Hjem Tester Test: Mazda CX-60 3.3 Skyactiv D

Test: Mazda CX-60 3.3 Skyactiv D

Når Mazda lanserer en helt ny sekssylindret dieselmotor i sin største familie-SUV CX-60, kan det ganske enkelt være siste mulighet for fullverdig fossil-opplevelse – til oppnåelig pris.

Tekst og foto: David K Andersen

Dette er siste sjanse. Det kommer aldri til å skje igjen, du vil ikke noen gang kunne kjøpe en helt ny familie-SUV med 3,3-liters diesel rekkesekser til noe i nærheten av denne prisen her i Norge.

Kanskje høres 872 000 kroner mye ut for en Mazda på størrelse med BMW X3, men du vet hva en BMW X3 med dieselsekser koster for tiden? Med omtrent samme utstyrsnivå, er vi på 1,3 millioner kroner.

I dette segmentet får du knapt en ladbar hybrid til samme pris, nye Mercedes GLC 300de (les test her) havner opp mot halvannen million med utstyr, mens en Volvo XC60 T6 ryker på minst 100 000 mer enn CXen.

Eventuelt kan du velge denne bilen med firesylindret bensinmotor som ladbar hybrid, eller en Toyota RAV4 (som er mindre), og spare samme beløp.

Så ja – dette er din sjanse.

Ny dieselmotor

Mazda har gjort det imponerende bra i Norge med elbilen MX-30, og det er selvsagt mer elektrisk på gang (uten at vi helt vet hva akkurat nå).

Men de slipper ikke «right sizing»-konseptet sitt på fossil-siden, for Mazda er fortsatt ikke enig i at små motorer med turbo er bedre enn stort motorvolum. Det er derfor du i mindre modeller i en årrekke for eksempel har fått 2-liters sugemotor, fremfor 1-liter med turbo. Eller i større biler som 6 og CX-5, har kjørt 2,5-liter fremfor 1,6 turbo.

I CX-60 videreføres det på alle plan, bilen har 2,5-liters motor i ladbar hybrid-utgave, og i andre land kommer den også med 3-liters bensin rekkeseks.

Og så har du denne 3,3-liters dieselen, også med seks sylindre etter hverandre. Mazda mener det er en av de reneste dieselene på planeten, blant annet fordi diesel og luft pre-mikses før de injiseres inn i forbrenningsrommet med flere ulike mønstre. Der havner drivstoffet på spesielle stempler med egg-formet nedfresing.

Sammen med dette, gir det store motorvolumet mulighet for større andel luft i fuel-miksen, som skal gjøre forbrenningen mer effektiv og dermed renere. Et 48-volts mildt hybridsystem gjør at motoren slås av ofte, for eksempel når du slipper gassen i nedoverbakker, eller står stille.

Alt dette gjør at motoren har termisk effektivitet på 40 prosent, som er ekstremt høyt for en diesel.

Motoren er montert på langs i chassiset, som er bakhjulsdrift-basert – akkurat som hos BMW eller Mercedes. Mazdas egne, nyutviklede automatkasse med 8 trinn, sender kreftene videre til hjulene via transferkassen som også gir bilen firehjulsdrift.

Smooth skyv

Resultatet er akkurat så deilig som du kan forestille deg. Motoren spinner mykt og avgir herlig, om enn svært godt dempet, dieselsekser-lyd.

Det gjelder både når du kjører, og ikke minst på tomgang, hvor den spinner mykt, og minner om en anleggsmaskin eller traktor med 6- eller 9-liters motor. Bare i miniatyr.

Liker du diesel, kommer du til å elske dette.

Når du begynner å kjøre, skuffer heller ikke kreftene. 254 hestekrefter og 550 Nm leverer fantastisk, uanstrengt skyv. Den bruker 7,4 sekunder til 100 km/t, som ikke er superraskt sammenlignet med en X3 30d som bare betinger 5,7. Men det gjør ikke noe, for du har konstant følelsen av å ha massive krefter i bakhånd.

Og når du virkelig trenger det, som ved forbikjøringer eller med tung last, suges du opp i hastighet på en måte bare mulig med dieselsekser. Opplevelsen er ekstremt tilfredsstillende – i alle fall for oss som er glad i fossilmotorer utenom det vanlige.

Du får også igjen for det når tanken skal fylles. Mazda oppgir 0,62 liter per mil WLTP, men på landeveiskjøring i godt driv på vinterføre i minus 10 under testperioden, ville CXen bare ha 0,53 liter per mil. Det er glimrende.

Ikke smooth fjæring

Så langt er alt vel, og det fortsetter på en måte hva kjøreegenskapene gjelder.

At BMWs større SUVer med sin glimrende dynamikk har vært målet når Mazda har utviklet CX-60, er lett å merke.

