Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Volkswagen Tiguan

Prøvekjøring: Volkswagen Tiguan

Tekst og foto: David K Andersen

Forventningene til helt nye Volkswagen Tiguan er skyhøye.
Segmentet er superviktig både i Norge og internasjonalt, og med et knallsterkt
VW her i landet, sier det seg selv at en ny folke-SUV kan bli en superhit. Vi
reiste til Berlin for prøve bilen for første gang.
Da vi la ut de første offisielle bildene av nye Tiguan i
fjor sommer, ble det stor ståhei – flere tusen lesere og over 600 likerklikk og delinger på bare et
par timer. Det er liten tvil om at det norske folk er interessert i denne
bilen.
Volkswagen selv har også bidratt til forventningspresset.
Blant annet ble det tidlig gått ut med bagasjerom på over 600 liter – den store
økningen er avgjørende fordi den kan gjøre Tiguan til en fullgod familiebil,
noe utgående modell ikke helt fikset. Med visning av en GTE ladbar prototype, har du bare der nok til å sette norske hybride SUV-elskende sinn i kok (det er ikke bekreftet om denne kommer i produksjon eller ikke).
Fulltreff på utsiden
Det starter på topp. Mens forrige Tiguan var en noe
ubestemmelig øvelse i avrundede former uten tydelig retning, smeller den nye
til med flott design fra støtfanger til støtfanger.
Under skallet finner vi MQB-plattformen (dette er den første
SUVen på denne), noe som i likhet med andre nye biler fra Volkswagen innebærer
lenger akselavstand og kortere overheng. Mot utgående Tiguan har den nye 7,7 cm
lenger akselavstand og den er 6 cm lenger og 3 cm bredere.
Dette innebærer ikke bare mer plass, men legger også
grunnlaget for det vellykkede designet. De har strengt tatt gått ganske langt i
å fremstille den som en slags forvokst Golf – linjene og en del elementer har
utvilsomt fellestrekk. Samtidig har man via proporsjonene, blant annet ved
hjelp av stort og flatt panser med fine profiler, gitt den et tydelig muskuløst
og SUV-aktig snitt. Jeg synes kombinasjonen funker glimrende, og når bilen i
tillegg har et tydelig premium-snitt over seg, blir det fulltreff.
Velkjent og enkelt
Inntrykket på innsiden er mye det samme. Du kjenner deg
raskt igjen om du har kjørt moderne Volkswagen før samtidig som måten det hele
er designet på ikke levner tvil om at du sitter i en SUV.
Dashbordet er stort
og dominerende, mens midtkonsollen er lav så du får en luftig og åpen følelse av bredde.

Kvalitetsfølelsen er gjennomført god, du har myke overflater
de viktigste stedene og alt føles presist og nøye sammensatt. Hardplasten
rekker nesten opp til infotainmentsystemet og du finner litt av den i
dørsidene, så samme luksusfølelse som i Passat får du ikke – Tiguan er mer som
en Golf sånn sett.

Ergonomien er standard Volkswagen, med andre ord god – her
går du deg ikke bort i noen knappebonanza. Active Info Display, tidligere bare
tilgjengelig på Passat, kommer som standard på Highline. En 12,3 tommers
TFT-skjerm erstatter de analoge klokkene og du kan selv bestemme layouten.
Turteller og speedometer befinner seg på hver side som vanlig, men du kan
bestemme størrelsen på dem. I midten kan du velge mellom seks forskjellige
oppsett. Brukes navigasjonen, er det glimrende å ha den plassert rett foran
deg. Du kan naturligvis også velge å ha oppe annen informasjon, eksempelvis
om førerassistentsystemer eller medieavspilling. Head-up display på egen skjerm
er også tilgjengelig.
God plass og stor fleksibilitet
Forsetene er helt nye med nytt rammeverk og nye materialer.
Volkswagen kaller dem Ergo Active og du kan få dem med massasje og fireveis
korsryggstøtte. Komforten er god og sidestøtten for både rygg og lår er passe for biltypen.
De er imidlertid mer gjennomført gode enn helt fantastiske.
Sittestillingen er typisk SUV, med andre ord relativ høy og
rett. Det er vel dette som er årsaken til at så mange kjøper en slik type bil –
sånn sett er den midt i blinken. Den er enkel å gå ut og inn av (ekstra pluss for kanalbeskyttelse som hindrer møkkete bukseben) og sikten ut er god. For oss som helst sitter litt lavt og setter pris på en litt innkapslet følelse, treffer ikke sittestillingen helt.
Bagasjerommet har opp til 615 liter lasteplass. Men husk at det er med baksetet skjøvet så langt fram det går, og da er det ikke mye benplass igjen. Med setet i bakerste posisjon, er volumet 510 liter. Sistnevnte tall er i seg selv meget bra, og kanskje det du bør forholde deg til dersom du har tenkt å frakte voksne folk i baksetet. I bakerste posisjonen finnes det ikke noe å utsette på komfort og plass. En midtposisjon som gir 520 liter finnes også, stort pluss må gis for fleksibiliteten det flyttbare baksetet gir. 
Bakluken fås med elektrisk åpning på kommando fra viftende fot under støtfangeren, og den lukkes når du går bort fra bilen. Folk vil tidvis se rart på deg på parkeringsplassen foran Rema, men fordelene med mekanismene burde lett overveie eventuell uønsket oppmerksomhet. 
Under bakfangeren befinner dessuten et skjult tilhengerfeste seg (om du, som nesten alle, velger transportpakken), og med det kan du på vanlig Volkswagenvis trekke veldig stor tilhenger – for Tiguans del opp til 2 500 kg. Mye omtalte Trailer Assist fås selvfølgelig i bytte mot noen tusenlapper ekstra. Det skal litt til å slå nye Tiguan på det praktiske og nyttige.
Kapabel uten vei
Det er ikke så ofte produsenten legger opp til offroadkjøring under lanseringen av en kompakt-SUV som dette. I praksis snakker vi jo som regel en litt høyreist personbil.
Det er i bunn og grunn tilfelle for Tiguan også, men behøver tydeligvis ikke å bety at bilen ikke kan klare seg utmerket også utenfor vei. Om den er utstyrt med 4Motion firehjulstrekk, er den nemlig også utstyrt med Active Control – et hjul ved girspaken hvor du kan velge mellom vanlig vei, snø/is, offroad og offroad individual.
Systemet tilpasser da gassresponsen, antisladd- og antispinnsystem, differensialbrems, bakkestartassistent og nedkjøringsassistent til underlaget og kjøringen. I offroad individual kan du bygge din egen kombo.
Offroad-løypen Volkswagen hadde stilt i stand var ikke den mest krevende, men det er liten tvil om at Tiguan vil ta seg frem der en del av konkurrentene blir stående. Den er naturligvis ikke på samme nivå som en Jeep eller Toyota Landcruiser, men for klassen imponerte den virkelig.
At det satses på offroad, bekreftes av at du kan kjøpe en egen offroadpakke. Den inkluderer andre støtfangere foran og bak som gir mulighet til hele 25,6 graders angrepsvinkel på bakkesider, jordvoller eller hva du måtte finne på å utsette bilen for. Pakken gir også drivverkbeskyttelse under bilen og utvidet program i 4Motion Active Control. Jeg synes faktisk bilen ser best ut med offroad-fangerne.
Takket være Area View (kameraer rundt hele bilen hvor bildet settes sammen slik at du ser den i fugleperpektiv ovenfra) med mulighet til valg av bare frontkamera eller sidekamera ned i bakken, er det enkelt å navigere på smale stier i skogen – du ser hele tiden hvor du har bilen.
Kapabel med vei
Tiguan gjør seg imidlertid ennå bedre på vanlig vei. Chassiset er avansert og svært godt satt opp og justert inn. Resultatet er et rimelig stivt oppsett som ikke har noen problemer med svinger i høy fart, men overraskende nok også leverer finfin komfort på dårlige veier. Jeg fant noen tyske sideveier som inneholdt et humpete lappeteppe av asfaltklatting jeg trodde bare eksisterte her i Norge. Tiguanen hadde ingen problemer med å sluke ujevnhetene uten å oppføre seg hverken underdempet, gyngete eller for stiv.
Styringen er presis og perfekt vektet – totalt leverer bilen toppscore på kjøreegenskaper og fjæringskomfort for klassen. Det er i alle fall førsteinntrykket – vi kommer tilbake med en skikkelig test på norske veier senere.
Drivlinjer til begjær
2-liters dieselen på 150 hestekrefter forventes å bli storselgeren i Norge fra starten av. Sammen med 7-trinns dobbeltclutch DSG-kasse og firehjulstrekk, er dette en kombinasjon nordmenn elsker i SUVene sine. 
Jeg kan ikke protestere. Dieselmotoren har masse krefter tilgjengelig fra lave turtall og responderer raskt på gassen. På toppen av turtallsregisteret dabber den litt av, men det har ikke så mye å si; til vanlig benytter du deg sjelden av høye turtall, og alt momentet på fra bunnen til og med midten av registeret gir deg en fin følelse av å ha krefter i overskudd.
Motorens eneste minus er at den høres litt for godt – du er aldri i tvil om at du kjører dieselbil. Jeg er imidlertid temmelig sikker på at det skyldes at bilen ellers er uvanlig godt støyisolert og ikke nødvendigvis at dieselen er særlig høylydt. 
Perfekt for min del blir det med bensinmotoren på 180 hk under panseret. Like voldsom kraft på lave turtall som dieselen har den ikke, men det er også det eneste. Den drar mer enn fint nok fra bunnen av, og så øker den bare på i takt med turtellerens tur oppover. Det hele er akkompagnert av stillhet på lave turtall og en herlig sportslig syngende motorlyd på på topp. 0-100 går unna på 7,7 sekunder og den føles i alle fall ikke noe tregere enn tallet antyder.
Automatkassen leverer glimrende på alle måter med begge motorer – umerkelig myk og lynrask.
Konklusjon
En SUV skal være ganske stor for å utkonkurrere en stasjonsvogn på plass. Helt der er ikke Tiguan, men den tar et langt skritt, og har dermed blitt stor nok til å kunne fungere som en fullgod familiebil for mange flere. Den nye bilen plasserer seg rett inn i toppen av klassen på plass og praktiske egenskaper.
Etter hvert som bilen lanseres med ulike motorer og drivlinjer de neste par månedene, vil den snart kunne tilby et mer eller mindre perfekt spekter enten du er på jakt etter en rimelig og beskjedent motorisert forhjulstrekker eller en fullastet utstyrsbombe med trekk på alle fire og over 200 hestekrefter. Med glimrende chassis, store valgmuligheter på alt av moderne komfort- og sikkerhetsutstyr, og til og med ganske gode egenskaper off road, vil denne bilen bli en superhit.
Tiguan er bra på alt og dårlig på veldig lite. Jeg synes hardplasten trekker litt vel høyt opp i dørsider og midtkonsoll, dieselen er i overkant hørbar og sittestillingen ikke særlig personbilaktig. Sistnevnte er nok mer jeg som er sær enn noe annet – du kjøper sikkert denne bilen fordi du liker nettopp dette.
Prisene ser ut til å ligge noe over en del av konkurrentene med tilsvarende utstyr, men ikke så mye (se nederst). Dermed ligger det an til gode kjøp – det er enkelt å spå suksess for denne bilen.
Utstyr og nivå
Tiguan kommer i tre utgaver fra starten av, Trendline, Businessline og Highline.
Trendline er godt utstyrt for å være innstegsmodell, du får 17 toms alu, 3-soners klima, infotainment med 8-toms skjerm, DAB+, 8 høyttalere, skinn i ratt og girkule, start/stopp, regnsensor, automatisk blending av speil, kneairbag, filholder, autobrems som også leser fotgjengere, aktivt panser og mer.
Businessline har i tillegg automatiske full-LED med dynamisk lysassistent (blender ned bare for møtende kjøretøy), multifunksjonsratt, komfortstoler, nedfellbart passasjersete, p-sensor foran og bak, adaptiv cruise, tretthetsvarsling, nedfellbart baksete via knapp i bagasjen, sideairbags også bak og en rekke praktiske detaljer som ekstra oppbevaringsrom her og der.
Highline kommer på toppen med 18-toms felger, Active Info Display (digitale instrumenter), oppvarmet ratt, mer påkostet setetrekk, stemninsbelysning innvendig, mer påkostede LED-baklys, takreling og diverse annet.
Det er ikke sånn at alt er inkludert i disse tre nivående, så du må regne med å kjøpe en del ekstra i tillegg. Eksempelvis R-Line eksteriørpakke, off-roadpakke eller transportpakke, samt enkelttillegg som Area View, navigasjon og skinninteriør. Sjekk selv på Volkswagens hjemmeside for full oversikt.

