To klassiske navn returnerer, og en bestselger blir helt ny – 2019 blir tidenes nyhetsår for Toyota. Nå har vi sett og sittet i alle tre.

Tekst og foto: David K Andersen

Årets Paris-utstilling hadde kanskje færre merker representert enn vanlig, men de som var der, slo desto sterkere til. Blant dem Toyota, som har to mega-selgere i helt ny form på gang, og en spennende tilbakekomst for stor-sedanen Camry. Dette var første sjanse til å kikke nærmere på de tre i levende live.

Corolla

Vi har vist bildene før, og dro på ganske bra med tanke på design og forventninger. Så – hva synes vi etter å ha sett bilen i virkeligheten, og prøvesittet?

Utseendet skuffer i alle fall ikke. Femdørs-utgaven, utstilt i Paris i rødt med mørkt grått tak, hadde ikke min favoritt-kombinasjon, jeg hadde nok holdt meg til en og ikke to kulører.

Men at dette er en stilig og dynamisk bil, er det liten tvil om. Sammenlignet med utgående Auris, som Corolla erstatter, er «wedge»-designen borte, her er det litt rundere i kantene og med mindre strikt linjeføring. Og så er bilen betydelig fetere enn Auris var – den viser litt muskler over hoftene og gir tydelige signaler om at det skal være mulig å ha det moro bak rattet for den som vil det.

Stasjonsvognutgaven Touring Sports, er for meg enda stiligere, så dette må vi kalle vellykket og nesten litt overraskende sportslig fra Toyota.

Som vi visste fra før, er bilen basert på TNGA-plattformen, som lover gode kjøreegenskaper. Og for første gang byr Toyota på to ulike hybride drivlinjer – både den vi kjenner fra Prius og C-HR, og den større fra RAV4 (mer lenger ned), kan velges. Begge i siste og betydelig forbedrede versjon.

Den store gir systemeffekt på 180 hestekrefter og sørger for å ta Corolla til 100 km/t på svært hyggelige 7,9 sekunder.

Interiøret får et minst like stort løft som utseendet og det tekniske. For første gang i Auris/Corolla, kan du nemlig slippe setet godt ned og dra med deg rattet ut. Som i en tysk bil – en mulighet mange bilinteresserte har ønsket fra modellen lenge.

Du får fin cockpit-følelse bak rattet, med høyere midtkonsoll enn tidligere og tøff design på dashbordet.

Samtidig føles det luftig og romslig, blant annet takket være triks som å gjøre instrument-huset smalere. Og du kan sitte høyt og rett med rattet unna deg om du ønsker såklart – her er det fleksibelt.

Interiørkvaliteten hopper også flere hakk opp. Vi har nettopp kjørt nye Kia Ceed, som har svært god opplevd kvalitet innvendig, men den ser ut til å kunne bli slått av Corolla. Myke materialer, gjerne i imitert skinn men med ekte sømmer, er benyttet i store deler av interiøret og gir følelsen av å befinne seg i et påkostet miljø. Selvfølgelig uten at det er så veldig premium.

Men litt er det, blant annet får du ekte head-up i frontruta, og hoveddelen av instrumenteringen er digital. Den har også en 3D-effekt du kan benytte om du vil, der inntrykket er at instrumentene flyter på bakgrunnen.

Infotainmentsystemet med 8-tommers skjerm er forbedret, nå kan du blant annet sveipe sidelengs. Hurtig-knapper på sidene av skjermen er tilgjengelig, og skikkelig volumhjul er på plass.

Lydanlegget kommer om du vil fra JBL og har 8 høyttalere, du har trådløs lading av mobiltelefon, og bakluka på stasjonsvognen kan åpnes ved å sveipe foten under midten av bakfangeren.

Der skjuler det seg forresten et romslig bagasjerom på 598 liter (581 på 180-hesteren). Kombi-utgaven byr på henholdsvis 361 og 313.

RAV4

Norgesbilen som kom i hybridutgave i grevens tid for få år siden, er endelig tilbake i helt ny utgave. Som med Corolla, er designen fullstendig endret mot tidligere, men ikke i samme retning. SUVer skal tydelig være annerledes ifølge Toyota, og det er nye RAV.

Her er det mange rette linjer, lange som korte. Foran funker det særdeles godt i mine øyne, bilen er rett og slett skikkelig barsk ut med stor, sint front. Panseret er langt og flatt, og kupéen er trukket godt bakover.

