Mercedes har et av de sterkeste kortene på hånden i 2022: En elektrisk 7-seter med firehjulsdrift og startpris under halvmillionen.

Av David K Andersen

Det elektrifiseres for fullt i alle segmenter hos Mercedes om dagen, og bilen som nå har fått pris og er klar for bestilling, har potensiale til å bli ekstremt populær i Norge.

EQB er GLBs helelektriske bror, og en temmelig unik bil. Mercedes har nemlig tatt EQA/GLA (el/fossil), forlenget akselavstanden, og røffet opp designen til å minne mer om en større SUV.

Resultatet er tre seterader og 7 seter, i kombinasjon med en prislapp tilsvarende en vanlig 5-seters el-SUV. Og det fra et premium-merke. Det høres ut som en svært tiltalende pakke.

-Endelig kan vi ønske elektriske EQB velkommen på norsk jord. Denne bilen har vi virkelig gledet oss til, der hele syv seter, firehjulstrekk og god bakkeklaring gir modellen de egenskapene som skal til for å bli en favoritt, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

To versjoner

EQB kommer i utgavene 300 4Matic og 350 4Matic. Begge har batterikapasitet på 66,5 kWt, og rekkevidde på opp til 419 km. Hurtiglading kan skje med effekt på inntil 100 kW, som gir ladetid fra 10 til 80 prosent SOC på 30 minutter.

300 gir deg 228 hestekrefter og 390 Nm, mens 350 leverer 292 og 520. Det gir akselerasjon fra 0-100 km/t på henholdsvis 8 og 6,2 sekunder.

Prisene starter på 477 000 kroner for EQB 300 4Matic, og 498 000 hvis du vil ha den sprekere 350en. Rekkevidden er for ordens skyld lik for begge, altså opp til 419 km i henhold til WLTP. Laster du på med store hjul og mye utstyr, vil den imidlertid synke noe.

Lang akselavstand

Avstanden mellom for- og bakaksel er hele 2,83 meter. Et nokså firkantete karosseri, skaper i tillegg til tøft SUV-utseende, gunstige plassforhold på innsiden. Med EQA og EQBs nokså oppreiste seteposisjon i tillegg, blir det mulighet for 7 seter – til tross for totallengde på 4,68 meter. Det er bare litt lengre enn en Toyota RAV4 eller Volkswagen ID.4.

Mercedes sier personer opp til 1,65 meter sitter komfortabelt på tredje seterad, men du kan selvfølgelig sitte der om du er høyere også.

Bagasjerommet tar 465 liter om ikke tredje rad benyttes, og vokser til 1 620 dersom alle setene legges ned. Men du kan også legge ned tredje rad og skyve andre rad 14 cm forover. Det frigjør ytterligere 190 liter bagasjeplass.

Det er mulig å plassere fire barneseter bak, fordelt på andre og tredje rad, og i tillegg et femte i passasjersetet foran.

Det er mulig å bestille Mercedes EQB fra nå av, og de første bilene er allerede i Norge.

Mer om de nære slektningene, og dermed også skjermer, MBUX, utstyr, plass og teknologi, kan du lese om i disse testene:

Test: Mercedes GLB 200d 4Matic

Test: Mercedes EQA 250

Test: Mercedes GLA 250e

Galleri:

 

Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Forrige artikkelTest: Ford Mustang Mach-E GT
Neste artikkelTest: Citroën C3 Aircross facelift