Hjem Tester Test-oppsummering: Årets SUVer og crossovere

Test-oppsummering: Årets SUVer og crossovere

Av David K Andersen

Det har vært mange av dem i år, SUVene og crossoverne. Og flere blir det nok neste år. Her er en oversikt over de vi kjørte i 2016.

Bare så det er klart: Vi har ikke rukket over alle nyhetene, så de du leser om i denne saken representerer ikke nødvendigvis hele markedet – dette er de vi har kjørt.

Vi må ta litt enkelt om SUVer og crossovere først.

En SUV mer av en gjennomført «firehjulstrekker» enn en crossover. Skal vi være strenge på definisjonene, skal en SUV enten være basert på en «light truck» – tenk Nissan Pathfinder eller Chevrolet Tahoe. Eller den skal ha sin egen plattform og ikke være basert på en personbil.

I det ligger da også crossover-definisjonen. Dette er en høyreist versjon av en personbil – basen er altså en helt vanlig lav bil, og så har man gjort visse endringer og montert et karosseri som enten er mer eller mindre likt en ekte SUV, eller det er en slags mellomting mellom SUV og kombi/stasjonsvogn.

Under der igjen finnes det en masse ulike bilklasser av SUVer og crossovere, men jeg tror vi lar det være med det. Ikke bare tar det mye plass å gå gjennom klassene – mange biler faller mellom dem igjen.

Volvo XC90
Vi startet året med Volvo XC90, og inntrykket var det samme som hos alle andre. Her har Volvo virkelig gjort en utrolig jobb – sjelden har vi sett et bilmerke gjøre et sånt løft i ett eneste jafs. Designet er fantastisk både på utsiden og innsiden, og mest av alt gir bilen deg en utrolig luksus- og premiumfølelse. Når plassforholdene i tillegg er svært gode, er det lett å forstå at dette for mange er den absolutte familiebil-drømmen. På minussiden noterer vi at det finnes konkurrenter som kjører litt bedre. Og vi synes ikke infotainmentsystemet er det beste, selv om skjermen er stor og fin.

Les testen av Volvo XC90 her.

Audi SQ7
XC90-konkurrenten Audi Q7 kjørte vi to ganger. Først reiste vi til Frankrike hvor vi prøvekjørte monstermaskinen SQ7 på svingete fjellveier. Med V8 diesel, to turboer, kompressor og 435 hestekrefter sto det ikke på fartsressursene. Aller mest imponerende var det å oppleve 900 Nm allerede fra 1 000 omdreininger. Kjøreegenskapene er utrolige tross den høye vekten, men samtidig gjør størrelse og tyngde at sportsbilfølelsen tross all verdens teknologi fortsatt er et stykke unna. Å finne andre minus ved bilen lar seg vanskelig gjøre.

Les prøvekjøringen av Audi SQ7 her.

Audi Q7 E-tron
På sensommeren testet vi Q7 E-tron hjemme i Norge. Ladehybriden som har dieselmotor istedet for bensin, viste seg å være en av få slike som lever opp til tallene i brosjyren. Du kan faktisk kjøre E-tron noen mil på bare strøm. Resten av bilen er himmelsk. Ekte quattro, masse plass, ubeskrivelig komfort, samt kvalitetsfølelse, luksus og utstyr av en annen verden. Minuspunkter er vanskelige og finne – til og med prisen synes vi er bra i forhold til hva du får.

Les testen av Audi Q7 E-tron her.

Mercedes GLE 250 d
Vi testet også en tredje SUV i luksusklassen: Mercedes GLE 250 diesel. Bilen som før het ML fikk facelift og er fortsatt en favoritt hos oss. Oppdateringen gjorde bilen godt, men ja – du merker at den ikke er like «ny» som XC90 og Q7. Mercedesen slår tilbake med gjennomarbeidet følelse og litt røffere offroad-stil – du merker på en måte at dette er fjerde generasjon ML/GLE – at det er en biltype de har holdt på med en stund og virkelig kan. Uten at jeg helt kan si hvorfor, er faktisk GLE, gjerne med denne «lille» motoren, en personlig favoritt blant disse store SUVene.

