Hjem Tester Test: Citroën C3 Aircross facelift

Test: Citroën C3 Aircross facelift

Nå om dagen er det ikke lett å finne livets rett når du er liten og går på bensin. Har Citroën C3 Aircross en sjanse?

Tekst og foto: David K Andersen

For bare 4-5 år siden, fant bilprodusentene ut at folk som vanligvis kjøper småbiler, i likhet med de fleste andre som kjøper biler, kanskje ville sitte litt høyere – i noe som ligner på en SUV.

Dermed ble den ene småbil-baserte crossoveren etter den andre lansert. Bilen vi tester her, Kia Stonic, Opel Mokka, Ford Puma, Volkswagen T-Cross, Hyundai Kona, Skoda Kamiq, Renault Captur, ja alle har fått inn en sånn en i programmet.

Men selv om det føles som det skjedde i går, er det nesten allerede for sent for disse. Eller rettere sagt; de av dem som ikke kommer som elbil.

For er det ett segment elbilene virkelig har tatt over i Norge, er det dette.

Heldigvis er det fortsatt håp for de fossile. Kanskje kan du ikke ha elbil, kanskje er det enklere med fossilbil, og kanskje er det rett og slett mer fornuftig med bensinbil. For ja, det kan være mer fornuftig med bensinbil. Og nesten like billig.

Er du en liten bensinbil, må du imidlertid skille deg ut i mengden. Flaks for Citroën C3 Aircross at den gjør nettopp det.

Nyhetene

Før vi kommer til det som gjør at C3 Aircross skiller seg ut i mengden, må vi se på hva som er nytt med denne faceliften.

Fronten har gått fra å være snill og forsiktig, til ganske sint. Den har fått langt flere elementer i seg enn før, blant annet i form av stående spiler i luftinntakene med form som preger hele uttrykket.

Den viktigste nyheten foran, er imidlertid at LED-lys har funnet veien også til hovedlyktene. Det retter en svakhet på den gamle: Den hadde ikke særlig bra lys. Her har det blitt mye bedre.

Lysautomatikken, som skifter mellom nær- og fjernlys, kunne imidlertid være flinkere til å forstå når riktig tidspunkt for handling innfinner seg.

Hopper vi inn bilen, som jo er lekende lett, du går verken opp eller ned, bare rett inn, tar du plass i nye seter. De følger nå C4 og C5-standarden, som betyr at de er en del av det såkalte «Citroën Advanced Comfort»-programmet.

Det betyr at stoppingen består av flere lag med ulik tykkelse og ulike materialer. De er også mykere i midten og litt hardere i sidene.

En ny og bedre 9-tommers infotainmentskjerm har funnet veien inn i det ellers nesten helt like interiøret. Med den styrer du nesten alt, inkludert klimaanlegget, og du har Apple Carplay og Android Auto.

Menyene er enkle å finne og forstå, responsen er kvikk nok og oppløsningen ok. Dette er bra for klassen.

Hadde det ikke vært for at systemet alltid starter med DAB-radioen på full guffe, selv om du streamet fra telefonen da du stoppet motoren fem minutter tidligere, hadde jeg ikke hatt noe å utsette. Men noe må vel franskmennene forsøke å irritere oss med.

Det første

Det er to ting som skiller denne bilen fra mengden. Sånn bortsett fra det utseendemessige.

Første punkt, dreier seg om det praktiske. Det har nemlig vist seg å være to måter å bygge en slik liten crossover på. Du kan enten la den være mest mulig som en SUV. Som gjør den tøffere, men ikke spesielt praktisk.

Eller så kan du blåse sånn passe i det med at den skal fremstå offroad-aktig i fasongen, og heller prioritere det praktiske.

C3 Aircross tilhører siste gruppe, for det Citroën faktisk har gjort her, er ikke å krysse en småbil med en SUV. I stedet har de blandet småbil med flerbruksbil, og latt den få utseende som minner litt om SUV.

Det samme går egentlig for Peugeot 2008 og Opel Crossland, for ordens skyld.

 

Dermed får du ikke her en liten tøffing ala det nyeste tilskuddet i segmentet, Toyota Yaris Cross. Den kommer også med firehjulsdrift, i motsetning til C3 Aircross.

Det du får, er imidlertid en romslig, fleksibel og praktisk bil. Her tilsvarer ikke plassforholdene lenger en småbil, slik de gjør hos de fleste konkurrentene. I stedet kan denne bilen fungere som hovedbil for familien. Om den ikke er for stor. Familien, altså.