Over de bakre hjulhusene synes jeg ikke designen funker like bra, den får hjulene til å se litt små ut. Men ok, den er ny, relativt radikal og krever kanskje litt tilvenning. Røffere enn tidligere, er den i alle fall, og det er sånn en SUV skal være.

Drivlinjene blir såklart hybride, du kan velge mellom forhjulsdrift med 218 hesekrefter eller firehjuldrift med 222. Sistnevnte takler 100 på 8,1 sekunder. Dette er en helt ny generasjon 2,5-liters hybrid, som skal innebære tilsvarende forbedringer vi så med 1,8-liters hybriden ved introduksjonen av dagens Prius. Vi venter med andre ord vesentlig lavere forbruk i normal kjøring enn hva dagens modell kan vise til.

Det nye firehjulsdrift-systemet, har som tidligere elektrisk motor (også generator) for drift av bakhjulene, men har evne til å gi 30% mer moment til bakakslingen enn før. Dette er faktisk en betydelig nyhet som antagelig vil rette en av svakhetene på utgående modell: Den hadde nok krefter bak til å hjelpe deg frem i vanskelige situasjoner, men slet om du ville ta deg en avstikker fra selve veien og terrenget ble tøffere.

Trail-Mode er også nytt, og sørger for å fordele krefter bedre selv om ett av hjulene ikke har bakkekontakt. Vi er spent på å teste denne firehjulsdriften.

På innsiden følger RAV4 Corollas løft på opplevd kvalitet. Designen er litt roligere enn utsiden, men materialvalgene holder bra standard. Sittestillingen er forbedret også her, for ikke å snakke om setene, som i utgående RAV4 fremstår som litt platte og ikke spesielt påkostede. Dette er helt andre boller, og du får dessuten kjøling i dem om du vil – kjempebra.

INTERESSERT I UTGÅENDE RAV4? LES TEST HER!

Merk forresten den stilige nedre delen av dashbordet som inneholder klimaanlegget og girvelgeren. Kul design, stilig girspak og smarte rom. Mens Corolla Hybrid går fra Prius-aktig girvelger til vanlig type, er moderniseringen på RAV4 tilsvarende – fra lang og litt rar og tynn, til denne.

Interessant er også det nye digitale midtspeilet, som i tillegg til å fungere på vanlig måte, også er en digital monitor koblet til et kamera bak bilen, slik at du får full oversikt. Det har også zoom-funksjon via touch. Det er første gangen jeg ser dette.

Nye RAV er litt kortere og lavere, men har lenger akselavstand. Takket være TNGA-plattformens konstruksjon er plassforholdene betydelig forbedret, du har blant annet 79 liter større bagasjerom.

Camry

Ikke fullt så i tiden men minst like spennende for oss litt over snittet bilinteresserte, er nye Camry. Avensis vil nemlig ikke bli fornyet, så skal du ha en voksen Toyota personbil, blir det nå enda større Camry.

Med 218-hesters fullhybrid drivlinje, stilig design og fint interiør, roper denne bilen høy komfort, gjerne over mange mil. En skikkelig cruiser, med tiltalende forbruk og mye utstyr.

Det er i alle fall mitt førsteinntrykk, men samtidig sier Toyota at Camry også skal by på en sportslig side. Modellen er jo ny, og sitter på en videreutviklet TNGA-plattform de kaller GA-K. Hele bilen er lav, så også tyngdepunkt med tilhørende fordeler.

Innvendig byr Camry på mer påkostet følelse enn sine mindre søsken, og spesiell dashbord-design. Instrumenteringen er ikke like moderne som i nye Corolla og RAV4, men den har faktisk en 7-tommers skjerm mellom klokkene.

Baksetet er ikke mindre imponerende, det er faktisk elektrisk justerbart, og du kan styre klima- og lyd fra et panel i armelenet.

Selv om dette er en hybrid-sedan, byr forresten bagasjerommet på 524 liter, så selv om du må leve uten stasjonsvognens fleksibilitet, burde det være problemfritt å få med pakk og bagasje for fire personer.

Vi er faktisk nokså spente på akkurat denne bilen. Både på kjøreopplevelsen – kanskje den er en ny komfort-konge – og på hvordan den vil gjøre det i Norge. Prisene er ikke klare foreløpig, men mye tyder på at dette virkelig kan bli mye bil for pengene.

MER TOYOTA? LES TEST AV EN AV TIDENES SYKESTE GTI-BILER – YARIS GRMN!