Les hele testen av Mercedes GLE 250d her.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser er SUVenes SUV. Uendelig mye røffere enn de andre bilene her, og heldigvis er det tatt så langt at det blir en egen greie. For med unntak av offroad-egenskaper og antakeligvis driftsikkerhet, er de andre store SUVene her bedre på det meste. Men det spiller liksom ingen rolle, for Land Cruiser er Land Cruiser. Bilen er utrolig velbygget og selv om tradisjonell premium-følelse ikke er så sterkt representert, får den deg likevel til å føle deg spesiell. Motoren går på minuskontoen – her hadde en sekser gjort seg.

Les hele testen av Toyota Land Cruiser her.

Mercedes GLC 220 d Coupé
Nylig testede Mercedes GLC Coupé tar oss litt ned i størrelse. Dette er en mindre bil enn de over, basert på C-klasse og den tradisjonelle utgaven GLC. Jeg var først litt skeptisk til disse SUV-coupéene, men denne ser jo så bra ut at hvorfor ikke. Du ofrer ikke så mye på den praktiske siden som du tror, og Coupé er et hårstrå mer sportslig enn vanlige GLC. Fantastisk interiør, topp komfort, bra drivlinje og fin kjørefølelse er plusspunktene i tillegg til designet. På minuskontoen går prisen, som med utstyr nærmer seg millionen. Selv for en 220d.

Les testen av Mercedes GLC Coupé her. 

Land Rover Discovery Sport
Disco Sport representerer den tradisjonsrike produsentens første virkelig angrep på BMW X3, Mercedes GLC og co. Som eneste i klassen får du muligheten til syv seter, og designet er en glimrende kombo av tradisjonell Land Rover og moderne dynamikk. Utenfor veien er det bare Land Cruiser som kan konkurrere, for selv om Disco Sport har blitt mer lik konkurrentene, beholdes egenskapene merket er kjent for. Komforten er god, kvalitetsfølelsen fin og fleksibiliteten bra. 150-dieselhester er knapt i en så stor bil, men sammen med 9-trinnsautomat funker det greit. Imaget, eller nabofaktoren om du vil, er gull.

Les testen av Land Rover Discovery Sport her.

BMW X1
X1 avslutter premium-rekken. Andre generasjon av den populære kompakt-SUVen er basert på forhjulsdrift-plattformen (vi bør kanskje kalle den en crossover) man også finner i Mini og BMW 2-serie Active Tourer. Fokus er mer på komfort enn sport, men den kjører fortsatt antakelig best i klassen. Plassen har blitt bedre og gjør at X1 nå funker som fullgod familiebil. Litt snau motor i denne 18d-utgaven og en prislapp som tar av i takt med avkryssingene i utstyrslisten, må på minuskontoen.

Les testen av BMW X1 her

Ford Edge
Ford Edge er noe nytt. Det er nemlig ikke mye å velge i om du vil ha stor SUV men ikke premium prislapp. Nå er Edge litt rimeligere enn tilsvarende tyske premium-konkurrenter, men ikke så veldig mye. Det er kanskje bilens største ulempe. Designet faller meget godt i smak hos undertegnede, det samme gjør komforten – dette er en skikkelig langtursbil med et chassis som gir herlig flyt samtidig som den dynamiske biten også er på plass. En langtur tvers over Norge var ren nytelse.

Les hele testen av Ford Edge her.

Toyota RAV4 Hybrid
RAV4 fikk facelift og hybrid drivlinje i år. Årene føles, men oppdateringen gjør godt. Å kunne trekke tilhenger er et stort pluss, og fartsressursene er veldig gode. 0-100 km/t flyr unna på bare 8,3 sekunder. God plass, fint design, bra pris og trygge kjøreegenskaper er med på gjøre bilen til en av de mest solgte i Norge i år. På minussiden kommer den trinnløse girkassen og relativt høyt forbruk under belastning.

Les hele prøvekjøringen av Toyota RAV4 Hybrid her.

