Hjem Tester Test: Peugeot 3008 GT 180 HA

Test: Peugeot 3008 GT 180 HA

Av Vegar Bjørge
Foto: Christoffer Bjørge

På tampen av året kom en av Peugeots viktigste modeller på lenge, ja kanskje noensinne. 3008 ble fornyet og Peugeot fant endelig formen. Undertegnede er ingen stor fan av første generasjon 3008 og den noe sære klumpen. Nye 3008 har byttet bort sære linjer med elegante og tøffe. Her tror jeg Peugeot har truffet innertier.

Bil og Motorbloggen tok toppmodellen ut for en test-tur. Bilen ser større ut enn det den er, og det er nok positivt på en slik type bil. Konkurrenter er VW Tiguan, Mazda CX5 og Ford Kuga, men førsteinntrykket av størrelsen tilsier at den like gjerne kunne gitt Ford Edge og Hyundai Santa Fe konkurranse. Etter en uke har størrelsen krympet og 3008 er en kompakt SUV med plass for fem.

Med dieselmotor og automat har 3008 alle forutsetninger for å lykkes. Vi skal også kjøre en bensinutgave en gang på nyåret, men de fleste har hittil gått for det etterhvert så bannlyste drivstoffet. Og i en slik bil virker diesel som et smart alternativ og man har krefter nok for de fleste utfordringer.

La oss se nøyere på formen 3008 har fått. Som sagt er modellen blitt mer fotogen, og tøffer seg opp på en bra måte. Her vises muskler over hjulbuene og i fronten samt stram, spretten og fin bakende. I sideprofil legger man best merke til den massive fremre delen og linjene bak C-stolpen. Vellykket og moderne.

Jeg er stor fan av Peugeots i-Cockpit, og i 3008 er systemet forbedret og fremstår som nærmest perfekt. To skjermer dominerer dashbordet, men ikke i samme omfang som nye Mercedes E-klasse. Her har føreren en skjerm rett foran seg som han får all den informasjonen man trenger. Sjåføren kan også bestemme selv hva slags informasjon han vil ha synlig i synsfeltet. Skjermen har blitt plassert mer i synsfeltet enn i tidligere modeller, og jeg tenker med en gang at her trenger man ikke noe forstyrrende Head-up display. Rattet er av miniformat med flate kanter oppe og nede. Dermed ser man informasjonsskjermen enda bedre. Rattet er godt å holde i og har mye viktige knapper på logiske plasser. Cruisecontrollen har fått sin egen spak på venstre side av rattet.

Foto: Peugeot

Fra den store infotainmentskjermen i midten av dashbordet kan man styre det aller meste. Her finnes bilkonfigurasjon, appstyring, fargevalg, duftvalg, ventilasjon, telefon og musikkvalg med mer. Skjermen har touchfunksjon og er enkel i bruk og lett å forstå, i tillegg finner man de viktigste funksjonene på knapper under skjermen. Materialvalget på testbilen er premium, med softplast og skinn som det dominerende. I tillegg er det store paneler i dashbordet som har fått treinspirert utseendet.

Bilen virker som sagt større enn den er, og bak rattet har man god plass. Testbilens stoler har mange innstillingsmuligheter i tillegg til en setepute man kan dra frem i forkant. Her tror jeg de fleste kan finne seg til rette. Rattet er også tilstrekkelig regulerbart så man får det i den posisjonen man ønsker. Flytter man seg bak, skjønner man fort at dette er en kompakt SUV. Jeg har helt ok plass bak meg selv, og det er også luft oppunder taket, men hva har skjedd med setet? Jeg har liten kontakt med
sofaen med unntak av rompa. Lårene blir i lufta og beinvinkelen er ikke helt slik jeg kan tenke meg. Likevel er barna mine storfornøyd med hvordan de sitter, og kan ikke få fullrost sittekomforten bak nok. Tre av de sitter godt og har bra nok plass også i bredden. Dermed er det klart at de voksne bør få plassene foran og baksetet er prima for barn.

På veien oppfører 3008 seg som en SUV. Den er stramt satt opp uten å være for stiv, men det merkes på dårlige veier. Den norske veistandarden takler 3008 bra og den oppfører seg komfortabelt når veien ikke blir for hullete. Om man ønsker litt sportslig kjøring, takler den også det på en grei måte, men tyngdepunktet blir for høyt opp i en slik type bil, og den krenger litt mer enn ønskelig. Dette er likevel førerens bil og man koser seg bak rattet i de fleste kjøreforhold.

På toppmodellen med automatkasse, kan man trykke på sportsknappen. Denne gjør at man får rappere girvalg, enda raskere respons fra motoren og strammere styring. Understellet er ikke adaptivt, men eksosen blir mer sportslig og det er gromt for de av oss som fortsatt er gutter.

Peugeot 3008 starter på 299 900 kr og da får man en 100 hk 1,6 HDI dieselmotor med femtrinns manuell girkasse. Denne er det få som kommer til å velge. Derimot er samme dieselmotor med 120 hk mer attraktiv. Denne kan man få med både sekstrinns manuell og sekstrinns automat. Manuell starter på 319 900 kr mens automaten er 20 000 kr dyrere. Vil man ha bensin, får man den fine tresylindrede 1,2-literen med 130 hk for samme pris som diesel-motoren med 120 hk. Her kan man også velge mellom manuell eller automatisk girkasse.

Man kan også gå for 1,6 bensin med 165 hk som man kun får sammen med automat, og 2,0 liter HDI dieselmotor som man får med både 150 og 180 hk. Sistnevnte får man kun som GT-modell. Den store bensinmotoren starter på 389 900 kr mens 2,0 liter diesel får du fra 369 900 kr. Toppmodellen GT må du betale 449 900 kr for, og med ekstra utstyr du kanskje synes du må ha, kan prisen bli nær 500 000 kr. Testbilen er av dette slaget og fordelen med en godt utstyrt bil er følelsen av premium.

Peugeot 3008 har blitt en fullverdig SUV, men den mangler foreløpig firehjulstrekk. Dette kommer sammen med hybridløsning, men vi må nok vente et par år før denne muligheten dukker opp. Stian Gihle i Bertel O. Steen sier de har som mål å selge minimum 1600 biler i 2017, og forhåndssalget på 500 før noen har fått prøvd bilen, taler for at dette er godt mulig å få til. Den nye Peugeoten har få svakheter, med bakseteplassen som eneste ankepunkt. Med fine motoralternativer, automatkasse som fungerer prima og design som får modellene på Catwalkene til å falme, er nye Peugeot 3008 SUV dømt til et liv i rampelyset!

Data Peugoet 3008 GT 180 HA:
Motor: R4 turbodiesel, 1997 ccm, 180 hk v/3750 omdr. 400 nm v/2000 omdr.
Mål: Lengde 444,7 cm, Bredde 184,1 cm, Høyde 162,4 cm, Akselavstand 267,5 cm, Bagasjeplass: 591 – 1670 liter,
Prestanda: Toppfart 207 kmt, 0-100 km/t 8,9 sek Forbruk: 0,48 l/mil, Co2-utslipp: 124 g/km