Mercedes sikter mot det beste, også på elbil: EQS er en egen modell som produseres parallelt med S-klasse. Nyhetene er mange og spennende.

Av David K Andersen

Det var ikke vanskelig å forstå at denne bilen kommer til å bli noe helt spesielt, ut fra bildene av interiøret, som Mercedes slapp for et par uker siden. Nå får vi også se hvordan den er på utsiden, og ikke minst lære mer om hva EQS har å by på.

Noe helt spesielt, må den også være, dersom EQS skal være et elektrisk alternativ til S-klasse. For selv om rekkevidden blir enorm, dreier dette seg tross alt om langt mer enn akkurat det.

Og kanskje er dette bilen som får oss til å slutte å tenke på parametere som rekkevidde eller ladehastighet når vi snakker om verdens beste elbil. Og i stedet vurdere opplevelsen. Det er i alle fall det som skal til for å konkurrere på det absolutte toppnivået.

107,8 kWt batteri

Med lengde på drøye 5,2 meter, blir EQS foreløpig konkurrentløs. Det finnes ikke andre elbiler i dette segmentet foreløpig, så noe å sammenligne med, har vi ikke.

Idet vi begynner å lese oss opp på hva den kan by på, er det imidlertid ikke vanskelig å bli imponert, og spent på bilen.

For å ta det rent elbil-tekniske først, vil en batteripakke på 107,8 kWt netto kapasitet levere opp mot 770 km rekkevidde.

Den kommer også med et mindre batteri, på 90 kWt. Begge har imidlertid 400 V arkitektur, og ikke 800 som eksempelvis Porsche Taycan og kommende Ioniq 5. EQS kan likevel lades med opp til 200 kW effekt, og det skal eksempelvis være mulig å lade på opp mot 300 km rekkevidde på 15 minutter.

Batteri-styringen er dessuten svært avansert, den vil blant annet kjøle ned eller varme opp batteriet på en spesiell måte den siste delen av kjøreturen, rett før du skal stoppe for å lade. Det vil gjøre hurtigladingen til en raskere totalopplevelse.

Og så ligger det an til å få mange kilometer ut av tilgjengelig energi. Blandet forbruk i henhold til WLTP oppgis helt ned til 1,57 kWt per mil – som er utrolig for en 5,2 meter lang bil på 2,5 tonn.

Verdensrekord

En stor del av æren, tar det faktum at dette blir verdens mest aerodynamiske bil, i den grad luftmotstand er målepunktet. CD-verdien er på bare 0,20. Det er oppnådd via en rekke tiltak, deriblant bilens unike form, eller såkalte One Bow-design – på mange måter en videreføring av Mercedes CLS-formen. Som i sin tur betyr at dette er en temmelig stilig bil. I alle fall for deg som har sansen for denne typen design.

En rekke detaljer spiller såklart også en rolle i dette. Optimalisert geometri på dekkene, felger, spesielle dørdesign, ny forseglingsteknologi i skjøter (pluss flytting av karosseriåpninger til andre steder), kjøleluftinntak med spesiell design på spiler, unik A-stolpe-utforming, hjulspoilere, svært avansert underside med ny design rundt bakakslingen, og en bakspoiler som både fordeler løft og motstand for å roe luftstrømmen maksimalt. For å nevne noe.

450 og 580

Motormessig leveres flere alternativer, med en fremtidig toppmodell som skal by på hele 760 hestekrefter. Fra starten av, er det imidlertid snakk om EQS 450+ med bakhjulsdrift og 333 hestekrefter. Den klarer 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

Eller EQS 580 4Matic som får også motor på forakselen, og yter 524 hester og 855 Nm. Nå handler ikke denne bilen først og fremst om å være verdens raskeste fra 0-100 km/t, men med 4,3 sekunder og topphastighet på 210 km/t, vil du sannsynligvis sjelden klage på fartsressursene.

OTA

Skybaserte oppdateringer, eller OTA (over-the-air) om du vil, finnes på flere biler allerede, men vil benyttes til langt mer enn å oppdatere for å fikse programvare-feil, eller sørge for at informasjonen du har er riktig.

Mye av ekstrautstyret vil kunne kjøpes i appen, og leveres etter en natts oppdateringer over nett, mens bilen står i garasjen.