Volkswagen Tiguan
Endelig helt ny, det hadde nok mange ventet på. Når Norges ledende bilmerke kommer med en ny folke-SUV som dette, er det store nyheter. Masse plass og meget god fleksibilitet i seteløsningen er kanskje det viktigste for mange. Offroad-egenskapene er slett ikke så gale, og når VW åpner motor og girkasse-lageret vet du det kommer en versjon som passer deg uansett hva du er ute etter. Bilen blir relativt kostbar om du plukker på både stor motor og mye utstyr, men annenhåndsverdien redder antakelig mye av det. Minus-punkter er vanskelige å finne, men skal vi plukke på noe, må det bli at kvalitetsfølelsen i interiøret kanskje ikke er fullt så god som vi ventet og at kjøreopplevelsen kunne hatt mer personlighet. Tiguan er likevel minst like bra som konkurrentene på disse punktene.

Les hele prøvekjøringen av Volkswagen Tiguan her.

Kia Sportage
Helt ny ble også Kia Sportage. Denne bilen har nå blitt voksen og selv om det sies at den opererer i klassen under biler som RAV4, har vi problemer å se hvorfor man ikke burde se eksempelvis de to opp mot hverandre. Designet er moderne på både ut- og innside, baksetet byr på masse plass og på vanlig Kia-vis er den ekstremt lettkjørt og har glimrende ergonomi. Vi testet bensin turbo mot diesel manuell og likte egentlig begge to like godt. Prisen blir imidlertid litt høy om du skal ha en av de større motorene og trekk på alle fire. En velutstyrt forhjulstrekker med 1,7 diesel gjør jobben overraskende godt og er rimelig å kjøpe.

Les hele testen av Kia Sportage her.

Honda HR-V
Honda HR-V ble nylig testet, og her snakker vi virkelig smart crossover for ikke så veldig mye penger. På kjent Honda-vis er bensintanken plassert under forsetene, og det Honda klarer å få ut av området bak dem, er ikke til å tro. Plass og fleksibilitet er top notch, spesielt med tanke på de beskjedne yttermålene. 120-hesters dieselen er kanskje verdens mest sparsomme og dessuten har den litt trøkk. Vi kunne ønsket oss mer justerbar førerplass og mer sportslig, alternativt komfort-orientert, chassis – den blir veldig midt i mellom slik den er nå. Årets smarteste bil.

Les hele testen av Honda HR-V her.

Hyundai iX35 Fuel Cell
Siste testbil ut er Hyundai iX35 Fuel Cell. For første gang testet vi en hydrogenbil og vi lot oss imponere stort. På tross av få fyllepunkter, ga det faktum at du kjører til en bensinstasjon og fyller på noen minutter, betydelig frihetsfølelse sammenlignet med hva man får i en elbil. At den i tillegg gikk lenger på tanken enn tekniske data og kjørecomputer viste, og ikke kortere, imponerte også. Vi fikk troen på hydrogen-bilen med iX35. At den føles gammel i design og interiør spilte mindre rolle.

Les hele testen av Hyundai iX35 Fuel Cell her.

Vi prøvekjørte også tre kompakte nykommere.

Opel Mokka X
Mokka fikk en skikkelig overhaling i høst. Mye bedre interiør med færre knapper og bra infotainment, ny 150-hesters bensinmotor med automat og firehjulsdrift, Onstar sikkerhets- og komfortsystem og ikke minst lavere pris.

Les hele prøvekjøringen av Opel Mokka X her.

Audi Q2
Audi Q2 sender det tyske merket inn i et nytt segment for rimelige crossovere, og designet er mye sprekere enn vi er vant til fra den kanten. Motorer og drivlinjer er på topp, plassen innvendig bra for størrelsen og imaget helt riktig. Vi kommer etterhvert tilbake med full test.

Les hele prøvekjøringen av Audi Q2 her.

Toyota CH-R
C-HR er ern liten revolusjon for Toyota. Designet er litt crazy på utsiden og meget sprekt innvendig. Basert på den glimrende nye Prius-plattformen får du ikke bare et meget effektivt fullhybrid-system, men også sportslige kjøreegenskaper. Skal du ha firehjuldrift ryker hybriden og du må over på 1,2 turbo bensin. Det gjør ikke noe – vi liker den motoren. Full test kommer snart.


Les hele prøvekjøringen av Toyota C-HR her.