Ikke bare er det ut med Auris og tilbake med Corolla: De første bildene viser den stiligste stasjonsvogna på lenge.

Av David K Andersen

Vi forsto allerede på Genéve-utstillingen i vår, da Toyota dro teppet av bilen vi trodde skulle være nye Auris, at dette kom til å se bra ut. Men man vet jo aldri med sånt: Plutselig har «shwungen» fra konsept-aktig bilutstillingsbil til virkelighet blitt borte i takt med små hjul, utslettede linjer og forkludring av i utgangspunktet ren design.

Sånn gikk det heldigvis ikke denne gangen – bare se på bildene. Selv om utgående Auris forsåvidt er stilren og ser bra ut, tør vi påstå at en kompaktbil fra Toyota aldri har sett bedre ut en dette.

Like stilig som den er på utsiden, er Corolla ren og ryddig på innsiden. Også her ser design ut til å ha fått en ledende rolle – antallet knapper er lavt. Vi antar det i samme slengen betyr ryddig og fin ergonomi.

Det stopper imidlertid ikke med det ytre. Under skallet befinner ikke uventet seg Toyotas nye platform TNGA, som vi allerede vet resulterer i velkjørende biler som både er komfortable og byr på god balanse og fine kjøreegenskaper når det går fort i svingene.

I Corolla finner vi helt ny multilink bakstilling, lavere plassering av motoren i chassiset og lavere sittestilling. Alle tre punkter taler for at Toyota fortsetter satsingen på kjøreglede.

Det inntrykket forsterkes av dagens, ved siden av bildene, største nyhet: Fra nå av kan du velge mellom to hybride drivlinjer. Den ene er som ventet basert på siste generasjon hybridteknologi først sett i Prius, altså 1,8-liters motor og 122 hestekrefter. Her er komfort, lettkjørthet og økonomi prioritert.

Med nye Corolla kan du imidlertid også velge den større 2-liters hybriden – i helt ny generasjon – med hele 180 hestekrefter. Selv om vi nok må leve med trinnløs transmisjon også i denne, venter vi også fartsressurser som virkelig gjør en forskjell og lar deg utnytte det avanserte chassiset. Spennende i denne klassen.

1,2-liters turboen vil også være tilgjengelig for de som ønsker konvensjonell motorisering, mens det foreløpig ikke er sagt noe om ladbar hybrid.

På utstyrs-siden nevnes premium head-up, som vi antar betyr head-up med visning i frontruta og ikke på plate, JBL lydanlegg, verdens første 3D-instrumentering og trådløs lading av mobiltelefon.

Familien burde også være godt ivaretatt: Bagasjen på stasjonsvogna Touring Sports du ser her, tar 598 liter.

Corolla introduseres tidlig i 2019 og vi gleder oss til første møte med bilen ute på veien.