For eksempel er EQS ferdig installert med firehjulsstyring. Ønsker du å benytte den, kan du kjøpe den og låse opp funksjonen digitalt. Du kan også legge til nye kunstige støybilder eller la familien gå løs på Mercedes-Benz-quizen via skjermene bak og på passasjersiden foran, og konkurrere med hverandre.

Det planlegges abonnementsløsninger for enkelte ting, og gratis testperiode eller midlertidige tilganger for andre.

Du vil også kunne kontrollere bilens kjørekarakteristikk fra appen. For eksempel finnes nybegynner-modus som kan være greit når den lånes ut til junior, eller et eget modus som kan aktiveres når du foran hotellet eller restauranten overleverer bilen til den som skal parkere den for deg.

Kjører seg selv

Apropos parkering, er ikke det noe som forbigås i stillhet med EQS. Med de rette funksjonene kjøpt og lastet opp, vil det ikke bare være mulig å parkere bilen med fjernstyring, den kan parkere seg selv helt alene, uten at du selv sitter i den.

Og når vi først snakker kjøring på egenhånd, ventes EQS å få lov til å gjøre det, helt lovlig, i løpet av 2022. I første omgang i tett trafikk med hastighet under 60 km/t og på utvalgte strekninger motorvei i Tyskland. Her blir det nasjonal lovgivning som avgjør.

Den har med andre ord svært avansert selvkjørende teknologi. Ved siden av kameraer og radar som er vanlig i dag, støtter den seg på laserstråler som skyter ut og registrerer alt rundt bilen, og en rekke mikrofoner som hjelper til med bedømmelsen av trafikkbildet. I tillegg er den knyttet opp til et svært presist posisjonerings-system, som Mercedes sier gir en totalt annen presisjon enn «vanlig GPS».

Den nye generasjonen MBUX kontrollsystem, hyperskjermen og mer, kan du lese mer om i denne artikkelen. Mye dreier seg om å gjøre ting enklere, med «zero layer»-design, som gjør at det du trenger, er fremme og tilgjengelig når du trenger det.

Å komme seg inn i bilen, blir om du velger å koste det på deg, enklere enn noen gang. Når du nærmer deg bilen, vil den med 6 meter igjen, låses opp og sende ut de innfellbare dørhåndtakene. Idet du så passerer 1,5 meter, åpner døren seg automatisk. Og når du er på plass i førersetet, er det bare å trykke på bremsepedalen, så lukker døren seg automatisk.

Også bakdørene kan åpnes og lukkes automatisk via MBUX, og alle har selvfølgelig sensorer som gjør at de ikke treffer andre biler eller gjenstander.

Virusfri

Innemiljøet når nye høyder takket være HEPA (High Efficiency Particulate Air) med kullbelegg. Luften inne i bilen kan for eksempel renses før du setter deg inn, og både lukt, svoveldioksid og nitrogenoksider renses ut. Den vil da ha renere luft innvendig, enn det er ute.

Klimaanlegget har dessuten spesielle filtre med virusfangstkapasitet på over 86 prosent, og bakteriefangst på minst 90. Her trenger du ikke munnbind når du kjører.

350 sensorer registrerer kontinuerlig hvordan du bruker bilen, og vanene dine. Den vil så tilpasse seg deg og dine vaner og ønsker. Mercedes sier den kunstige intelligensen på EQS er på et nivå som gjør at den utvikler seg selv og bilens evner, basert på nye opplevelser.

Digitale frontlykter skal gi lysopplevelse og sikkerhet ikke tidligere mulig. Hver lykt har 1,3 millioner mikrospeil som kontrollerer lyset ekstremt presist. Her er det ikke bare snakk om ekstremt presis maskering av annen trafikk for ikke å blende.

Bilen vil også lyse opp fotgjengere i mørket. Både for å vise deg fotgjengeren, og for å gjøre personen oppmerksom på at du kommer.

Digital Light vil også kunne projisere ting i veien foran deg. For eksempel tegner de et bilde av en gravemaskin foran deg i asfalten idet du nærmer deg et område med  veiarbeid.

Skulle du forsøke å kjøre på rødt lys eller feil vei inn i en enveiskjørt gate, vil lysene tegne varsler foran deg i veibanen. Nå snakker vi virkelig lysteknologi!

Prisene i Norge kommer før sommerferien, og de første bilene ventes hit i september.

Galleri: