Først ut på en ny plattform for store elektriske biler, er EQS – en elektrisk luksusbil i samme liga som S-klasse. I forkant av premieren 15. april, letter Mercedes på sløret og viser interiøret og andre detaljer.

Av David K Andersen

EVA kan du merke deg med en gang. Det er navnet på den nye elektriske plattformen fra Mercedes som vil danne base for om ikke direkte folkelige, så i alle fall biler du vil se mer av på veien enn denne EQSen. Ved siden av en SUV-versjon i toppklassen, skal den brukes på EQE og en SUV i samme klasse som GLE.

Hovedbildet over viser konseptbilen, se alle interiørbildene og av kamuflerte testbiler i galleriet nederst i artikkelen.  

I sann Mercedes-stil er det imidlertid den absolutte topputgaven som kommer først, EQS blir et helelektrisk alternativ til nye S-klasse. Selv om de to vil levere ganske likt på både størrelse og luksus-nivå, har de teknisk, såvidt vi kjenner til, ikke noe mer hverandre å gjøre.

Mercedes har i helgen sluppet bilder av interiøret, som er enda et hakk mer ekstravagant enn hva S-klasse byr på.

Mye skyldes «MBUX Hyperscreen», som løper i hele dashbordets bredde. Den består av tre separate skjermer, de to på sidene er på 12,3 tommer hver, mens den i midten måler 17,7. Bak en felles glassplate som binder dem sammen, måler de bredde på hele 141 cm.

Skjermene er buede, og den i midten er sammen med passasjer-sidens, OLED. Disse to er ikke bare haptiske sånn at du føler at du trykker på noe, de har force feedback, som betyr at de kan føle hvor hardt du trykker på dem. Det betyr at du eksempelvis for å øke volum ikke trenger å holde inne eller sveipe, men rett og slett kan trykke hardere for å øke mer, raskere.

Med så store skjermflater er det viktig at sikkerheten ivaretas. Dersom passasjeren eksempelvis ser en film på sin skjerm, vil bilen oppfatte det hvis føreren også ser på den skjermen under kjøring, og slå den av.

Hyperscreenen, som er ekstrautstyr, skal være ultrarask og takle alt den skal uten forsinkelser. En 8-kjerners prosessor med 24 GB RAM, sørger for det. Bilen er såklart på nett, sånn at oppdateringer kan skje forløpende og automatisk.

Ikke uventet får EQS et avansert head-up display-system med utvidet virkelighet. Her er jo allerede Mercedes ledende, så det blir spennende å se utviklingen på denne bilen.

Lydanlegg fra Burmester med 15 høyttalere og 710 Watt er blant de andre høydepunktene i interiøret, som også et nytt og mer avansert Energising Air Control system er, for optimalt klima inne i bilen. Som du ser på bildene byr EQS også på ekstremt omfattende stemningsbelysning.

Ved siden av et spektakulært interiør, vet vi nå også at bilens design preges sterkt av at den er konstruert for rekordlav luftmotstand. Med Cd-verdi på bare 0,20, glir EQS lettere gjennom luften enn både Lucid Air og faceliftede Tesla Model S.

Tiltakene er ekstreme, eksempelvis vil ikke panseret være åpningsbart, slik at åpningene mellom de ulike karosseri-overflatene kan minimeres.

EQS har videre cab-forward-design, hvor A-stolpene er dratt lenger frem, for en slakere vinkel på frontruten. Dette er ikke noe nytt, det var en trend startet av Chrysler allerede på starten av 90-tallet, men har i det senere blitt stilt i bakleksa til fordel for mer tilbaketrukkede kabiner som ledende i motebildet.

Skal du virkelig ned på luftmotstand, må imidlertid det muskuløse uttrykket et høyt, langt og flatt panser i kombinasjon med tilbakerukket kupé gir, tydeligvis vike.

Avslutningsvis, er panseret trukket lenger ned i fronten, og de ulike karosseri-elementene annerledes inndelt, slik at åpningene mellom dem flyttes og dermed er til mindre hinder for passerende luft.

Den nye plattformen vil også ha noe å si for bilens praktiske egenskaper. Den er naturligvis av såkalt «skateboard»-type, som gir flatt gulv i full bredde inne i bilen. Sammen med cab-forward-prinsippet, gir det god plassutnyttelse.

Bagasjeplassen blir dessuten fleksibel, siden bakluka er av samme type som på en kombi, altså hengslet oppe i taket. EQE, som skal ha premiere på bilutstillingen i München i september, sies å ha samme type bakende.

EQS ventes derfor å bli en mer praktisk bil enn konvensjonelle S-klasse.

Mercedes har bekreftet at EQS, som driver av en motor foran og en bak og har effekt på minst 400 hestekrefter, vil få rekkevidde på over 700 km.

Galleri: