Mange har ventet på nye elbiler fra Mercedes, og nå har neste kapittel i utviklingen kommet. For de som er vant til Mercedes B Electric, vil EQC være en ny verden. Konkurrentene er også et hakk opp. 

Av Vegar Bjørge

Det første som slår oss er hvor høyt forbruket er i EQC 400 som den skal hete. Kanskje det kommer mildere versjoner som bruker mindre energi etterhvert. 22,2 kw på 100 km er ganske mye. Rekkevidden skal likevel være 450 km, og for de som lurer, er forurensende utslipp helt fraværende.

La oss ta det første først. Et høyt forbruk kommer av at dette er en sterk bil med mye effekt. I tillegg er den ganske stor, og dermed blir den også tung. Veldig tung. På toppen, eller rettere sagt i bunn, har den et stort og tungt batteri, selv om batteriet er mindre enn man skulle tro. Dette til samme gjør at forbruket blir en del høyere enn for eksempel VW e-Golf, som den ikke konkurrerer mot.

Rekkevidden er målt noe optimistisk, men når man tar hensyn til det ganske så høye forbruket, kan kanskje en med slapp gassfot klare å kjøre de 450 km som fabrikken lover. Det er til og med ikke usannsynlig at flere enn en kan klare det. Fordelen med elbil er nemlig at de med forsiktig kjøring blir premiert med ekstra kjørelengde. De fleste vil uansett oppdage at 450 km rekker mer enn nok, nesten uansett hvor man skal.

Effekten på 408 hk og 765 nm gir en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 5,1 sekunder og en toppfart på 180 km/t. Dette er faktisk imponerende, for EQC 400 veier 2425 kg. Batteriet på 80 kWt er plassert i gulvet mellom hjulakslingene og veier alene 650 kg. Det består av 384 celler i 4 moduler og produseres i Tyskland.

Målene på bilen er 476 x 188 x 162 (L x B x H) målt i centimeter. Akselavstanden er 287,3 cm, noe som gjør EQC 400 romslig og stor, omtrent som en GLC. Den har også drift på alle fire hjulene, og man kan dra tilhenger på inntil 1800 kg. Bagasjevolumet er rundt 500 liter.

Lading kan skje med ladere på inntil 110 KW, og da skal man kunne lade batteriet på 40 minutter, og øke batterikapasiteten fra 10% og opptil 80%.

Designet på den nye elbilen til Mercedes er litt nedtonet i forhold til konseptbilen vi tidligere har sett, men personlig liker jeg fronten bedre på produksjonsversjonen enn på konseptbilen. Bakenden har det aldri vært noe galt med. I profil ligner den mye på Mercedes GLC, selv om den er en anelse lengre enn den populære SUVen.

Man får det meste av utstyr på EQC 400, og Mercedes MBUX-multimediasystem er spesialtilpasset EQC så man kan få den informasjonen som man ønsker når man kjører elbil. I tillegg er førerassistentsystemer og sikkerhetssystemer av beste sort på plass. Man har også forskjellige kjøremoduser tilgjengelig, noe som gjør at EQC både blir sporslig, økonomisk og komfortabel på samme tur, om ikke akkurat samtidig.

Den har også enpedals-løsning, som gjør at man ikke trenger å bruke bremsepedalen. Padler bak rattet gir muligheter for å stille inn ønsket retardasjon når man slipper opp gasspedalen, helt fra ikke retardasjon i hele tatt, til så sterk retardasjon så man kan bruke gasspedalen som både gass og brems. Dette kjenner man igjen fra Nissan Leaf.

Du kan bestille din Mercedes EQC 400 nå. Leveringstid vet vi lite om, men sannsynligheten for at den blir lang, er til stede. Mange har vist interesse for bilen, og om Norge blir prioritert, er tvilsomt. Svenskene kommer kanskje før oss i køen, for det var i Stockholm Mercedes EQC fikk sin debut.