Mer krefter i begge motoralternativer, nye skjermer og oppdaterte sikkerhetssystemer står på programmet når Toyota midtlivs-oppdaterer Corolla.

Av David K Andersen

Toyota gjorde store forandringer da dagens Corolla ble lansert i 2019. Ikke bare kom det gamle navnet tilbake og erstattet Auris, bilen ble forvandlet fra ikke spesielt spennende, til kul både hva design og kjøreopplevelse gjaldt.

Sammen med en ny generasjon hybridsystem som både ga mulighet for en stor motorversjon med 180 hester, og samtidig brukte mindre bensin, ble modellen en favoritt hos oss.

Vi har testet ulike versjoner i flere omganger både på vei og bane. Her kan du lese test av stasjonsvognutgaven med den store motoren. 

For modellår 2023, er det imidlertid tid for fornyelse.

Som tidligere er det på motorsiden kun snakk om fullhybrider, ikke ladbare i form av helelektriske eller plug-in hybrid-utgaver.

Men nå kommer Toyota med femte generasjon av fullhybrid-systemet vi kjenner fra før, og er forbedringene like store som fra tredje til fjerde, er dette riktig så spennende.

Forrige gang hybridene ble oppgradert, gikk nemlig forbruket drastisk ned, samtidig som akselerasjonen ble bedre og «motor-rusingen» ved kraftig pådrag, ble redusert.

Både bensin- og elmotorer er oppgradert, og styrings-systemet er nytt. I tillegg er batteriet lettere men kraftigere.

Den største nyheten i den forbindelse er at 1,8-literen øker fra 122 til 140 hestekrefter. Som er viktig, siden dagens utgave har behov for hele 10,9 sekunder fra 0-100 km/t. Det er i meste laget nå for tiden.

Oppgraderingen betyr at 1,7 sekunder barberes av, sånn at bilen fikser sprinten på 9,2 sekunder.

2-literen på sin side, går fra 180 til 196 hestekrefter, og klarer med det 0-100 på 7,5 sekunder.

Utslippene skal være de samme, eller lavere enn før, avhengig av modell og versjon.

Toyota sier i tillegg at motorstøyen er ytterligere redusert, og at det er jobbet med mer naturlig gasspedalfølelse, hvor pådraget skal følge pedalbevegelsen bedre.

Du vil kunne gjenkjenne den nye versjonen når den kommer på veien i starten av 2023 på nytt mønster i grillen og andre oppdaterte stylingdetaljer i fronten. Den kommer også med tre ny farger, nye felg-design og nye bi-LED hovedlys som på toppmodellene er adaptive.

På innsiden kan det velges i nye mønster, overflater og farger.

Og ikke minst to nye skjermer.

I midten får du en 10,5-tommers skjerm i HD, mens dagens delvis digitale instrumentering skiftes ut med en 12,3-tommers skjerm. Den kan stilles inn i modusene Casual, Sport, Smart og Tough.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Systemene er på nett og har OTA-oppdateringer. I tillegg har den skybasert navigasjon og andre online-tjenester. MyT-appen kan brukes sammen med systemet og bilen. Smart stemmestyring er også installert.

På sikkerhetssiden kommer en ny versjon av blindsone-overvåkningen, og såkalt Safe Exit Assist og Rear Seat Reminder-system.

I tillegg utvikles GR Sport-programmet med nye spesialversjoner med ekstra fokus på sportslig styling.

 

Forrige artikkelTest: Volkswagen ID.5 GTX 4Motion
Neste artikkelTest: Mercedes-AMG SL 63 4Matic+