Hjem Nyheter Elektriske nyheter fra Toyota

Elektriske nyheter fra Toyota

De neste tre årene skal gi fem bZ elbiler, samtidig som nye hybrider også står på Toyota-programmet.

Tekst og foto: David K Andersen

Toyota har i takt med stadig større satsing og tilhørende markedsandel i Europa, de siste årene presentert fremtidsutsiktene for pressen under et stort event rett før jul. Både modeller som er rett rundt hjørnet, og hva som kommer på sikt, presenteres. Eller i alle fall hintes om.

Med norske øyne var kanskje fjorårets Kenshiki-forum, som hendelsen kalles, mer interessant – sjansen ble benyttet til å rulle ut produksjonsversjonen av elbilen bZ4X, som nå er på veien.

På elbilfronten i år var ingen ferdige biler klare for presentasjon, men i stedet hva som kommer de neste årene.

Det japanske merket har justert ned fristen for egen karbon-nøytralitet i Europa fra 2050 til 2040, som betyr at elektrifiseringstakten må økes. For å komme i mål, skal produksjonen i Europa være nøytral innen 2030, mens modellprogrammet helt utslippsfritt fem år senere. Underleverandører og logistikk tas til karbon-nøytralitet de resterende årene mot 2040.

Multitech-tilnærming

Som før består Toyotas strategi for reduksjon av utslipp av flere teknologier. Altså vil du, om kanskje ikke i Norge men i resten av Europa, kunne velge mellom elbil, hydrogen, ladbar hybrid og fullhybrid, i flere år fremover.

Det gjelder å få ned CO2-utslippene totalt i både Europa og resten av verden raskt, og da hjelper det lite at Norge og en håndfull andre rike land har mulighet til å legge om til elbil raskt: Kunder i land der økonomi og logistikk gjør det umulig de nærmeste årene, bør over fra rene fossilbiler til hybrider raskt.

I tillegg satses det fortsatt fullt på hydrogen fra Toyotas side, spesielt for større kjøretøy. Eksempelvis er de snart klare med en brenselcelle-HiLux – samtidig som Mirai selvsagt beholdes. Det jobbes også med tyngre kjøretøy.

Merket fortsetter dessuten utviklingen av forbrenningsmotorer som går på hydrogen. GR Yaris har blitt testkjørt gjennom sommeren rundt om i Europa. Døren holdes fortsatt åpen på at sportsbiler og andre kjøretøy først og fremst ment for kjøreglede og motorsport, kan bruke forbrenningsmotorer som gir lyd, karaktér og glede også i fremtiden.

Elbilene

Hva slags elbiler som kommer, og når de kommer, vil ikke Toyota si stort om foreløpig. Det eneste sikre er at det kommer fem nye elbiler med bZ-navn innen utgangen av 2026.

Det er imidlertid ganske lett å gjette seg til at førstemann ut, blir en SUV/crossover i kompakt-klassen, basert på konseptbilen du ser bilder av her.

Kall den gjerne en elektrisk C-HR, størrelsen kommer til å bli den samme, i likhet med design-stilen.

Det blir imidlertid ikke en elektrisk versjon av nye C-HR (les mer om den under), Toyota har klokelig valgt å bygge elbilene sine på dedikert plattform.

Skal vi gjette, dukker bilen opp med samme batteripakke på 71,4 kWt brutto som bZ4X, og med samme motoreffekt på drøye 200 hestekrefter.

Konseptbilen bZ Compact SUV byr for øvrig ikke bare på skarp og spennende design utvendig, men på et interiør vi kan håpe følger med til produksjonsversjonen.

Ren og åpen design, spennende materialbruk og ikke minst skjermer som er buede i nederkant, gjør interiøret spesielt og skiller bilen tydelig fra havet av kompakte, elektriske SUVer som er i ferd med å innta markedet.

Det samme gjelder rattet, som er selvsagt er koblet til helt elektrisk styring (ingen mekanisk overføring). Løsningen heter One Motion Grip, og kommer først på nye Lexus RZ 450e, før den introduseres i bZ4X. Det er grunn til å tro at dette også kommer i andre elektriske modeller.

Hva de resterende fire elbilene kommer til å være vet vi ikke, men det ser ut til at et par av dem kommer til å bli betydelig større enn bZ4X – kanskje vi kan gjette på en stor SUV og kanskje en mer flerbruksbil-aktig modell?

bZ Compact SUV-konseptet, er for øvrig 4,54 meter lang, men representer fra Toyota sa at konseptbiler gjerne krymper litt før de kommer i produksjon. Dermed blir altså ikke denne en bil som truer bZ4X, den vil sannsynligvis ligger på rund 4,4 meter som dagens C-HR.

Mer ladbar hybrid

C-HR Prologue er konseptbilen som hinter til hva vi kan vente av neste kompakt-SUV med hybrid drivlinje.

Parallelt med helt nye Corolla Cross som vi kjøre første gang nylig (les mer her), skal omtrent like store C-HR videreføres i en helt ny, andre generasjon.

De to modellene skilles tydelig ved at Corolla Cross er en rimelig kompakt-SUV med fokus på det praktiske, mens CH-R som før skal være en mer påkostet, design-drevet modell.

Ferdig produksjonsversjon skal vises i 2023, og vil komme både som fullhybrid og som ladbar hybrid.

Som du ser av konseptbilen er designen dratt enda lenger enn på dagens modell (les test av den her), jeg regner med greiene som skjer i bakdøra tones noe ned: Dette ser jo kult ut, men er lite trolig praktisk nok i noe som for mange skal være en familiebil.

Legg også merke til at Toyota etter stor suksess med Bi-tone-lakken introdusert i snart utgående C-HR, kommer med en tredje farge i enkelte detaljer på konseptbilen.

Drivlinjen vet vi ikke noe om, men den vil helt sikkert ha det nye femtegenerasjons fullhybridsystemet først introdusert i Corolla Cross. Det betyr 197 hestekrefter og enda lavere forbruk enn før.

For den ladebaren hybriden, kan vi kanskje vente samme drivlinje som i helt nye Prius. I den er det snakk om batterikapasitet på 13,6 Kwt, og rekkevidde på 69 km.

Prius byr dessuten på hele 223 hestekrefter fra den nye 2-liters-baserte drivlinjen, og klarer 0-100 km/t godt uner 7 sekunder. Den pakken i nye C-HR, sammen med underholdende kjøreegenskaper som i dagens modell, lover godt for den kommende bilen.

Om både fullhybriden og den ladbare varianten av nye C-HR, kommer til Norge vet vi ikke, men sistnevnte er i alle fall bekreftet.

Ingen Prius

For øvrig skal ikke nye Prius importeres til Norge, slik det ser ut nå. Få kjøper ladbare hybrider med denne typen karosseri, nå som avgiftsfordelene mer eller mindre forsvinner helt.

Det er veldig synd, både fordi Prius som du ser av bildene har blir en særdeles stilig bil, hvor Toyota lover mye kjøreglede. Og selvsagt fordi den med lang elektrisk rekkevidde og ultralavt forbruk og utslipp de få gangene bensinmotoren går, også i Norge hadde bidratt til lavere CO2-utslipp. Men det ønsker altså ikke myndighetene, regjeringen foretrekker at de som ikke kan eller ønsker å kjøre elbil, velger ren bensin- eller dieselbil fra neste år av.

For øvrig, hadde selvsagt nye Prius hatt stort potensiale i Norge om den kom som elbil, men det er ikke på planen.

Toyota viste også GR Sport-versjoner av RAV4, Corolla (som snart kommer med facelift), og Yaris Cross. Det er ikke snakk om høyere ytelser, men en sportsligere utstyrspakke både på utsiden og innvendig.