Så langt har vi til tross for elbil-inntoget, hatt muligheten til å velge blant et bredt spekter kule bensinbiler også. Sånn er det dessverre ikke lenger, nye Hyundai i20 N, en hot hatch med 204 hester og manuelt gir, kommer ikke til Norge.

Av David K Andersen

Det siste tiåret har på mange måter vært det beste noen gang for norske bensinhoder. Selv om det er elbiler og ladbare hybrider som virkelig gjelder her i landet, har også avgiftssystemet blitt bedre når det gjelder kule biler med bensinmotor, gjerne med høy effekt.

I kombinasjon med godt utvalg av entusiastbiler fra de ulike merkene, har det faktisk gjort 10-tallet til et av de beste tiårene noen gang for bensinhoder. Aldri har det vært billigere å kjøpe heftige biler med stor bensinmotor, spesielt ikke sett opp mot inntekt for en gjennomsnitts nordmann.

De fleste merkene dessuten har tatt inn rubb og stubb til Norge, så det har vært mulig å velge hva du vil. Mange har også solgt godt, spesielt Mercedes AMG, BMW M og Audi RS. Andre, spesielt som har tilbudt GTI-biler, eller hot hatcher om du vil, har ikke gjort det så bra.

Slutten nærmer seg imidlertid, flere merker kutter importen av en rekke kule biler til Norge. Vi kommer, som vi alltid har gjort her på Bil og Motorbloggen, til å vise deg og fortelle om dem, selv om de ikke kan kjøpes nye her lenger.

Og for ordens skyld: At biler som den du straks skal lese om, og en rekke andre modeller ikke kommer til Norge, er verken merkene, importørene, elbilene eller norske avgifter sin feil.

Nei, dette er deg og meg. For som sagt: Selv om elbiler er tingen, har aldri biler som dette vært billigere i Norge, problemet er rett og slett at ingen gidder å kjøpe dem. Du og jeg foretrekker utvilsomt en kompakt elbil til 400 000 kroner, over en vill GTI-bil med over 200 hester – registreringsstatistikken lyver ikke.

Hyundai i20 N

Hyundai, som er blant de ledende på elbil, satser bredt. Også ekte, gammeldags kjøreglede, har vært svært høyt prioritert de siste årene.

N-bilene kom med i30 N i 2017/18 (les test her), og er renspikkede høy-ytelsesmaskiner. Som nevnte M for BMW for eksempel. Få har tatt oppgaven like seriøst som nettopp Hyundai, det er hentet over eksperter og ledelse fra de store tyske, det satses stort på motorsport med blant annet topplag i WRC, og mer.

Nå er andre modell klar i Europa, det er snakk om N-versjonen av nye i20. Dette er en småbil, og den konkurrerer mot eksempelvis Ford Fiesta ST (som også er ute av prislistene i Norge).

Tredje generasjon i20 blir ikke importert til Norge i det hele tatt, bilen kom i fjor. Forrige gang vi kjørte i20 begynner dermed å bli en stund siden, du kan lese forrige test, fra 2015, her. 

Sammenlignet med forrige generasjon er denne nye litt lenger, men også noe lavere. Det passer jo bra for en hot hatch-versjon.

Motoren er en helt ny 1,6-liter med variable ventiltider og turbolading. Effekten er på 204 hestekrefter og dreiemomentet 275 Nm.

For å sette kreftene i bakken har den limited slip differensial, og girkassen er naturligvis manuell. Dette dreier seg om maksimal kjøreglede, og for å få ut det, må du selvfølgelig gire selv – dette er ikke et dataspill.

0-100 km/t går unna på 6,7 sekunder og i20 N topper 230 km/t. Det er rimelig kvikt for en småbil.

Den lave vekten på 1 190 kr, sørger sammen med en rekke oppgraderinger av chassiset for underholdende kjøreegenskaper: Karosseriet er ytterligere avstivet på 12 steder, de fleste komponentene i hjulopphenget er grøvre og stivere, camber-vinklene er endret, styringen har kortere utveksling, og den har egne dempere, fjærer og stabstag.

I tillegg er bilen utstyrt med Hyundais fantastisk navngitte kjøreprogram-velger: «N Grin Control», altså smil-kontrollen.

Her kan du velge mellom ulike kjøreprogram, hvorpå den i blant annet Sport+ er helt uten traction control og antisladdsystem innkoblet.

På utsiden mangler det ikke på tøff styling og detaljer som minner om hva som bor i bilen, og på innsiden er den blant annet utstyrt med helt egne sportsseter. Legg også merke til den kule digitale instrumenteringen som byr på en rekke målere, eksempelvis for oljetemperatur.

Så der har du Hyundai i20 N, og husk: Den røde knappen i rattet som gjør at motorturtallet matcher på nedgiring så det smeller og bråker ekstra det heftige effektanlegget når du girer ned mot en sving mens du ligger på lett sladd, kan du aldri trykke på, for denne bilen kommer du aldri til å kjøre.

PS: Husk at det er solgt noen i30 N i Norge, så det er håp hos Finn.no

Galleri: