Konseptbilen vakte oppsikt med uvanlig tiltalende, retro-inspirert design. Nå begynner Renault testing av den nye elektriske femmeren, og lover kjøreglede som følger opp det tøffe utseendet.
Av David K Andersen
Som vanlig som det kommer til elbil, handler det mye om plattform når bilene utvikles – det er liksom det vi hører om. Egentlig vil vi jo bare se, og ikke minst teste den nye, ferdige elbilen. Men ok, vi få ta til takke med det vi får enn så lenge.
Og kanskje er det litt interessant, for nye Renault 5 er ikke bare den første B-segmentbilen (småbilen) på CMF-plattformen som også Renault Megane og Nissan Ariya er basert på. Her heter den CMF-B-EV, og er for øvrig ventet å være basen for Nissans nye elektriske småbil også.
For Renault 5, består imidlertid denne plattformen til viss grad også av fossil-basen som dagens Renault Clio, Captur og flere sitter på. Årsaken til at det er bra, er at prisen på bilen kan holdes nede.
Og det er noe Renault lover – nye 5 skal være rimeligere enn Zoe. Sånn må det egentlig også være, om de har tenkt å bli kvitt lignende volum som bensinmotoriserte småbiler oppnår nede i Europa i dag. Spesielt etter at Volkswagen nylig viste ID 2.All og lovte oppsiktsvekkende gunstig pris.
Med det sagt, er ikke dette noe enkelt bil, nytt i denne omgangen, er bekreftelsen på at Renault 5 får uavhengig multilink bakhjulsoppheng. Det er unikt i dette segmentet, og backer opp uttalelsen om at bilen kommer til å være kul å kjøre.
En annen ting som underbygger den forventingen, er fokus på lav vekt. Femmeren har 15 kg lettere batteri enn Renault Zoe, og har 35 kg lavere totalvekt. Skal vi dessuten gjette litt, kan vi jo tenke at batteriteknologien har kommet en stubb siden Zoe ble lansert med 52-kWt-batteriet, og at denne bilen minst får lignende kapasitet og noe lengre rekkevidde.
Motoreffekten ventes å bli 136 hestekrefter, så om vi fortsetter å følge Zoe-sporet (den hadde det samme men er altså tyngre), burde vi ligge rundt 9 sekunder fra 0-100 km/t.
Det ryktes imidlertid at Renaults sportslige alibi, Alpine, jobber med en versjon av bilen med godt over 200 hestekrefter. Det kunne jo være spennende – i kombinasjon med gode kjøreegenskaper. Du kan se litt av hvorden en Alpine-femmer kan se ut i galleriet under.
Renault 5 skal vises i ferdig utgave neste år, testingen av prototyper starter nå.
Her er flere bilder av konseptbilene, og av komponenter i nye Renault 5: