Etter nøye gjennomgang av de nye folkebilene fra 2018, er finalistene klare: En av disse blir Årets Bilkjøp i Europa.
Av David K Andersen
Autobest-organisasjonen, bestående av journalister fra hele Europa med undertegnede som norsk representant, nærmer seg kåringen av Årets Bilkjøp.
De seks finalistene du kan lese om her, skal nå gjennom en stortest i slutten av november, før vinneren offentliggjøres i midten av desember.
Andre priser
Samtidig som finalistene til hovedtittelen er klare, har også Autobest offentliggjort fire andre priser som vil deles ut under den årlige gallaen i starten av februar.
Toppsjef i Citroën, Linda Jackson, vinner den noe misvisende i navnet, Manbest 2018, for å ta Citroën til nye høyder både forretningsmessig og på produkter.
Design-prisen går til Peter Horbury som gjennom en årrekke har bidratt til ledende design for flere bilmerker (mest kjent i Norge for første generasjon S-biler fra Volvo). Han er nå design-sjef hos Geely, som blant annet eier Volvo og Lynk & Co.
DS vinner Technobest-prisen for Active Scan Suspension, som via kamera og en rekke sensorer leser humpene i veien og justerer de aktive demperne deretter for maksimal komfort.
Bilsport går til Toyota, som både har dominert WEC i år, og ikke minst WRC, med blant annet tre seiere på rad i høst.
Tilbake til finalistene, som for øvrig ikke kan ha fra-pris over 20 000 Euro før nasjonale skatter og avgifter. De kommer i alfabetisk rekkefølge.
Citroën Berlingo/Peugeot Rifter/Opel Combo
Duoen, som nå også har fått PSA-eide Opel Combo med på laget og blitt en trio, er ikke bare varebiler. Personbilutgavene med fem eller syv seter har blitt sterkere prioritert i utviklingen enn noen gang.
Resultatet er i motsetning til normalen, at bilene til tross for at de skal leveres i stort antall som varebiler, byr på siste generasjon teknologi og sikkerhets- og komfortutstyr.
Her er alt fra 8-trinns moderne automatkasse til fullt infotainmentsystem og det hele på plass. Antallet smarte detaljer er også uvanlig stort, og gjør de til attraktive familiebiler.
De tre bilene teller for øvrig som én finalist.
LES FØRST PRØVEKJØRING AV OPEL COMBO HER
Citroën C4 Cactus
Nye C4 blir en kombinasjon av forrige generasjon Cactus, men samtidig mer C4. Altså litt mer voksen og allround, men fortsatt annerledes, rimelig og morsom.
Uvanlig lav vekt bidrar både til god økonomi og bra utnyttelse av chassiset på både komfort og kjøreegenskaper.
LES TEST AV CITROËN C4 CACTUS HER
Dacia Duster
Norges billigste familie-SUV, selv med firehjulsdrift og alt utstyr koster den rett under 300 000 kroner, har blitt helt ny og byr på både bedre chassis og mer moderne interiør.
Duster er en av få biler som virkelig fremstår som røff og brukervennlig, ikke bare i utseende men også i praksis.
LES TEST AV NYE DACIA DUSTER HER
Ford Focus
Kjøremesteren er helt ny i år, og har heldigvis tatt med arven inn i neste generasjon: Dette er fortsatt en gledespreder for deg som liker å kjøre bil.
I tillegg har den blitt større, har alt moderne utstyr og ikke minst vil den komme i en rekke ulike versjoner.
LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE FORD FOCUS HER
Kia Ceed
Alt er gjort for å nå toppen i kompakt-klassen. Ceed er designet og utviklet for Europa, og den bygges selvfølgelig her.
Høydepunkter ved siden av de vanlige Kia-kvalitetene som mye utstyr for pengene og 7-års garanti, er glimrende kjøreegenskaper og svært høy aktiv sikkerhet. Stasjonsvognen får dessuten særdeles stort bagasjerom på over 600 liter, og en stilig shooting brake-utgave er på vei.
LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV KIA CEED HER
Toyota Corolla
Vi har ikke kjørt nye Corolla foreløpig, men den vil være klar til hovedtesten i november, og kan derfor delta i kåringen.
Mens Auris-navnet forsvinner, tilkommer spennende design, ny generasjon hybrid, og ikke minst muligheten til å velge høy-effekts utgave med 180 hestekrefter. Vi er spente på denne bilen.
LES MER OM NYE TOYOTA COROLLA HER