Vi har fulgt den første elbilen fra Lexus siden avdukingen i Kina i fjor høst. Nå har vi kjørt den for første gang.
Tekst og foto: David K Andersen
Da Lexus lanserte UX for et drøyt år siden, var det første gang merket beveget seg ned i den minste klassen av crossovere og SUVer fra premium-merkene. Konkurrentene heter for eksempel Mercedes GLA og BMW X2.
Dette er biler hvor design og luksus prioriteres over plass og praktiske egenskaper. De er primært ment for yngre uten barn, eller godt voksne – som ikke lenger trenger baksete i hverdagen. For to, er de imidlertid fleksible – baksetene kan selvfølgelig legges ned. Og selv om plassen ikke er all verden, har de jo fire dører og bakseter.
HER KAN DU LESE FØRSTE PRØVEKJØRING AV HYBRIDEN LEXUS UX250H!
UX kom først i 250h-utgave – en vanlig fullhybrid slik vi kjenner andre modeller fra Lexus. Så ble det etterhvert klart at en elektrisk versjon var på gang – vi var tilstede under avdukingen i Kina i fjor høst.
Første kjøring var så planlagt nå i april, men ble selvfølgelig avlyst på grunn av Corona, så da fikk Lexus opp noen preproduksjonsbiler fra Belgia (hvor Lexus Europa holder til) – det er bakgrunnen for skiltene på testbilen vi kjører her.
UX300e setter ikke ny standard for det elbiltekniske, der må vi nok vente på en ny og egen elbilplattform som lanseres neste år, men plasserer seg omtrent på normalen for en elbil på denne størrelsen.
Batterikapasiteten er på 54 kWt, og rekkevidden skal være minst 300 km målt etter WLTP-metoden (ikke typegodkjent foreløpig). Batteripakken, plassert i gulvet, temperaturkontrolleres via samme klimaanlegg som tar seg av kabinen, så den er ikke væskekjølt.
Det gir ingen bekymringer med tanke på varighet, Lexus gir nemlig batterigaranti på 10 år eller 1 million kjørte kilometer. Vi antar de kan batteri – etter årevis med hybrider.
Ombordladeren er på 6,6 kW, som er greit, men siden UX benytter Chademo-system for hurtiglading, tar den ikke mer enn enn 50 kW. Du kan lese mer om hvorfor i denne artikkelen – publisert etter at vi snakket med toppsjefen i Lexus under avdukingen UX300e i Kina.
Batteriet drar opp egenvekten til rundt 1 800 kg. For å få plass til det, er UX300e aningen høyere enn en tilsvarende hybridutgave, og bakkeklaringen reduseres fra 16 til 14,5 cm.
Motoren sitter foran, og bilen er forhjulsdreven. Den er utstyrt med noe Lexus kaller i-axle, som skal distribuere de umiddelbare kreftene til hjulene på en måte som gjør kjørefølelsen naturlig og intuitiv. Effekten er på 204 hestekrefter og dreiemomentet 300 Nm – det gjør at UXen klarer 0-100 km/t på 7,5 sekunder.
Lexus Link-appen blir klar til høsten. Med den kan du styre inneklimaet i bilen, enten du vil programmere når den skal starte, eller du aktiverer det noen minutter før du skal reise. Videre lokaliserer du ladestasjoner, og betaler fort hurtigladingen via appen, og du kan selvfølgelig kontrollere hjemmeladingen og utnytte ytterligere funksjoner.
STORT BILDEGALLERI OG TEKNISKE DATA NEDERST I ARTIKKELEN!
Skulle du være ukjent med elbiler, og hva det innebærer å eie og bruke en, forsikrer Lexus-sjef i Norge Knut-Erik Jahnsen at den enestående servicen Lexus tilbyr kundene sine, i høyeste grad også vil gjelde nå som den første elbilen kommer. Grundig gjennomgang og støtte i alt fra bruk av appen og bilen til installasjon av ladeboks hjemme, er en del av det å kjøpe en UX300e.
Prisene starter på 359 000 kroner for Comfort utstyrsnivå. Det gir deg rikelig med utstyr, som elektrisk justerbare seter, ryggekamera, adaptiv cruise, regnsensor, LED-lys, 7-tommers infotainment, varme i speilene, de aktive sikkerhetssystemene og en god del mer. Lexus Link-appen er standard på alle utstyrsnivåer.
Neste trinn heter premium, og da er prisen 398 900. Ut over Comfort, får du da skinnseter med varme og ventilasjon foran og varme bak, varme i rattet, ladeplate, nøkkelløs tilgang og p-sensorer.