Motorer og drivverk
Du får fire bensinmotorer – to 1,4-litere på 125 eller 150 hk og to 2-litere på 180 eller 220 hk. Den lille kommer bare med forhjuldrift og manuell girkasse, mens 150-hesteren kommer med 6-trinns DSG sammen med forhjulsdrift og manuell eller 7-trinns DSG sammen med 4Motion. De to største kommer bare med 7-trinns DSG og trekk på alle fire.

Også på dieselsiden snakker vi fire effektuttak, men her er alle motorene på 2 liter. 115-hesteren har manuell girkasse og forhjulsdrift, mens 150 kommer med 7-trinns DSG dersom den har forhjulsdrift, og enten manuell eller samme automatkasse om den har trekk på alle fire. Som på bensinsiden, har de to største (190 og 240 hk), 7-trinns DSG og 4Motion.

Noen kombinasjoner er allerede tilgjengelige for bestilling, mens resten kan bestilles fortløpende de neste to månedene. Lansering i Norge, samt levering av biler starter rett etter 17. mai.

Vi har foreløpig fått følgende priser:

  • Trendline 2.0 150 hk TDI DSG 4Motion, kr. 414 000,-
  • Businessline 2.0 150 hk TDI DSG 4Motion, kr. 459 400,-
  • Highline 2.0 180 hk TSI DSG 4Motion, kr. 505 300,-
  • Highline 2.0 150 hk TDI DSG 4Motion, kr. 472 500,-

Data:

Modell
2.0 TDI 150 DSG 4Motion
2.0 TSI 180 DSG 4Motion
Motortype
R4 turbo diesel
R4 turbo bensin
Motorvolum
1968 ccm
1984 ccm
HK v. o/min
150/3500-4000
180/3940-6000
Nm v. o/min
340/1750-3000
320/1500-3940
Girkasse
7A (DSG)
7A (DSG)
Vekt u/fører
1598 kg
1570 kg
Tilhengervekt
2500 kg
2500 kg
Forbruk blandet
0,56-0,57 l/mil
0,74 l/mil
Utslipp CO2
147-149 g/km
170 g/km
Utslipp NoX
35 mg/km
18 mg/km
Lengde mm
4486
4486
Bredde mm
1839
1839
Høyde mm
1657
1657
Bakkeklaring
20 cm
20 cm
Bagasjerom
510-615 l
51-615 l
M/nedlagt baksete
1655 l
1655 l
Toppfart km/t
200
208
0-100 km/t
9,3 s
7,7 s