Forholdsvis lang akselavstand og totallengde er delvis forklaringen, men det er pakketeringen og fleksibiliteten i interiøret, som nettopp minner om en flerbruksbil (eller MPV om du vil), som tar det hele hjem.

Baksetet kan skyves 15 cm forover og bakover, og det er splittet. I bakerste posisjon sitter voksne utmerket, samtidig som du har bagasjerom på svært respektable 410 liter.

Er baksetepassasjerene derimot mindre kravstore på plassen, slik at det kan skyves forover, øker bagasjerommet til hele 520 liter. Altså på størrelse med en stasjonsvogn eller SUV i kompaktsegmentet – ofte brukt som familiebil.

Ekstra mange oppbevaringsrom både foran og bak, og tilgang til midtkonsollen også for baksetepassasjerene, er ekstra bonus. Og så kan passasjersetet foran legges ned slik at du kan frakte gjenstander på opp til 2,4 meter.

Det andre

Ting nummer to, som skiller C3 Aircross fra mengden, er såklart komforten. Kom igjen – det er jo en Citroën.

Det starter når du setter deg inn i de komfortable setene. Du ser det jo på bildet her. Og de er akkurat så gode å sitte i, som den kule designen og de særegne materialvalgene antyder.

Du kan dessuten sitte lavt, langt bak, og trekke med deg rattet langt ut. Samtidig som du hviler høyrearmen på armelenet. Sånn sittekomfort er ikke vanlig i dette segmentet.

To ting til, utmerker seg når vi snakker komfort. Det ene er hvor lettkjørt bilen er. Den har en reell «trykk på startknappen, vipp girvelgeren til D og trykk på gassen»-følelse. Det er det. Ikke noen omstendelige prosesser med noe som helst, begrenset oversikt over bilen, finurlige knapper eller funksjoner. Bare å kjøre.

I kombinasjon med å slippe å tenke på lading, gir det en ganske deilig følelse av frihet og null hassle.

Men til slutt er det selvfølgelig fjæringskomforten som setter prikken over i-en. Å flyte så mykt og fint frem, selv om veien skulle være ganske dårlig, er unikt blant så små, og ikke minst såpass rimelige biler.

Slår du sammen sittekomforten, lettkjørtheten og det komfortable chassiset, er virkelig denne bilen et alternativ som skiller seg ut i mengden.

Sport og pris

For den som er på jakt etter en sportslig liten crossover, er imidlertid ikke dette valget.

Du har riktignok tilstrekkelige krefter i turbomotoren, i alle fall om du bruker momentet mer enn toppeffekten. Men dette dreier seg jo ikke om å ligge flatt i svingene eller styrefølelse. Så at eksempelvis den ekstremt lette styringen ikke gir deg spesiell kontakt med underlaget, er helt greit. I stedet booster den komforten ytterligere.

Det eneste som i realiteten ødelegger litt for denne bilen, er at den akkurat nå i januar gikk opp noe i pris.

I fjor kostet den omtrent det samme som en elektrisk Opel Mokka-E eller Peugeot e-2008. Nå må du legge på noen titusener til.

Men kanskje er ikke en godt utstyrt bensinbil, kapabel til å fungere for hele familien, til under 400 000 så galt i 2022.

Konklusjon

Oppdaterte Citroën C3 Aircross slåss mot både elbiler og en håndfull fossil-konkurrenter, men har omtrent så gode kort på hånden det er mulig å ha. Komfort, plass og fleksibilitet skiller bilen ut som et tydelig alternativ i mengden, og er antagelig nettopp det du som ser etter en sånn bil er ute etter. Det både har og fortjener en sjanse.

Galleri:

Data:

Citroën C3 Aircross 1.2 130 hk EAT6 Shine Pack
Pris fra 374 900
Pris testbil 399 900
Drivlinje 6A FWD
Motortype R3 bensin turbo
Motorvolum ccm 1 199
HK o/min 130 5 500
Nm o/min 230 1 750
Sek. 0-100 km/t 9,1
Topphastighet km/t 195
Forbruk blandet l/mil 0,5
Utslipp CO2 g/km 141 – 143
Egenvekt kg 1 205
Tilhengervekt kg 840
Bagasjerom liter 410 – 520
Lengde mm 4 150
Bredde mm 1 820
Høyde mm 1 637
Akselavstand mm 2 600