På topp, til 444 900, befinner Luxury seg, og gir i tillegg head-up, Mark Levinson lyd med 13 høyttalere, 10,3-tommer infotainment, automatiske LED-lys med følgefunksjon, panorama bak-kamera, ekstra støydempende glass på siden foran, elektrisk bakluke med kicksensor og en del mer.
Til de to øverste nivåene kan du kjøpe til en pakke som gir soltak, sotede bakruter og 18-tommers hjul. Den koster 17 600, og er der for de som gjerne ofrer aningen rekkevidde mot større hjul og takluke. Alle modellene har for øvrig Apple Carplay og Android Auto.
Hvordan det elbil-relaterte fungerer, viser seg etter min mening ikke å være hovedpoenget med denne bilen, men mange er sikkert spente på det, så la oss ta det først.
Jeg plukket opp en fulladet bil i omlag 12 varmegrader hos Lexus i Drammen, og kjørte den hjem til Hedmark, 177 km. Ubetydelig bykjøring, og omlag 90 km av strekningen var på motorvei. Jeg holdt hastigheten 5-10 km/t over fartsgrensen i henhold til speedometeret, men på grunn av lett rushtrafikk ut av Oslo, ble hastigheten på E6 fra Hvam til Kløfta noe lavere enn normalt. Forbruk: 1,61 kWt per mil.
Ved mer blandet kjøring rundt i nærområdet, varierte målingene mellom det samme, og opp til 2 kWt per mil. Kaldtstart kalde morgener, og hastigheter over 100 km/t dro opp merkbart, mens litt aktiv kjøring på svingete veier med fulle gasspådrag ut av svingene påvirket mindre negativt enn ventet. Ved godt vær og økonomisk kjørestil, vil det være enkelt å ligge under halvannen kWt på mila.
Det er førsteinntrykkene etter å ha kjørt bilen noen dager. Ingen fasit, men kanskje en antydning. Som vanlig avhenger forbruket, og dermed rekkevidden, enormt av vær, opplasting, eventuell forvarming, og hvordan du kjører.
Men dette er jo lovende, jeg hadde 90 km igjen ifølge rekkeviddeindikatoren – etter å ha kjørt 177. Og så sier Lexus at de har programmert bilen slik at den har ca 20 prosent batterikapasitet igjen når bilen indikerer at den er tom for strøm.
Den begrensede kapasiteten ved hurtiglading i kombinasjon med moderat rekkevidde, gjør UX300e uegnet for de som eksempelvis har hytte mer enn 20 mil unna og besøker den ofte, og for deg som kanskje en gang eller to i uka dagpendler tur/retur Oslo, bor mer enn 10 mil unna og ikke ønsker eller kan lade mens du er på jobb i byen.
Annet enn det, er jo dette mer enn bra nok for de aller fleste. Er du bare på langtur innimellom i forbindelse med fritidsreiser, har du sannsynligvis også tid til å ta hurtigladingen de gangene det er nødvendig. Og med hva jeg antar er mellom 20 og 30 mil praktisk rekkevidde (avhengig av årstid), vil de fleste klare seg lenge med dette.
Du må vurdere om rekkevidden og hurtiglade-egenskapene gjør at den funker for det kjøremønsteret du skal bruke den til eller ikke. Mer å si om den saken, er det igrunn ikke.
Annet enn at hvis den gjør det, er det bare å glede seg.
UX300e er nemlig en helt fantastisk å kjøre. Selv om den er basert på en bil som ikke var påtenkt elektrisk fra starten av, har Lexus gjort massive endringer og tilpasninger.
Tyngdepunktet er omtrent 10 prosent lavere enn i hybridutgaven, batteripakken sitter i en ramme som ytterligere stiver opp det allerede sterke karosseriet fra TNGA-plattformen, fjærer, dempere og flere andre komponenter i hjulopphenget er nye.
Dessuten har man isolert kabinen langt bedre enn i hybrid-utgaven – slik at ikke fraværet av motorstøy skal føre til dominans av hjulsus og vindbrus.
Resultatet er en fantastisk komfortabel bil.
Setene er utrolig gode å sitte i, og har rikelige justeringsmuligheter. Størrelsen, gjør sammen med naturlig gass- og bremsepedalfølelse, at den føles snerten og ekstremt lettkjørt.
Hjulopphenget gir videre utrolig flyt og spiser absolutt alle typer ujevnheter helt umerkelig. Vel, nesten alle. Tverrgående broskjøter og lingnende kan merkes mer enn ønskelig, men det virker til å skyldes svak returdemping i starten av fjæringsveien, og må tilskrives at dette er en preproduksjonsbil som ikke er helt ferdig enda. Ankepunktet er dessuten nesten umerkelig i sammenhengen.