Styringen er direkte og rask, med perfekt vekting. Tilbakemeldingene fra underlaget som vanlig hos Mazda, upåklagelige. Sammen med gode kjøreegenskaper der karosseriet hele tiden er under kontroll, og perfekt balanse både på vektfordeling og kraftdistribusjon, blir kjøring på vinterføre ekstremt effektivt og trygt. Du har alltid full kontroll på bil og føre.

Spesielt sportslig når du tar i på bar vei, er den kanskje ikke – en konsekvens av biltypen. Men også her drar du nytte av full kontroll, og så er det selvsagt moro å la bakenden jobbe ekstra på vinterføre.

Problemet, og dette er CX-60ens svakhet, er at fjæringen er ekstremt stiv. Alle former for ujevnheter trenger gjennom og sendes videre inn i kupéen.

Sammenlignet med nye Honda CR-V som vi testet nylig (les mer her), en bil på samme størrelse om enn med helt annen drivlinje og konfigurasjon, er det nesten så du lurer på om alt er som det skal være.

Heldigvis er støynivå, seter og de andre komfort-elementene vellykkede, så etter noen dager vil du antagelig venne deg til den stive fjæringskomforten, og sannsynligvis kunne leve med den uten å plages.

Men at gapet opp mot en rival som Mercedes GLC, utstyrt med luftfjæring, er stort, er det ingen tvil om.

Optimal førerplass

Innvendig plass lider noe av måten bilen er bygget på med langsmontert motor hovedsakelig bak forakselen, kort overheng foran og bakhjulsdrift-oppsett. Elektriske eller forhjulsdrift-baserte konkurrenter utnytter lengdemeterne bedre.

Samtidig er bilen stor nok til at baksetet har tilstrekkelig plass, og i tillegg er komfortabelt å sitte i. Og bagasjerommet tar 570 liter – omtrent hva du ønsker i en stor familiebil.

I tillegg har du selvsagt utmerkede 2,5 tonn tilhengervekt. Med denne drivlinjen, er CX som laget for tunge ting på kroken.

På første rad, er det som vi har blitt vant til hos Mazda, ikke noe å klage på.

Forsetene kan oppleves som litt harde for noen, men du blir aldri sliten av å sitte i dem, uansett hvor lenge du befinner deg der. Justeringsmulighetene er dessuten utmerkede både for dem og rattet, sånn at alle finner optimal kjørestilling.

Kvalitetsfølelsen i interiøret er høyere enn hos ikke-premium-konkurrentene, og lukter i flere detaljer på de tre tyske. Designen er flott, materialvalgene høyverdige, og det hele føles som at det er bygget for å vare.

Brukervennligheten på førerplass er kanskje den aller beste på markedet, uansett merke eller modell. Ikke bare er fordelingen mellom hvilke funksjoner som styres via skjermen og hvilke som benytter knapper perfekt, Mazdas infotainmentløsning er den beste.

Du kan trykke på skjermen om du vil, men mest hensiktsmessig er det å benytte det store hjulet og knappene der høyrehånda befinner seg i midtkonsollen. Via smarte og enkle menyer, utfører du ønsket handling raskt og effektivt, uten å ta nevneverdig oppmerksomhet bort fra veien.

Toppen av kaka er selvsagt det lille hjulet ved siden av, som er perfekt plassert, har tilfredsstillende følelse og gjør de oftest brukte funksjonene som volumendring, pause og sporskifte, så enkelt det kan få blitt.

Ikke spesifikt for førermiljøet, og heller ikke for Mazda, må nevnes at de aktive sikkerhets-systemene ei heller på CX-60 fungerer som de skal. Det varsles, plinges og blandes inn i kjøringen til stadighet. Ekstra ille er det på vinterføre når bilen ikke makter å forstå veien foran seg. Her må Mazda og mange andre skjerpe seg, for dette er langt fra bra nok.

Konklusjon

Fjæringskomforten skaper et spørsmålstegn, men annet enn det, er Mazda CX-60 akkurat så bra som du håper på. Spesielt det helt suverene førermiljøet. Men det er likevel dieselmotoren som er hovedattraksjonen her, så med den lagt inn i totalpakken, inkludert attraktiv pris (norske avgifter tatt i betraktning), er det nå eller aldri for deg som vil avslutte fossil-karrieren med en siste bunke år i det ypperste av dieselbil.

Galleri:

Data:

Mazda CX-60 Homura 3.3 Skyactive D
Pris fra 704 900 (2.5 PHEV)
Pris testbil 872 000 (med utstyr)
Drivlinje 8A 4WD
Motortype R6 diesel turbo
Motorvolum ccm 3 283
HK o/min 254 3 750
Nm o/min 550 1 500
Sek. 0-100 km/t 7,4
Topphastighet km/t 219
Forbruk blandet l/mil 0,52
Utslipp CO2 g/km 137
Egenvekt kg 1 860
Tilhengervekt kg 2 500
Taklast kg 75
Bagasjerom liter 570 – 1 726
Lengde mm 4 745
Bredde mm 1 890
Høyde mm 1 680
Akselavstand mm 2 870
Bakkeklaring mm 175