Mercedes B-Klasse har vært populær i Norge, og da særlig som elektrisk. Nå er tredje generasjon klar, fullspekket med utstyr og moderne motorer. Elektrisk….ikke foreløpig.

Av Vegar Bjørge

Det var ventet at Paris skulle by på nye Mercedes B-klasse. Den bygger videre på suksessen A-klasse, og deler mye teknisk med denne.

Det vil si at den nå har MBUX, som er en selvfølge på nye modeller fra Mercedes, og den er stemmestyrt. Den har fått selvkjøringssystem på nivå med Mercedes S-Klasse, men det er ekstrautstyr. Som standard får du likevel en hel del hjelpeassistenter, så bilen skal nok klare å lose deg innenfor veimerkingen om du skulle være litt uoppmerksom.

«Mercedes tar tilbake tronen i et svært undervurdert segment. Aldri før har en praktisk familiebil hatt liknende kjøreegenskaper og assistansesystemer. Sammen med en fleksibel bakseterad garanteres derfor både fører og passasjerer en fantastisk opplevelse i nye B-Klasse», sier Audun Hermansen, PR og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Mercedes B-Klasse skal være mer praktisk, sporty og komfortabel enn foregående modell. Fleksibiliteten sørger bakseter som kan skyves frem og tilbake for, og de kan reguleres i flere retninger. Dette gir et bagasjerom på 455 – 705 liter eller hele 1540 liter om man feller baksetene ned.

Interiøret kjenner man igjen fra A-klasse, med de nye touchknappene på rattet, luftdyser som er utformet som turbiner og widescreen cockpiten. Man sitter dog 9 cm høyere i nye B-Klasse i forhold til i A-Klasse, slik at man har bedre oversikt.

På motorsiden handler det om to bensinutgaver på 136 hk og 163 hk, mens de tre dieselmotorene yter fra 116 hk til 190 hk i 220d. Noen elektrisk utgave prates det ingenting om.

Alle motorene får automatkasse, de to bensinutgavene og svakeste dieselutgaven får 7-trinns DCT, mens de to store dieselutgavene får 8-trinns DCT.