Sammen med det imponerende lave støynivået, er mitt førsteinntrykk at UX300e setter en ny standard for komfort i dette segmentet. Elbil eller ikke. Og blant elbiler, uavhengig av størrelse og pris, er det bare Audi e-tron og Mercedes EQC som leverer denne typen kjørekomfort.
Det litt merkelige, er at det skjer samtidig som bilen er nokså morsom å kjøre hardt på svingete veier. Du skulle jo tro at den relativt myke fjæringen vill jobbe mot den der.
Men det gjør den altså ikke – du kan kaste UXen inn i svingene mye fortere enn du burde, og den svarer ved å mer eller mindre ikke lene seg eller ville understyre i det hele tatt. Istedet fester den bare grepet, og lar deg kontrollere linjen med den fine styringen og gasspedalen.
Har du bare kjørt UX250h eller amdre hybrider fra Toyota-konsernet tidligere, og vent deg til den trinnløse kraftoverføringen i dem, vil du her få gassrespons og akselerasjon av en annen verden. I alle fall under omlag 120 km/t.
UXen føles minst like kvikk som de 7,5 sekundene til 100 antyder, og er naturlig og dynamisk i responsen. En heseblesende tur langs svingete veier, er dermed langt fra noe som frarådes.
Det hele skjer selvfølgelig fra en særdeles velbygget og godt utstyrt førerplass, der annerledes design og premium følelse dominerer.
Lexus går som vanlig for litt flere knapper enn andre, men ingen av den er vanskelige å finne, og dessuten er utforming og plassering på de fleste både morsom, nytenkende og velfungerende. Eksempelvis elsker jeg podden rett foran armelenet, med ekstra volumkontroll og funksjoner for avspilling av lyd. Perfekt plassert og svært tilfredsstillende å bruke.
Padden som styrer infotainmentsystemet krever mer tilvenning, og er selv da en stubb unna de beste alternativene på markedet. Men det funker jo.
Baksetet er ikke særlig høyt prioritert i denne bilen. Gulvet er for høyt, sånn at du hverken får føttene inn under setet foran med mindre det heises opp, eller oppnår behagelig knevinkel. Benplassen er dessuten begrenset. Og så er andelen hardplast i dørsidene større bak enn foran. Det er sånt som hører hjemme i folkebiler og ikke premiumbiler.
Bagasjerommet er bedre, og tar mer enn i den firehjulsdrevne hybrid-utgaven, men er ikke klasseledende med sine 367 liter. Dette er en bil for to, som noen ganger har med noen som ikke er kjempehøye i baksetet.
Dersom rekkevidden og hurtiglade-hastigheten funker for deg, og du ikke har behov for mer plass enn hva som tilbys her, er svaret ja. Veldig.
Jeg tør nemlig våge meg på at det ikke finnes en bedre premium bil-opplevelse til under halvmillionen enn dette.
Å kjøre UX300e er akkurat like superkomfortabelt, avslappende og luksuriøst som å kjøre en hvilken som helst annen Lexus. Bortsett fra gassresponsen og villigheten til å dra på, er mye større her.
Den er altså på sett og vis enda bedre enn en hybrid-Lexus, så da er det vel ikke mye å lure på?
Galleri:
Data (ikke typegodkjent enda, så endringer kan forekomme):
Lexus UX300e | |
Pris fra | 359 000 |
Pris testbil | 444 900 |
Motortype | Elektrisk |
HK o/min | 204 – |
Nm o/min | 300 – |
Sek. 0-100 km/t | 7,5 |
Topphastighet km/t | 160 |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,75 |
Utslipp CO2 g/km | 0 |
Egenvekt kg | 1 785 – 1840 |
Tilhengervekt kg | 0 |
Bagasjerom liter | 367 |
Lengde mm | 4 495 |
Bredde mm | 1 840 |
Høyde mm | 1 545 |
Akselavstand mm | 2 640 |
Ombordlader kW | 6,6 |
Batterikapasitet kWt | 54,35 brutto |
Rekkevidde WLTP | Over 300 km |
Denne preproduksjonsbilen er en av flere som nå vil bli tilgjengelige for prøvekjøring hos Lexus-forhandlerne. Vi snakket med Lexus Romerike, som kunne fortelle om ekstremt stor interesse for det, så det er sikkert lurt å booke i god tid i forkant. Produksjonen av UX300e starter i august, og de første kundene vil få bilene sine i oktober. Lexus Norge melder som god ordreinngang, men også at tilgangen på biler til Norge kommer til å bli bra.