Hjem Nyheter Alt om Audi Q4 e-tron

Alt om Audi Q4 e-tron

Det spørs om ikke både storebrødre og andre, bør føle seg truet når den første premium-bilen på MEB-plattformen lander i sommer.

Av David K Andersen

Etter å ha fått Norges mest registrerte nybil med e-tron i 2020, og e-tron GT på tur ut i markedet nå, er Audi klare med neste skritt. Vi snakker Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron.

Før vi ser på dem, la oss skille litt på hva disse ulike modellene er. Dette blir tross alt veldig mye e-tron å forholde seg til.

Slik plasseres Q4 

Det var altså bestselgeren, som bare heter e-tron, som kom først. Det er en stor SUV, på størrelse med BMW X5, og bare litt kortere enn den over 5 meter lange Q7. e-tron leveres med ulike batteripakker, effektuttak og som vanlig i vanlig SUV, eller som Sportback med coupé-form bak.

e-tron GT på sin side, er en super-sedan som deler teknologi med Porsche Taycan.

Q4 e-tron, som i likhet med eksisterende e-tron både leveres i vanlig SUV-format og som Sportback, er lillebroren.

Ikke at den er veldig liten av den grunn. Med lengde på 4,6 meter, er Q4 helt typisk norsk familiebil, den tilsvarer eksempelvis Toyota RAV4.

Det kanskje aller viktigste å merke seg i sammenhengen, er at Q4 er en MEB-bil. Den er altså basert på Volkswagen Groups nye, dedikerte elbilplattform, som også danner base for modeller som Volkswagen ID.3 og ID.4, og Skoda Enyaq.

Det gir den noen fordeler storebroren, som sitter på en omarbeidet fossil plattform, ikke har. Q4 blir dessuten den første premiumbilen på MEB, som i seg selv skaper en viss spenning.

Dedikert elbil 

Å ha en dedikert elbilplattform i bunnen, gir først og fremst to store fordeler.

Bedre plassutnyttelse, er den ene. For her er det ikke tatt høyde for at det skal produseres varianter med mekanisk firehjulsdrift, plass til fossilmotor, eller den slags. Basen har såkalt skateboard-form, som betyr at batteriet sitter i gulvet. Sammen med lavtmonterte motorer, gir det langt større spillerom for å bygge en mer effektiv øvre del av bilen.

Q4 byr på bagasjerom som tar 520 liter i vanlig utgave og 515 i Sportback. Akselavstanden er dessuten på 2,76 meter, som betyr at vi som på VW ID.4, kan vente svært gode plassforhold der. Pluss flatt gulv.

Den andre fordelen med å bare være elbil og ikke noe annet, er høyere effektivitet. Eller lavere forbruk om du vil. For eksempel har de to versjonene lav luftmotstand, helt ned i Cd-verdi 0,26 på Sportback.

Q4 leveres i tre utgaver. Innstegsmodellen heter 35, og har batteri på 52 kWt nettokapasitet, som gir opp til 349 km i rekkevidde. Denne versjonen er bakhjulsdreven, har 170 hestekrefter, klarer 0-100 km/t på 9 sekunder, og kan ta hurtiglading med effekt opp til 100 kW. Tilhengervekten er 1 000 kg.

Neste versjon heter 40. Den får 77 kWt batteri og hele 520 km rekkevidde. Her har du fortsatt bakhjulsdrift, men nå med 204 hester, som betyr at 0,5 sekund kappes av akselerasjonstiden. Den kan dessuten lades med 125 kW effekt.

Så er det toppmodellen, som nok veldig mange vil vurdere: 50 quattro. Den har også motor foran også, og dermed firehjulsdrift. Maksimal effekt er 299 hestekrefter. Her er sprinten til 100 av en helt annen kaliber, det trengs bare 6,2 sekunder. Rekkevidden er imidlertid noe kortere, du skal komme inn til 488 med den vanlige utgaven og 497 med Sportback. Tilhengervekt 1 200 kg.

Priser 

Prisene starter på 399 900 kroner for 35, og på 484 500 på 50. Sportback betinger påslag på 20 000 kroner, men gir da samtidig noe mer utstyr som standard.

Dette kan rett og slett komme til å bli skikkelig tøff konkurranse å forholde seg til for ikke-premium-biler, enten det er snakk om elbiler, eller ladbare hybrider på sammenlignbar størrelse.

Hvordan Q4 e-tron er å kjøre, vet vi ikke noe om foreløpig, men kanskje tar det ikke så lang tid før vi finner ut. I juni skal nemlig de første bilene være på plass, og det inkluderer quattro-utgavene.

Skal vi tippe basert på opplevelsen vi nylig hadde med Volkswagen ID.4, er det imidlertid bare å glede seg (les test her). 

Du kan få Q4 levert med standard chassis, sports-chassis som er senket 15 mm, eller med adaptive dempere.

Valgfritt ansikt

Designen skiller seg vesentlig fra dagens e-tron, og selv om jeg ikke har sett bilen i virkeligheten enda, synes jeg dette ser betydelig mer moderne og sprekt ut – spesielt i Sportback-utgave.

Fete skjermer, korte overheng, store hjul og stilige profiler i karosseriet. Du kan til og med påvirke utseendet en anelse mens du kjører – ved å velge mellom 4 ulike kjørelys-signaturer fra LED Matrix-lyktene foran.

På innsiden møtes du av et helt nytt ratt med åttekantet design og diagonale eiker. Knappene i det er berøringsfølsomme.

Kontrollsystemet MMI for infotainment og andre funksjoner, levers i tre utgaver, MMI, MMI Plus og MMI Pro. De to sistnevnte gir blant annet AR-display i frontruten på 70 tommer, og mer funksjonalitet. De gir også tilgang til nettbaserte tjenester fra Audi Connect.

For første gang leveres lydanlegg fra Sonos, som blir spennende å erfare.

Full pakke aktive sikkerhets- og komfortsystemer er naturligvis tilgjengelig, og brukes også til å regenerere mer automatisk og effektivt, for eksempel ved å avpasse hastigheten inn mot en rundkjøring eller foranliggende bil du tar igjen – automatisk idet du slipper gasspedalen.

-Vi har allerede vist at vi virkelig treffer de norske bilkundene med våre e-tron-modeller. Når vi nå lanserer den kompakte Q4 e-tron, utvider vi den allerede imponerende elektriske porteføljen vår, og gjør premium elektrisk mobilitet tilgjengelig for langt flere nordmenn, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Selv, tror jeg at Q4 både er en mer passende bilstørrelse for veldig mange, og enda bedre som elbil enn storebror e-tron, så da er det nok duket for ny elektrisk Audi-suksess – allerede før den forrige er ferdig.

Galleri: