fjærer og oppheng i hver eneste generasjon av 16-millioners-suksessen Focus, og har heldigvis ikke endret det i denne fjerde generasjonen.

Selv om både Kia Ceed og Toyota Corolla banker på døra, mangler de fortsatt denne siste, perfekte kjørefølelsen og balansen mellom underholdende, kompetente veiegenskaper, og fjæringskomfort.

Forden er i likhet med siste generasjon Fiesta dessuten godt støyisolert, så når du har fin sittestilling, gode seter og alt du kan tenke deg av utstyr, scorer Focus også høyt på totalkomfort.

Bredden i motorprogrammet er stor, selv om ladbar hybrid mangler. Ny 8-trinns automatkasse er dessuten på plass. Valgmulighetene på karosseri, hvor nye Active blir en slags Allroad-versjon med høyere bakkeklaring og røffere detaljer, er også større enn noen gang.

Du kan også velge ST-line om du vil ha ekstra sportslig kjøreopplevelse, den er 10 mm lavere og har eget oppsett på chassiset. Vignale dekker som vanlig luksus-behovet.

Galleri:

LES MER OM FORD FOCUS HER

Kia Ceed

Helt uten skam, går Ceed direkte løs på nøyaktig hva vi europeere ønsker oss i Golf-klassen. Sportslige og presise kjøreegenskaper, små turbo bensinmotorer, dobbeltclutch-automat, masse utstyr og gigantisk bagasjerom i stasjonsvogn-utgaven (625 liter).

Den lykkes i alt, og byr dermed på en uvanlig kompetent pakke. Ikke bare Golf må se opp, også kjøremester Focus og nye Corolla er truet av Ceed.

Som vanlig er hva du får for pengene til Kiaens fordel, spesielt om du er på jakt etter fullutstyrt bil.

Den kan dessuten tilby en for klassen ny variant i Shooting Brake-utgaven (les mer her). En slags coupé-stasjonsvogn, hvor bonusen ikke bare er stilig design, men også lite tap av bagasjeplass. Den tar 594 liter til tross for formene.

Med selvkjørende teknologi tilsvarende nivå 2, sånn at den kjører seg selv så fort du slår på cruiskontrollen, blir Ceed en uvanlig komplett pakke det er vanskelig å finne svakheter ved.

Galleri:

LES MER OM KIA CEED HER

Toyota Corolla

Gigant i ny forpakning, byr på langt mer enn navnebytte fra Auris. Designen er stilig, og interiøret flott i både utseende, følelse og brukervennlighet.

Hybrid-satsingen styrkes ved hjelp av mulighet for en stor versjon med hele 180 hestekrefter. Sammen med særdeles imponerende chassis, som både byr på skarp kjørefølelse og meget høy komfort, tar Corolla sjumilssteg mot forgjengeren.

Dette er kort og godt et av de største løftene i modellens historie, og den kommer garantert til å bli en massiv suksess. Til og med tidligere svakheter som lite fleksibel kjørestilling, er ryddet opp i.

Med Corolla gjør også Toyota et tydelig skille mellom kombi og stasjonsvognutgaven – førstnevnte er mindre romslig men sportsligere i fremtoningen, mens stasjonsvognen byr på langt bedre plass, blant annet med betydelig økt lengde.

Galleri:

LES MER OM TOYOTA COROLLA HER